  • 1. Data: 2011-10-29 21:19:53
    Temat: Szalotka.
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Kupiłam w Tesco w dziale warzywnym, kilka cebul w siateczce. Czy jest
    szansa, że nadadzą się do wysadzenia? Kiedy sadzić? - teraz czy
    wiosną? Jeśli wiosną, to jak do tego czasu przechować?
    Wiem, że można wysiać nasiona, ale może z cebul będzie szybszy zbiór
    szczypioru.

  • 2. Data: 2011-10-30 07:15:49
    Temat: Re: Szalotka.
    Od: "mirzan" <m...@g...pl>

    Ikselka <i...@g...pl> napisał(a):

    > Kupi=B3am w Tesco w dziale warzywnym, kilka cebul w siateczce. Czy jest
    > szansa, =BFe nadadz=B1 si=EA do wysadzenia? Kiedy sadzi=E6? - teraz czy
    > wiosn=B1? Je=B6li wiosn=B1, to jak do tego czasu przechowa=E6?
    > Wiem, =BFe mo=BFna wysia=E6 nasiona, ale mo=BFe z cebul b=EAdzie szybszy zb=
    > i=F3r
    > szczypioru.
    Posadź te cebulki pod folią,będziesz miała szczypior zimą.Mam w namiocie
    kilka cebul cebuli piętrowej,ona ma zielony szczypior prawie całą zimę.

  • 3. Data: 2011-10-30 13:33:19
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    On 30 Paź, 08:15, "mirzan" <m...@g...pl> wrote:

    > Posadź te cebulki pod folią,będziesz miała szczypior zimą.Mam w namiocie
    > kilka cebul cebuli piętrowej,ona ma zielony szczypior prawie całą zimę.

    Dzięki, posadzę - w pojemniku, w oszklonej nieogrzewanej loggii, bo
    folię na zimę zdejmujemy.
    Tylko chyba drugą porcję tej cebuli dokupię, bo szczypior zimą rzecz
    nieoceniona.

  • 4. Data: 2011-10-30 19:50:15
    Od: "miroslaw zaniewski" <m...@g...pl>

    Ikselka <i...@g...pl> napisał(a):

    > namiocie
    > im=EA.
    >
    > Dzi=EAki, posadz=EA - w pojemniku, w oszklonej nieogrzewanej loggii, bo
    > foli=EA na zim=EA zdejmujemy.
    > Tylko chyba drug=B1 porcj=EA tej cebuli dokupi=EA, bo szczypior zim=B1 rzec=
    > nieoceniona.

    Kup zwyczajną,dorosłą cebulę,po złotemu kilo i posadź na szczypior,a po
    oskubaniu szczypioru wywal.

  • 5. Data: 2011-10-31 00:13:06
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sun, 30 Oct 2011 19:50:15 +0000 (UTC), miroslaw zaniewski napisał(a):

    > Kup zwyczajną,dorosłą cebulę,po złotemu kilo i posadź na szczypior,a po
    > oskubaniu szczypioru wywal.

    Zawsze kupuję zimą wyrośniętą cebulę (tj wybieram w sklepie taką z
    wybijającym szczypiorem) i pędzę.
    Natomiast zawsze chciałam mieć szalotkę - ze względu na inne własciwości
    smakowe - jest łagodniejsza.

    Własnie przed chwilą dogrzebałam się do artykułu w Hasle Ogrodniczym i na
    jego podstawie część cebul wysadzę do gruntu, żeby zobaczyć, czy u mnie
    przezimują:

    http://www.ho.haslo.pl/article.php?id=2668

    "Wymagania uprawowe

    Warunki klimatyczne poszczególnych rejonów naszego kraju są dość
    zróżnicowane, lecz tam, gdzie możliwa jest uprawa cebuli z dymki oraz
    czosnku, szalotka znajduje odpowiednie warunki dla wzrostu, rozwoju i
    dobrego plonowania. Ze względu na płytki system korzeniowy, roślina ta ma
    duże wymagania wodne, zwłaszcza na początku wegetacji. W porównaniu z
    cebulą zwyczajną lepiej znosi gorsze stanowiska. Wymaga jednak gleb
    zasobnych w składniki pokarmowe oraz próchnicę. Optymalna zawartość
    składników pokarmowych w glebie powinna wynosić (w mg/dm3): N -- 80-120, P --
    60, K -- 150-250, Mg -- 100-120. Jest też odporniejsza na zmiany temperatury
    od cebuli zimującej. W naszym klimacie zimuje bez przykrywania. Warunkiem
    dobrego przezimowania jest jednak właściwe ukorzenienie się cebul jesienią,
    bez ukazywania się szczypioru przed nastaniem mrozów (najodpowiedniejsze
    jest sadzenie cebul szalotki w połowie października).

    Metody uprawy

    Szalotkę uprawia się powszechnie z cebul sadzonych wczes­ną wiosną lub
    jesienią. Nawet u odmian wytwarzających nasiona rozmnażanie z cebul
    zapewnia zdecydowanie wcześniejsze i większe plonowanie. Przy uprawie z
    siewu nasion wprost w pole lub z rozsady szalotka wytwarza mniej cebul w
    gnieździe, lecz mogą być one większe niż przy rozmnażaniu
    wegetatywnym.(...)"

    Co prawda połowa października już minęła 2 tyg. temu, ale że zapowiadają
    ciepło, to jutro wysadzę te cebule, które mam, moze się trochę ukorzenią
    przed zimą, a do wysadzenia w pojemniku dokupię - coby mieć na wszelki
    wypadek.

  • 6. Data: 2011-10-31 07:59:00
    Od: "Ponury" <k...@o...pl>

    > Własnie przed chwilą dogrzebałam się do artykułu w Hasle Ogrodniczym i na
    > jego podstawie część cebul wysadzę do gruntu, żeby zobaczyć, czy u mnie
    > przezimują:

    U mnie zimuje już trzeci raz ;-)
    Zasiałem i nie zebrałem wszystkiego (bo ogród jeszcze w powijakach).
    Po zimie miałem piękną cebulkę i szczypior!
    I znów: nie zebrałem wszystkiego (bo ogród jeszcze w powijakach).
    W tym roku były cebule jak byki i grubaśny szczypior!
    Pięknie zakwitł, więc zostawiłem aż się wysiał.
    Zobaczę co będzie w przyszłym roku.
    Działkę mam "zimną"!

    Pozdrawiam!

    Jacek