  • 1. Data: 2014-09-26 14:58:58
    Temat: Taśma montażowa firmy T... - reklama w tv
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    Reklamują w TV jakieś taśmy montażowe, które zastępują wiercenie w
    ścianach, np przy wieszaniu półek.

    Czy taka dwustronna taśma faktycznie jest coś warta?
    Nawet, jeśli sama się nieźle trzyma - to przykleja się do wierzchniej
    warstwy ściany i co? Półka wisi na farbie?

    Jak to oceniacie?

    --
    MN

  • 2. Data: 2014-09-26 15:43:53
    Temat: Re: Taśma montażowa firmy T... - reklama w tv
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 26 Sep 2014 14:58:58 +0200, Marcin N napisał(a):

    > Jak to oceniacie?

    Tak, ze polka wisi na farbie :)

    Przeciez juz od dawna sa rozne kleje montazowe, np. Patex. Dobre to, ale
    sciany nie penetruje, wiec jak szarpniesz, to odejdzie z farba, tynkiem,
    tapeta czy co tam bedzie pod spodem...

    --
    //\/\aciek
    docktor(a)poczta.onet.pl

  • 3. Data: 2014-09-27 17:27:08
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2014-09-26 o 14:58, Marcin N pisze:
    > Nawet, jeśli sama się nieźle trzyma - to przykleja się do wierzchniej
    > warstwy ściany i co? Półka wisi na farbie?
    Dokładnie jest tak, jak piszesz.
    Osobiście na takiej taśmie, czy na Patexie mógłbym mocować wieszak na
    ręcznik, listwy przypodłogowe, korytka na kable itp, ale na pewno nie
    półkę, czy coś, co mi spadnie na łeb.
    Poza tym taka taśma zmienia swoje właściwości w czasie, co dziś trzyma
    za rok może puścić.
    Jacek

  • 4. Data: 2014-09-27 19:50:29
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 26.09.2014 14:58, Marcin N pisze:
    > Reklamują w TV jakieś taśmy montażowe, które zastępują wiercenie w
    > ścianach, np przy wieszaniu półek.

    Mhm. Reklamują też super proszki doskonale usuwające plamy a nie
    usuwające kolorów. Takie inteligentne że wiedzą, który barwnik ruszyć, a
    którego nie ;)

    > Czy taka dwustronna taśma faktycznie jest coś warta?
    > Nawet, jeśli sama się nieźle trzyma - to przykleja się do wierzchniej
    > warstwy ściany i co? Półka wisi na farbie?

    Zależy, jaka to ściana, jak wykończona i jaka to półka.

    I zależy ile czasu będzie to wisiało i w jakiej temperaturze oraz
    wilgotności.

    Do np. kafelków i laminowanej szafki może zadziałać całkiem nieźle -
    przynajmniej przez jakiś czas.

    Ale ja bym nie ryzykował.

    --
    Boga prawdopodobnie nie ma.
    A teraz przestań się martwić

  • 5. Data: 2014-09-27 20:11:38
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2014-09-26 14:58, Marcin N pisze:
> [...]
    > Nawet, jeśli sama się nieźle trzyma - to przykleja się do wierzchniej
    > warstwy ściany i co? Półka wisi na farbie?

    Ściema jak to w reklamie. Trzyma się ale zależy czego.
    Chciałem przymocować taką dwustronną akumulatorek żelowy 12V/7Ah do
    ścianki wewnątrz skrzynki elektrycznej metalowej pomalowanej na biało
    bodajże proszkowo czy zanurzeniowo, i owszem taśma trzyma się
    akumulatorka ale za diabła nie chce tego białego lakieru.

    --
    Irokez

  • 6. Data: 2014-09-27 21:36:53
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    Jacek pisze:
> [...]
    > półkę, czy coś, co mi spadnie na łeb.
    > Poza tym taka taśma zmienia swoje właściwości w czasie, co dziś trzyma

    Dobrze zrobione taśmy montażowe używane są np. do klejenia nadwozi
    ciężarówek i autobusów - blachy poszycia do szkieletu się tym klei. Tyle
    ze podstawową zasadą klejenia wszelakiego jest fakt, iż granicą
    wytrzymałości każdej spoiny jest wytrzymałość podłoży łączonych - i przy
    klejeniu do ściany pokrytej tynkiem i farbą, których to zadaniem nie
    było wszak przenoszenie większych sił rozrywających - cudów bym się nie
    spodziewał. Można dać najlepsze taśmy klejące - to po paru latach
    odejdą łącznie z podłożem.

    We wspomnianym klejeniu nadwozi - poza jakością taśmy klejącej są
    naprawdę duże wymagania na przygotowanie powierzchni klejonych (kohezja
    powłoki malarskiej, adhezja powłoki malarskiej do podłoża), a i samo
    podłoże (metal) jakby lepiej wytrzymuje siły rozrywające niż tynk.

    --
    Darek

  • 7. Data: 2014-09-27 21:43:35
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    Irokez pisze:

> [...]
    > bodajże proszkowo czy zanurzeniowo, i owszem taśma trzyma się
    > akumulatorka ale za diabła nie chce tego białego lakieru.

    A może się trzyma tylko pod pewnymi warunkami? W filmikach reklamowych
    tego nie znajdziesz, w profesjonalnie opracowanych warunkach wykonania
    połączenia klejonego taśmami dwustronnymi - można przeczytać że właściwe
    wykonanie połączenia wymaga wywarcia docisku (a przynajmniej zupełnego
    braku obciążeń odrywających) na połączenie przez określony czas - i nie
    są to minuty a raczej dziesiątki godzin. Sprawdziłem w praktyce - ta
    sama taśma ten sam podwieszony element klejony do tej samej powierzchni
    puściła po dobie gdy przykleiłem ot tak, docisnąć ręcznie i zostawić,
    oraz złapała na trwale a z rozłączeniem elementów musiałem się
    napracować - po powtórnym klejeniu z dociskiem przez dobę.

    --
    Darek

  • 8. Data: 2014-09-27 22:24:16
    Od: k...@g...com

    W dniu sobota, 27 września 2014 21:43:35 UTC+2 użytkownik Dariusz K. Ładziak napisał:

> [...]
    >
    > oraz złapała na trwale a z rozłączeniem elementów musiałem się
    >
    > napracować - po powtórnym klejeniu z dociskiem przez dobę.

    W specjalistycznych sklepach z farbami do samochodów sprzedają taśmy do przyklejania
    listew na drzwi i błotniki. Klej w nich jest aktywowany tak jak w klejach sekundowych
    typu cyjanopan. Po oderwaniu taśmy ochronnej czuć delikatny zapach siarki. Jakiś
    związek siarki blokuje inicjator wiązania w kleju. Jak odparuje to wtedy klej pod
    wpływem jonów OH z powietrza zaczyna się utwardzać. Wytrzymałość tych taśm do listew
    jest niesamowita. Przy prawidłowym przyklejeniu do gładkiej powierzchni po dobie nie
    ma szansy na to że klej puści. Rozerwie się taśma, wyrwie się podłoże. Taśmy
    oczywiście są jednorazowe.

  • 9. Data: 2014-09-28 12:59:02
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    k...@g...com pisze:

> [...]
    powierzchni po dobie nie ma szansy na to że klej puści. Rozerwie się taśma, wyrwie
    się podłoże. Taśmy oczywiście są jednorazowe.

    Kogutku, znowu nadinterpretujesz. Żaden cyjanakryl, żadna aktywacja - te
    kleje po prostu muszą mieć czas żeby dobrze przylgnąć do podłoża
    wypełniając większość z nierówności. Akurat listwy boczne w samochodach
    ważą tyle co nic - to i bez dodatkowego docisku klej z taśmy łapie
    porządnie po kilkudziesięciu godzinach. Przy istotnych obciążeniach
    odrywających element klejony odpadnie w pierwszych godzinach po
    przyklejeniu, jeżeli nie damy spoinie czasu na dojrzewanie - i tu
    właśnie mieści się przypadek przyklejanego akumulatora. Jak go docisnąć
    przez powiedzmy dobę - potem już będzie trzymał

    I wszystkie taśmy do klejenia w przemyśle samochodowym są bardzo
    precyzyjnie dobierane pod względem adhezji i kohezji - co najmniej jedna
    z tych wartości musi być mniejsza od adhezji warstw lakierniczych do
    podłoża - inaczej przy próbie odklejenia elementu taśma złaziła by razem
    z lakierem. I tak właśnie zachował by się klej cyjanakrylowy.

    Na dokładkę resztki kleju z taśmy mają być łatwo zmywalne - cyjanakryl
    tego nie zapewnia, kleje stosowane w taśmach - ślicznie schodzą pod
    działaniem terpenów.

    --
    Darek

  • 10. Data: 2014-09-28 14:23:24
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2014-09-27 21:43, Dariusz K. Ładziak pisze:

> [...]
    > ręcznie i zostawić, oraz złapała na trwale a z rozłączeniem elementów
    > musiałem się napracować - po powtórnym klejeniu z dociskiem przez dobę.

    Nadal twierdzę że ściema, akumulator swoim ciężarem dociskał taśmę przez
    2 dni zanim dałem do pionu szafkę i po prostu po dłuższej chwili odpadł.
    Trzyma się to tylko tego, czego akurat zachce się trzymać.
    W życiu nie powiesił bym na tym półki. Mam na to złapany uchwyt na
    ręcznik, uchwyt na pilota do oświetlenia i ramkę plastikową do
    wywietrznika. Do niczego innego to się nie nadaje jeżeli nie jest
    dedykowane do bardzo konkretnych zastosowań, tylko "do wszystkiego".

    --
    Irokez