    From: robercik-us <r...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Turbina wiatrowa
    Date: Wed, 18 May 2011 12:44:18 +0200

    Zastanawiam się nad ewentualnym zainstalowaniem u siebie turbiny
    wiatrowej do grzania CWU oraz w późniejszym okresie, docelowo do
    wspomagania CO.

    Rozglądałem się po ofertach i...
    Jakiś sens ekonomiczny kończy się na turbinach o mocy ok 2 kW. Wtedy
    koło wiatrowe musi mieć średnicę coś ok 3,5 m.

    Wg tabel taka turbina - 2 kW - jest w stanie dostarczyć ok 15 - 20 tys
    kWh energii rocznie.
    Przy założeniu, że te szacunki są zawyżone, można przyjąć, że da 10 tys kWh.

    Oczywiście latem i w okresach przejściowych to wartość wystarczająca,
    ale w zimie w czasie ostrego palenia już na pewno nie. Myślę jednak, że
    mogłoby to znacząco zmniejszyć zużycie opału oraz wyeliminować
    upierdliwe rozpalanie dla zagrzania CWU poza sezonem grzewczym.

    Koszt takiej turbiny wynosi jednak dość dużo, bo - znalazłem na allegro
    - takie śmigło z masztem na odciągach o mocy 2kW wyniosłoby coś ok 6 tys.

    Mieszkam w strefie, gdzie wiatry wieją bardzo intensywnie i
    permanentnie. Dni całkowicie bezwietrzne praktycznie się nie zdarzają, a
    przewaga takiej turbiny nad solarami jest taka, że nie ma tu nic do
    rzeczy ani pora roku - nachylenie promieni słonecznych - ani pora dnia,
    czy zachnurzenie.

    Czy ktoś z Was ma jakieś doświadczenia z takim urządzeniem? Bo do mnie
    jakoś to właśnie najbardziej przemawia :-). Nie jekieś tam solary, które
    przez większość czasu stoją bezużyteczne...

    pozdrawiam
    Robert G.