  • 1. Data: 2016-03-10 15:21:44
    Temat: Umowa developerska - pytania
    Od: "Sadir" <W...@w...pl>

    Planuję kupić mieszkanie od developera.
    Czy wszystkie umowy developerskie są takie same (ustawa?) i podpisując ją u
    notariusza mam pewność, że wszystko jest zgodnie z prawem czy też uważać na
    jakieś kruczki/sztuczki i lepiej umowę skonsultować z niezależnym prawnikiem
    (ale jakim? pierwszy lepszy czy specjalista od developerki?)

  • 2. Data: 2016-03-10 15:44:10
    Temat: Re: Umowa developerska - pytania
    Od: wolim <n...@p...tu>

    W dniu 2016-03-10 o 15:21, Sadir pisze:
> [...]
    > uważać na jakieś kruczki/sztuczki i lepiej umowę skonsultować z
    > niezależnym prawnikiem (ale jakim? pierwszy lepszy czy specjalista od

    Nie wszystkie umowy deweloperskie są takie same, ale notariusz ma
    obowiązek tak skonstruować umowę, aby była zgodna z obowiązującymi
    przepisami oraz musi sprawdzić inwestycję pod kątem formalno-prawnym
    (własności, wszelkie uzgodnienia, księga wieczysta, itp.).

    Zwróć uwagę na wysokość zadatku i kiedy podlega zwrotowi. Często jest
    tak, że zadatkiem jest tylko opłata rezerwacyjna, która wynosi tysiąc do
    kilku tysięcy złotych. Czyli małe ryzyko. Druga sprawa - jeśli kupujesz
    lokal na kredyt, to miej pewność, że draft umowy zostanie bardzo
    dokładnie przestudiowany przez analityków banku, bo przecież bank będzie
    ponosił ryzyko.

    Kolejna rzecz - chronią Cię także zapisy nowej ustawy deweloperskiej, z
    którą umowa deweloperska powinna być zgodna. Z najbardziej dla Ciebie
    istotnych zmian w ustawie jest przepis w/g którego pieniądze, które
    wpłacasz za mieszkanie nie trafiają już teraz do rąk dewelopera, tylko
    na rachunek powierniczy i jakby się deweloperowi noga powinęła, to masz
    gwarancję, że dostaniesz swój wkład z powrotem.

    Pozdrawiam,
    MW

  • 3. Data: 2016-03-10 16:35:52
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2016-03-10 o 15:44, wolim pisze:

> [...]
    > przepisami oraz musi sprawdzić inwestycję pod kątem formalno-prawnym
    > (własności, wszelkie uzgodnienia, księga wieczysta, itp.).

    Notariusz jedynie poświadcza fakt zaistnienia transakcji, przesyła
    papiery do Ksiąg Wieczystych, odprowadza podatek i pobiera swoją
    prowizję, reszta go już w zasadzie nie interesuje.
    Niedaleko mnie wybudowało się spore osiedle, tak ze 100 mieszkań, około
    20-30 procent jest już sprzedanych i zamieszkanych a sprawy własności
    gruntu nadal są niepozamykane.

  • 4. Data: 2016-03-10 23:11:24
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Thu, 10 Mar 2016 15:21:44 +0100, Sadir napisał(a):

> [...]
    > notariusza mam pewność, że wszystko jest zgodnie z prawem czy też uważać na

    Prawo silniejszego. Nie masz żadnej gwarancji, że nie ma klauzul
    niedozwolnych, a nawet jeśli są, to poza ich dobrą wolą lub
    niepodpisywaniem umowy pozostaje Ci sąd lub UOKiK.

    Z ciekawości zajrzałem do rejestru i coraz mniej wpisów z kategorii
    "Nieruchomości", więc może jednak się uczą.

    > i lepiej umowę skonsultować z niezależnym prawnikiem
    > (ale jakim? pierwszy lepszy czy specjalista od developerki?)

    Raczej ktoś, kto się orientuje.

    Na notariusza nie licz w tym względzie, to nie jest jego rola.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl