  • 61. Data: 2016-06-11 08:49:51
    Temat: Re: Wybuch gazu -W butli
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2015-02-10 o 20:18, BQB pisze:

    > Butla wybucha gdy gaz wydostanie się z butli i zetknie się z czymś, co
    > spowoduje jego zapłon.

    To wtedy nie butla wybucha tylko mieszanina gazu z powietrzem.
    Co do butli to nie tylko gaz wybucha, kiedy się wydostanie z butli.
    Czasami gaz potrafi rozerwać butlę. Sam byłem świadkiem jak butla z
    gazem pękła na szwie (spawie). Na szczęście stało się to na zewnątrz,
    tuz przed wniesieniem do budynku. Gdyby się to stało wewnątrz to
    momentalnie cały dom by się wypełnił gazem. Najmniejsze źródło ognia
    spowodowałoby, że cały dom wyleciałby w powietrze.

    > Powody nieszczelności mogą być różne - rdza, uszkodzony zawór,
    > uszkodzona uszczelka, uszkodzony reduktor czy też uszkodzony wąż.
    > Zapobiegać łatwo - wystarczy nie dopuszczać do wydostania się gazu.

    Najważniejsza jest w tym wszystkim odpowiednia wentylacja. Ponieważ
    propan-butan gromadzi się na dole pomieszczeń to właśnie nisko przy
    podłogach powinny się znajdować otwory wentylacyjne. Najczęstszą
    przyczyną wybuchów gazu propan-butan jest właśnie brak odpowiedniej
    wentylacji, która doprowadza do gromadzenia się gazu.

    Oczywiście nie zwalnia to od pilnowania, aby nie było wycieków.