  • 1. Data: 2013-09-13 16:01:24
    Temat: Wiata lub garaż - legalnie
    Od: "endju" <a...@a...pl>

    Witam
    Czytałem sporo na temat przepisów ale śledząc dyskusje znajduje różne ich
    interpretacje dlatego proszę o pomoc grupowiczów :-)

    Z boku domu chcę postawić dodatkowy garaż (3 na 7 metrów). Do granicy
    działki w miejscu gdzie ma stać garaż jest 3,2 m więc wychodzi mi garaż
    prawie do granicy.
    Za płotem jest teren wspólnoty mieszkaniowej (blok wielorodzinny) która w
    sąsiedztwie ze mną ma kilka mini działek ogrodowych poszczególnych
    mieszkańców. Budynek wspólnoty jest od granicy jakieś 15 metrów.

    Mam trzy opcje:
    1. wiata garażowa drewniana bez ścian,
    2. wiata garażowa drewniana ze ścianami drewnianymi i bramą wjazdową,
    3. garaż murowany.

    Jakie formalności muszę załatwić w zakresie poszczególnych wariantów?
    Czy potrzebna jest zgoda sąsiadującej ze mną wspólnoty?

    Z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam

    andrzej

  • 2. Data: 2013-09-13 16:49:28
    Temat: Re: Wiata lub garaż - legalnie
    Od: "Budyń" <b...@r...pl>

    Użytkownik "endju" <a...@a...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 3. garaż murowany.
    >
    > Jakie formalności muszę załatwić w zakresie poszczególnych wariantów?

    1. zgłoszenie
    2 i 3 pozwolenie na budowę

    > Czy potrzebna jest zgoda sąsiadującej ze mną wspólnoty?

    nie

    b.

  • 3. Data: 2013-09-13 16:52:38
    Od: quent <x...@x...com>

    On 2013-09-13 16:01, endju wrote:
> [...]
    >
    > Jakie formalności muszę załatwić w zakresie poszczególnych wariantów?
    > Czy potrzebna jest zgoda sąsiadującej ze mną wspólnoty?

    Jeśli nie masz wąskiej działki to IMO żaden z ww. wariantów nie wchodzi
    w grę.
    Ewentualnie zgłoszenie wiaty jako rekreacyjnej i stawianie pod nią auta
    na zasadzie - a nóż nikt się nie przyp...li

    --
    Pozdrawiam,
    ElipsaDesign: www.elipsa.info

  • 4. Data: 2013-09-13 17:03:28
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "endju" napisał w wiadomości grup
    .pl...

> [...]

    > Jakie formalności muszę załatwić w zakresie poszczególnych wariantów?
    > Czy potrzebna jest zgoda sąsiadującej ze mną wspólnoty?

    Jeśli mają być ściany (obojętne czy drewniane czy murowane) to musisz
    zachować odległość min 3m od granicy. Są pewne wyjątki (np. wąska działka,
    zapisy MPZP) ale generalna zasada jest prosta ściana minimum 3m od granicy.
    Pisze tu o ścianie bez okien bo gdy są okna to 4m od krawędzi otworu.
    Pozostaje więc wiata bez ścian.

    1. Jeśli wiata będzie "oparta" o dom - czyli z jednej strony będzie stała na
    słupach a z drugiej będzie przymocowana do domu to wymaga projektu i
    pozwolenia na budowę.
    2. Wiata wolnostojąca wymaga jedynie zgłoszenia

    Dotąd wszystko jest proste a teraz pojawiają się różne interpretacje:

    Niezależnie od punktów 1 i 2 niektórzy tak interpretują przepisy że wiata
    nie może stać bliżej niż 1,2 1,5 lub 3m od granicy. Widziałem już różne
    pisma odmowne z różnymi uzasadnieniami. Łącznie z przepisami ppoż dla
    budynków drewnianych. Najprościej jest zapytać w swoim urzędzie jak oni to
    interpretują.

    Co ciekawe np. w Zabrzu widziałem dwie sprzeczne decyzje dla dwóch różnych
    dzielnic (dzielnice są przydzielone kilku różnym urzędnikom). W jednej
    pozwolili stawiać drewnianą wiatę wolnostojąca w granicy a w drugiej nie.

    Jeśli trafisz na upierdliwy urząd lub sąsiada donosiciela to pozostaje Ci
    naśladowanie Drzymały (tego od wozu). Masz dwa rozwiązania:

    a) Stawiasz blaszak z dospawanymi małymi kółkami i tłumaczysz każdemu że to
    nie garaż tylko ruchoma osłona na samochód tak jak plandeka tyle że sztywna.
    Taka "osłona" nie podlega pod prawo budowlane :-) Uprzedzając różnych
    Macierewiczów od siedmiu boleści - to nie fikcja takie rozwiązania istnieją
    i nawet na tej grupie ktoś kilka lat temu wrzucał linka do zdjęć
    samodzielnie wykonanej "osłony" i skany korespondencji z urzędem.

    b) Stawiasz wiatę nie związana z gruntem i twierdzisz że ją budujesz na
    prezent dla kogoś z rodziny. Możesz nawet później spisać akt darowizny i
    zupełnie szczerze odpowiadać na ewentualne pytania że to nie Twoja wiata a u
    Ciebie tylko czeka na odbiór. To rozwiązanie też już ktoś zastosował, ale
    miał bardzo upierdliwego sąsiada który załatwił sobie opinię straży pożarnej
    że składowanie "prezentu" przy granicy stanowi zagrożenie pożarowe.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 5. Data: 2013-09-13 17:09:05
    Od: "Budyń" <b...@r...pl>

    Użytkownik "Budyń" <b...@r...pl> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "endju" <a...@a...pl> napisał w wiadomości

    > 1. zgłoszenie
    > 2 i 3 pozwolenie na budowę

    aaa nie doczytalem odległości - pozostaje pkt.1 - dla wiaty odległości od
    granicy nie obowiązują

    b.

  • 6. Data: 2013-09-13 17:30:45
    Od: quent <x...@x...com>

    On 2013-09-13 17:09, Budyń wrote:
    > aaa nie doczytalem odległości - pozostaje pkt.1 - dla wiaty odległości od
    > granicy nie obowiązują

    Ale nie dla garażowej, znaczy jeśli zgłosi taką wiatę to nie przejdzie.

  • 7. Data: 2013-09-13 18:31:21
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu piątek, 13 września 2013 16:01:24 UTC+2 użytkownik endju napisał:
    > Witam
    Tu zapewne dostaniesz kilka wersji odpowiedzi.
    Co kraj()miasto) to obyczaj
    Ja chcesz legalnie to idż do swojego PINB i tam powiedza Tobie co i jak u Was ma być
    Znam przypadki że mury domu juz były i dach prawie gotowy i dopiero inwestor
    pozwolenie na budowę dostał ale bywa i tak że jak sąsiad wredny to o kupę drewna przy
    płocie będą kłopoty(na składowanie drewna też sa przepisy)

  • 8. Data: 2013-09-13 18:33:26
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu piątek, 13 września 2013 16:01:24 UTC+2 użytkownik endju napisał:

    > Mam trzy opcje:
    Masz więcej opcji:
    -budka telefoniczna(kto zabroni tam auto wstawiac) bez pozwoleń
    -wiata na odpady(auto tez tam może przypadkiem stać) bez pozwoleń i zgłoszeń.

  • 9. Data: 2013-09-13 18:39:55
    Od: "d...@d...pl" <r...@g...com>

    witam

    a czy wiata może być ustawiona na podmurówce ? czy to że będzie miała sciany z desek
    ma znaczenie? co z drzwiami?

    pozdrawiam

  • 10. Data: 2013-09-13 18:46:43
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu piątek, 13 września 2013 18:39:55 UTC+2 użytkownik d...@d...pl
    napisał:

    > a czy wiata może być ustawiona na podmurówce ? czy to że będzie miała sciany z
    desek ma znaczenie? co z drzwiami?
    Zależy jakich masz i jak żyjesz z sąsiadami.
    U mnie stawiałbym wiatę czy inny garaż i o zadne pozwolenia zgłoszenia nie
    wystepował. Ale sa miejsca gdze tak rózowo nie jest i musisz na kazde wbicie łopaty w
    ziemię odpowiedni papier mieć.
    Znane sa przypadki że ludzie 5 cm styro ze sciany zrywali bo do granicy działki te 5
    cm za blisko było.