  • 21. Data: 2021-02-05 10:44:19
    Temat: Re: Taśma pakowa - czym usunąć klej?
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Olej.
    Tzn. nie olewaj, lecz użyj oleju podwędzonego z kuchni - rzepakowy czy słonecznikowy.

    -----

  • 22. Data: 2021-02-05 10:50:11
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-02-04 o 22:10, Irek.N. pisze:

    > Ja robię tak.
    > Staram się odklejać możliwie spokojnie, powoli, wtedy zazwyczaj klej
    > zostaje na etykiecie, ale jak jakieś fragmenty zostaną na przedmiocie,
    > to naklejam to co odkleiłem na to co pozostało. Jest szansa, że klej z
    > odklejonej taśmy złapie mocniej to co pozostało i odklei. Zazwyczaj
    > udaje się tak kilkoma podejściami zrobić na cacy.

    Też dokładnie tak robię. Suszarka to wtedy, gdy ta metoda zawodzi.
    Miałem ileś tam pudełeczek próbek Analog Devices. nalepek nie dało się
    odkleić normalnie, a suszarką (+ pinceta, bo palce nie wytrzymują
    gorąca) elegancko.
    P.G.

  • 23. Data: 2021-02-05 11:19:01
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2021-02-05 o 07:31, Czarek pisze:

    > Na rynku jest wiele preparatów to tego celu i wiele z nich nie ma
    > zapachu lub ma bardzo delikatny.

    Starsze preparaty (kilkanaście lat lub więcej) były często na bazie
    terpentyny.
    A terpentyna to podobnie, jak benzyna: jeden lubi, drugi nie.

    > Na acetonie to nie może być bo wiele naklejek jest na powierzchni z
    > różnych tworzyw sztucznych i mógłby je uszkodzić.

    > Domowy sprawdzony - pronto czyszczenia do mebli - spryskać, poczekać
    > kilka minut i zetrzeć klej.
    >
    > PS. Tych środków do mebli jest wiele typów, nie gwarantuję, że ten,
    > który użyjesz się sprawdzi.

    Aktualnie są co najmniej trzy główne grupy klejów na taśmy, począwszy od
    syntetyków i polimerów , przez kauczuki do żywicznych. Oczywiście każdy
    z nich najlepiej lubi swój rozpuszczalnik.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 24. Data: 2021-02-05 11:24:10
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 05.02.2021 o 11:19, Adam pisze:

    > Starsze preparaty (kilkanaście lat lub więcej) były często na bazie
    > terpentyny.
    > A terpentyna to podobnie, jak benzyna: jeden lubi, drugi nie.

    Dawno temu benzynę można było kupić w aptece, porządnie oczyszczoną,
    niemal bez zapachu. Jak jest teraz, nie wiem.
    "Zapach" benzyny pochodzi od zanieczyszczeń zawierających siarkę,
    węglowodory mają bardzo delikatny zapach.

    P.P.

  • 25. Data: 2021-02-05 11:49:46
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2021-02-04 o 22:11, Arnold Ziffel pisze:

    > 1. Izopropanol
    > 2. Benzyna ekstrakcyjna
    >
    > Próbowałbym w tej kolejności.

    To jest słuszna koncepcja.
    Jednak ze względu skuteczność i dostępność w odwrotnej.

  • 26. Data: 2021-02-05 12:02:07
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 05.02.2021 o 11:24, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Dawno temu benzynę można było kupić w aptece, porządnie oczyszczoną,
    > niemal bez zapachu. Jak jest teraz, nie wiem.

    Benzyna apteczna nadal istnieje. 200 zl/litr i mało która apteka ma.
    Pewnie można poprosić, żeby sprowadzili.

    MJ

  • 27. Data: 2021-02-05 12:03:41
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Fri, 5 Feb 2021 11:49:46 +0100, t-1 pisze:
    > To jest słuszna koncepcja.
    > Jednak ze względu skuteczność i dostępność w odwrotnej.

    Jak widać kwestia indywidualna, bo ja mam odwrotne doświadczenia. Bardzo
    często zdarza mi się czyścić pozostałości po taśmach dwustronnych i tu
    izopropanol jest praktycznie nieskuteczny, a benzyna ekstrakcyjna
    rozpuszcza pozostałości bardzo dobrze. Kolejność też jest dobra z tego
    względu, że wg moich obserwacji alkohol izopropylowy jest na ogół mniej
    agresywny i szansa uszkodzenia czyszczonej powierzchni jest mniejsza.

    Co do dostępności, to w zasadzie obie substancje można kupić przez
    internet, ale też jestem zdziwiony, że z izopropanolem jest jakby
    ostatnio ciężej (ale ja kupuję cz.d.a., techniczny łatwiej dostać).

    k.

  • 28. Data: 2021-02-05 13:35:23
    Od: adam <a...@a...pl>

    Może było, nie chce mi się czytać całego wątku. Olbrzymia większość
    wszystkich klei reaguje albo na benzynę, albo na spirytus. Może to być
    metanol, propanol, denaturat, bimber, czy co tam Ci wpadnie w ręce. Z
    benzynowych najskuteczniejszy jest nitro.

  • 29. Data: 2021-02-05 14:03:29
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2021-02-05 o 13:35, adam pisze:
> [...]
    > metanol, propanol, denaturat, bimber, czy co tam Ci wpadnie w ręce. Z
    > benzynowych najskuteczniejszy jest nitro.

    Skuteczność jest oczywiście zalecana ale nie może być nadmierna.
    Problemem jest aby zmywacz nie rozpuszczał ani wpływał na sam czyszczony
    przedmiot.
    Wspomniane nitro może po pewnym czasie np. utwardzić kabel.
    Oczywiście jeśli myślimy szerzej a nie jak mówią niektórzy, ale to na
    sprzedaż.

  • 30. Data: 2021-02-05 14:16:05
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapl@xx>

> [...]
    > jej od przewodu w miejscu taśmy został klej.
    >
    > Czyszczenie wilgotnymi ręcznikami z płynem do mycia naczyń niewiele
    > pomaga. Szmata materiałowa + środek czyszczący typ melczko Cif trochę
    > lepiej działa, ale nadal się klei. Po kontakcie dłoni z klejem ciężko
    > też odszorować palce. Czy ktoś zna jakiś patent - pomijając środek do
    > usuwania naklejek - na usunięcie tego g...?
    >
    > Jestem zdesperowany i skłonny namoczyć przewód w misce z jakimś
    > roztworem, o ile znacie coś, co by w łatwy sposób mogło usunąć klej.
    >
    > Nie omieszkam poinformować sprzedawcy, żeby tak więcej nie robił.

    Pewnie ze mnie kawał chu... , ale ja bym odesłał dostawcy i poprosił o
    taki bez kleju. Wtedy może się jeden baran z drugim zastanowi co robi.
    Jak się komuś dop.....olić do premii to zaraz i myślący, i jest jak trzeba.

    To taka polska przypadłość. Towar za x tysięcy zapakowany w najtańsze z
    możliwych g...wien.

    Proszę wybaczyć przekleństwa. Jestem z tym tematem emocjonalnie związany.

    Pozdrawiam

    Adam Górski