  • 1. Data: 2009-11-19 22:11:24
    Temat: Tak mnie jakos naszlo - dylematy dachowe.
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Zastanawia mnie jedna sprawa.
    Otóz budujac dach domu napotyka sie na cala mase problemów wykonawczych, w
    efekcie których bardzo czesto dachy sa zle zrobione i nieuszczelnione.
    Czesto objawia sie to przeciekami lub szalejacymi wiatrami na poddaszach.
    Budowa takich dachów jest skomplikowana i droga.
    Mysle sobie czy nie byloby o wiele prosciej i taniej postawic dom w formie
    betonowej kostki, a poddasze zakonczyc po prostu wylanym plaskim stropem z
    betonu. Na ten strop dac porzadna izolacje ze styropianu i wylac kolejna
    cienka plyte betonowa z dodatkiem uszczelniaczy przeciwwilgociowych. Na tym
    zamontowac stalowa lub drewniana konstukcje dachu zakotwiona stalowymi
    ksztaltownikami w stropie i dla ozdoby blachodachówke lub dowolne inne
    pokrycie nie muszac nawet dbac o jakosc wykonania i uszczelnien. Oczywiscie
    mozna wyciagnac pod dach sciany szczytowe, zeby ladnie wygladalo lub wykonac
    je po prostu z desek czy zabezpieczonej przed wilgocia plyty OSB.
    Taki dom mialby cala mase zalet:
    1. Idealnie uszczelniony dach (tu strop czy stropodach)
    2. Idealnie ocieplony.
    3. Brak punktów rosy oraz problemów z wykraplaniem sie pary wodnej w
    ociepleniu.
    3. Najmnijesza powierzchnia przenikania ciepla poprzez dach (tutaj strop czy
    tez stropodach).
    4. Niewrazliwosc na jakosc wykonania pokrycia dachowego, które pelniloby tu
    tylko i wylacznie role ozdobna.
    5. Mozliwosc zagospodarowania takiego dachu do celów rekreacyjnych czy
    chocby jako nieogrzewany strych i miejsce na powieszenie prania. Przykladowo
    do polowy pokrycia dachowego dajemy nieprzezroczysta blachodachówke lub inne
    pokrycie, a powyzej dach z poliweglanu lub tez blachodachówki z mozliwoscia
    odsloniecia. W ten oto sposób mamy piekny, duzy taras z mozliwoscia
    utworzenia sztucznego lub nawet naturalnego trawnika. To sie chyba nazywa
    dach odwrócony ?
    6. W razie huraganu zniszczone by zostalo tylko i wylacznie pokrycie dachu
    (blacha czy dachówka), które bez najmniejszych problemów mozna odtworzyc w
    dowolnym czasie, a w takim domu ze zniszczonym pokryciem dachowym mozna by
    bylo dalej mieszkac bez obawy przed deszczem i mrozem.
    7. W czesciach mieszkalnych brak skosów, brak niepraktycznych i
    problematycznych okien dachowych.
    8. Tanie materialy, tanie konstrukcje, które mozna wykonac samemu przy
    uzyciu spawarki.

    Zastanawia mnie dlaczego u nasz wciaz buduje sie coraz to bardziej
    skomplikowane i wyrafinowane konstrukcje, które posiadaja coraz wiecej wad i
    bledów wykonawczych, bazujac caly czas na jedynym schemacie konstrukcyjnym:
    murlaty i krokwie oparte na murlatach oraz dach jako konstrukcja drewniana
    stanowiaca ocieplenie domu.
    Jak dla mnie jest to totalnie bez sensu.
    Osobiscie obiecalem sobie, ze jak bede stawial kolejny dom to wlasnie zrobie
    w takim systemie jak tu wczesniej opisalem.

  • 2. Data: 2009-11-19 22:21:30
    Temat: Re: Tak mnie jakos naszlo - dylematy dachowe.
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Uzytkownik "Jacek "Plumpi"" <p...@w...pl> napisal w wiadomosci

    > Osobiscie obiecalem sobie, ze jak bede stawial kolejny dom to wlasnie
    > zrobie w takim systemie jak tu wczesniej opisalem.

    P.S.

    Zapomnialem jeszcze napisac o kolejnej zalecie - idealna wentylacja pod
    pokryciem dachowym, dzieki czemu w okresie letnim zmniejsza sie do minimum
    przenikanie ciepla do wewnatrz domu poprzez dach. Chodzi o to, ze promienie
    sloneczne nie beda bezposrednio nagrzewaly warstwy, któa styka sie
    bezposrednio z izolacja. Zatem przenikanie ciepla bedzie mniejsze.

    W sumie koszty ogrzewania jak i koszty klimatyzowania beda mniejsze .

  • 3. Data: 2009-11-19 22:25:45
    Od: "Jackare" <...@s...de.uk.pl>

> [...]
    > Osobiscie obiecalem sobie, ze jak bede stawial kolejny dom to wlasnie
    > zrobie w takim systemie jak tu wczesniej opisalem.

    Przez baby.
    Bo tu dawno juz temu odeszlo sie od logiki i funkcjonalnosci na rzecz
    wodotrysków.
    Po ostatniej zimie szesciu znajomych naprawialo dachy kryte dachówka na
    konstrukcji drewnianej. Od bzdur po powazne naprawy gdzie zapadla sie cala
    polac dachu. Domy mlode - kilkuletnie.
    Marketing projektów budowlanych i tyle.
    A o wyborze projektu zazwyczaj decyduje baba "bo ladny"
    --
    Jackare

  • 4. Data: 2009-11-19 22:26:16
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 19 Lis, 23:11, "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl> wrote:

    > Mysle sobie czy nie byloby o wiele prosciej i taniej postawic dom w formie
    > betonowej kostki, a poddasze zakonczyc po prostu wylanym plaskim stropem z

    Myslisz nad czyms co juz dawno temu wymyslono i w niektorych rejonach
    kraju jest bardzo popularne - tzn. wykonanie skosow zelbetonem. Tzw.
    "trumienka":

    http://images3.fotosik.pl/39/qrluc5hke1aacjgn.jpg
    http://maszewo.republika.pl/images/P5240095D.jpg
    http://maszewo.republika.pl/images/P5280152D.jpg

    Jak bede budowal druga chate to tez tylko tak :) Zalety to m.in.
    dlugowiecznosc, brak karton-gipsu, idealna szczelnosc, idealne
    polaczenie izolacji scian ze skosami, duzo (!) tansze ocieplenie bo
    mozna klasc z zewnatrz styropian, zamiast drogiej i plugawej welny -
    dla mnie to rozwiazanie nie ma zadnych wad, tylko majstra u nas
    znalezc ciezko do takiej roboty - to musi byc porzadny ciesla :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 5. Data: 2009-11-19 22:35:33
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]
    > dla mnie to rozwiazanie nie ma zadnych wad, tylko majstra u nas
    > znalezc ciezko do takiej roboty - to musi byc porzadny ciesla :)

    To nie zupelnie o to mi chodzi.
    Takie tez juz widzialem i buduje sie gdzieniegdzie w naszym regionie.
    Tyle, ze ja mysle o calkiem plaskim dachu-stropie, a na to dopiero
    konstrukcja dachowa, najlepiej stalowa.
    Dom dokladnie w formie szescianu + nad nim konstrukcja dachowa i pokrycie.

  • 6. Data: 2009-11-19 22:40:43
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 19 Lis, 23:35, "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl> wrote:

> [...]
    > konstrukcja dachowa, najlepiej stalowa.
    > Dom dokladnie w formie szescianu + nad nim konstrukcja dachowa i pokrycie.

    Hm, no to nie wiem o co Ci chodzi - chcesz wybudowac zwykly dom
    parterowy z nieuzytkowym poddaszem ;) I nazwac szumnie jego pietro -
    poddaszem :-) ?
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 7. Data: 2009-11-19 22:42:58
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 19 Lis, 23:40, Adam Szendzielorz <a...@g...com> wrote:

    > Hm, no to nie wiem o co Ci chodzi - chcesz wybudowac zwykly dom
    > parterowy z nieuzytkowym poddaszem ;) I nazwac szumnie jego pietro -

    Tfu tfu - mialo byc "zwykly dom pietrowy" ;)

    Ja jednak wolalbym taka betonowa trumienke :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 8. Data: 2009-11-19 22:49:13
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > Hm, no to nie wiem o co Ci chodzi - chcesz wybudowac zwykly dom
    > parterowy z nieuzytkowym poddaszem ;) I nazwac szumnie jego pietro -
    > poddaszem :-) ?
    > pozdr.

    Dom np. pietrowy, ale bez poddasza uzytkowego.
    Ponad pietrem kolejny strop ocieplony styropianem i wylany wylewka
    zabezpieczona przeciwwilgociowo na tym styropianie.
    A dopiero ponad tym konstrukcja nosna dachu i pokrycie dachowe, bez membran,
    bez ocieplen. To poddasze sluzylo by tylko i wylacznie jako strych do
    suszenia bielizny czy tez w celach rekreacyjnych w przypadku pozostawienia
    go niezakrytego lub zakrytego przezroczysta plyta poliweglanowa.

  • 9. Data: 2009-11-19 22:50:35
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > Tfu tfu - mialo byc "zwykly dom pietrowy" ;)
    >
    > Ja jednak wolalbym taka betonowa trumienke :)

    Tyle, ze te okropne skosy i problem z ociepleniem na tych wypuklosciach ....

  • 10. Data: 2009-11-19 22:52:45
    Od: "Aleksander" <f...@f...fake>

    > Hm, no to nie wiem o co Ci chodzi - chcesz wybudowac zwykly dom
    > parterowy z nieuzytkowym poddaszem ;) I nazwac szumnie jego pietro -
    > poddaszem :-) ?

    No skoro kostka, to nie parterowy, tylko pietrowy.
    Parter, pietro. (tzn. tak ja to zrozumialem)

    Nad tym stromy dach (chocby dwu-spadowy) dla picu :)
    + korzysci typu brak problemów z zalegajacym sniegiem itd.

    Jednak nie sadze, aby wykonanie stropu + dachu dla picu wyszlo duzo
    taniej (jesli w ogóle).

    Na pewno plus to brak problemów z ociepleniem - to na pewno.

    Z minusów jakie widze.
    Jesli chcialbys wykorzystac te przestrzen pod stromym dachem,
    to przydalyby sie schody zewnetrzne - z której by nie byly
    strony domu, beda szpecic elewacje.

    Ale w sumie pomysl fajny - zwlaszcze ta powierzchnia na
    pietrze nie ograniczona skosami, brak problemu z oknami itd.

    Pozdrawiam,
    Aleksander.