  • 1. Data: 2011-03-05 16:56:27
    Temat: Woda wodociągowa
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    Witam,
    Czy ktoś wie jak respektowane są normy jeśli chodzi o wodę wodociągową w domach?
    Wikipedia podaje, że maksymalna twardość do 27 stopni (500mg/litr). U mnie jest
    40, u sąsiada 38. U drugiego sąsiada wężyk od baterii zapchał się po pół roku
    użytkowania.
    Czy można w jakiś sposób zmusić wodociągi do poprawienia jakości wody?
    Jak bardzo szkodliwe jest picie tak twardej wody?
    Czy zmiękczenie jej zmiękczaczem typu Epuro (Bimsplus, Viessman itp) poprawi
    jakość? wiem, że twardość wyreguluję jak chcę, ale gdzieś czytałem, że w
    żywicach jonowymiennych jony wapnia są zamieniane na jony sodu i to za bardzo
    zdrowe nie jest.

    --
    Bartek

  • 2. Data: 2011-03-05 19:57:29
    Temat: Re: Woda wodociągowa
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Bartek wrote:
> [...]
    > Czy można w jakiś sposób zmusić wodociągi do poprawienia jakości wody?
    > Jak bardzo szkodliwe jest picie tak twardej wody?

    jeśli to sa wodociągi wiejskie ze studni to raczej nie mają obowiązku aż tak
    daleko idącego uzdatniania wody.

> [...]
    > czytałem, że w żywicach jonowymiennych jony wapnia są zamieniane na
    > jony sodu i to za bardzo zdrowe nie jest.

    bezedura...

    ilość jonów sodu jest na tyle niewielka, że nie stanowi nawet problemu dla
    osób z dietą niskosodową.

    dodam że przed montażem urządzenia trzeba zrobić fizykochemiczne badanie
    wody. jeśli masz więcej niz 0.5% jonów żelaza lub manganu to trzeba
    zamontować jeszcze odżelaziacz/odmanganiacz.

  • 3. Data: 2011-03-08 06:57:07
    Od: mal <m...@g...com>

    On 5 Mar, 17:56, "Bartek" <b...@...atonet.pl> wrote:
    > Witam,
    > Czy kto wie jak respektowane s normy je li chodzi o wod wodoci gow w domach?

    Respektowanie przepisów to sprawa ludzka i urzędowa :-)

    Jakość wody, którą możesz pić - korzystając z tzw. zbiorowego
    zaopatrzenia w wodę - określają przepisy:
    http://www.abc.com.pl/serwis/du/2002/1718.htm

    Dostawca wody wodociągowej zobowiązany jest (na podstawie decyzji
    pozwolenia wodnoprawnego) do stosowania przepisów prawa wodnego

    ( http://isip.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU2001115
    1229 - tekst
    ujednolicony)

    W art. 122 - 141 zawarte są sprawy pozwolenia wodnoprawnego.

    Zwróć uwagę na art.128 p.2 który nakłada na dostawcę wody obowiązek
    prowadzenia kontroli jej jakości.

    Jako odbiorca (umowa!) masz prawo - w oparciu o dostęp do informacji
    publicznej - sprawdzenia w zakładzie wodociągowym analiz wody z
    ostatniego okresu zarówno jeśli chodzi o jakość wody surowej, jak i
    wody uzdatnionej (na końcówce sieci).
    Uwagi zgłoś NA PIŚMIE. Jeśli otrzymasz mętną lub odmowną odpowiedź -
    następne pismo wystosuj z powiadomieniem kopią sanepidu i
    wydz.ochr.środowiska w starostwie (starostwo wydaje decyzje pozwolenia
    wodnoprawnego dla tzw.małych ujęć wody podziemnej, których wydajność
    nie przekracza 50 m3/h).

    Broń się przed truciem. Masz do tego pełne prawo!

    mal

  • 4. Data: 2011-03-08 08:41:52
    Od: mal <m...@g...com>

    On 5 Mar, 17:56, "Bartek" <b...@...atonet.pl> wrote:

    > Jak bardzo szkodliwe jest picie tak twardej wody?

    Zależy jaka to jest twardość. Jeśli przemijająca (wapniowa, wapniowo-
    magnezowa) -
    gotowanie wody pozbawia jej twardości. Tworzy się tylko osad w
    czajniku.

    Twardość trwała (siarczany wapnia i magnezu) to bolączka większości
    starych wodociągów.
    W moim (dużym) mieście, gdzie woda wodociągowa jest pobierana z rzeki,
    twardość trwała powoduje, że kamień osadza się w muszli ustępowej po
    1-2 dniach.
    Przyczyna leży tu w starej sieci wodociągowej, a nie w wodzie
    podawanej ze stacji uzdatniania. Większość ludzi nie używa jej do
    picia. W każdym razie - o ile wiem - nie powinni takiej wody pić
    ludzie ze skłonnością do kamicy.

    Zmiękczanie wody to nie tylko wymienniki jonowe, także kwasy.

    Jeśli "cierpisz' z powodu osadu na szklance po wypiciu herbaty - pij
    herbatę z cytryną lub limonką :-)
    Ale poważnie - spróbuj najpierw dowiedzieć się więcej o składzie
    chemicznym wody surowej w Twoich wodociągach.

    mal

  • 5. Data: 2011-03-10 20:43:43
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "mal" <m...@g...com> wrote:

> [...]
    > podawanej ze stacji uzdatniania. Większość ludzi nie używa jej do
    > picia. W każdym razie - o ile wiem - nie powinni takiej wody pić

    Twardość węglanowa jest niemierzalna moim testerem (odczynnik odbarwia się po
    podaniu 1 kropli).
    Jest więc to ta ogólna twardość.
    Wodociąg jest nowy, bo to nowe osiedle. Rura PE kilkuletnia, podłączona od
    ujęcia głebinowego oddalonego o jakieś 6km (wieś obok).

    > Zmiękczanie wody to nie tylko wymienniki jonowe, także kwasy.

    Ale jak działają te zmiękczacze epuro/viessman/bimsplus? wiem, że co jakiś czas
    należy zasypać je dużą dawką soli oraz zużywają sporo wody na "regenerację".

    > Jeśli "cierpisz' z powodu osadu na szklance po wypiciu herbaty - pij
    > herbatę z cytryną lub limonką :-)

    Herbaty nie piję, uznaję inne napoje w tym kolorze, ale butelkowane.
    Cierpię z powodu tego, że tę wodę używamy w kuchni do wszystkiego, ponadto
    obawiam się o trwałość armatury sanitarnej, CO, nie nadążam dosypywać sól do
    zmywarki, kabiny prysznicowe, umywalki są wiecznie brudne, nawet zaraz po
    umyciu...

    > Ale poważnie - spróbuj najpierw dowiedzieć się więcej o składzie
    > chemicznym wody surowej w Twoich wodociągach.

    Tak zrobię. Dzięki.

    --
    Bartek