  • 1. Data: 2024-01-27 10:36:55
    Temat: Wymiana złoża w zmiękczaczu
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Mój zmiękczacz ma już 7 lat i mam wrażenie że powoli przestaje działać.
    Widzę że da się kupić żywicę jonowymienną, czy wymiana złoża "tymi
    ręcami" to skomplikowana operacja czy niekoniecznie? Zmiękczacz "Water
    Technik" czy jakoś tak, o ile to ma jakieś znaczenie...

    L.

  • 2. Data: 2024-01-27 15:25:14
    Temat: Re: Wymiana złoża w zmiękczaczu
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 27.01.2024 o 10:36, Lisciasty pisze:
> [...]
    > ręcami" to skomplikowana operacja czy niekoniecznie? Zmiękczacz "Water
    > Technik" czy jakoś tak, o ile to ma jakieś znaczenie...

    Złoże powinno wytrzymać ze 20 lat.
    Sprawdź, czy przypadkiem na dnie zbiornika z solanką nie masz szlamu z
    pozostałości po soli.

    U mnie pozapychał wszystko co się dało, skończyło się na wypłukaniu
    zbiornika na solankę, rozebraniu głowicy i przeczyszczeniu wszystkich
    dysz oraz przeczyszczeniu zaworu czerpalnego solanki.

    A objaw był taki, że po regeneracji złoża, zbiornik na solankę był
    zapełniony około 30% pierwotnej ilości (po założeniu zmiękczacza).

    No i właśnie minęło 8 lat.

    --
    Pete

  • 3. Data: 2024-01-27 16:21:21
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 27.01.2024 o 15:25, Pete pisze:

> [...]
    >
    > A objaw był taki, że po regeneracji złoża, zbiornik na solankę był
    > zapełniony około 30% pierwotnej ilości (po założeniu zmiękczacza).

    Dlatego ja kupiłem zmiękczacz w którym woda nie stoi po regeneracji, po
    to żeby się ten szlam z soli nie odkładał.
    No i tez jestem ciekaw czy da się samemu wymienić złoże.

    --
    Janusz

  • 4. Data: 2024-01-27 16:25:24
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 27.01.2024 o 16:21, Janusz pisze:

    > Dlatego ja kupiłem zmiękczacz w którym woda nie stoi po regeneracji, po
    > to żeby się ten szlam z soli nie odkładał.

    Yyyyy, to skąd solanka?

    > No i tez jestem ciekaw czy da się samemu wymienić złoże.

    W nowym zmiękczaczu złoże jest oddzielnie, trzeba zasypać zbiornik przy
    montażu. Więc nie widzę przeciwwskazań.

    --
    Pete

  • 5. Data: 2024-01-27 16:27:42
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 27.01.2024 10:36, Lisciasty wrote:
    > Mój zmiękczacz ma już 7 lat i mam wrażenie że powoli przestaje działać.

    Potwierdź swoje obawy najpierw kropelkowym testerem lub paskami chociaż.
    Tak jak Pete sugeruje - sprawdź przede wszystkim czy solanka schodzi czy
    zostaje na dnie. Czy przewody drożne, czy zawór elektromagnetyczny się
    faktycznie przełącza w trakcie płukania.

    A masz filtr wstępny przed zmiękczaczem na którym odkłada się żelazo z
    wody? Są środki do płukania złoża, które jest "oblepione" i podczas
    regeneracji nie jest w stanie się nasycić jonami soli.

    Przykład -
    https://mojawoda.com/akcesoria-czesci/dezynfekcja/re
    sin-celan-srodek-do-czyszczenia-zloza-w-zmiekczaczac

    Też mam 7 lat, choć ja mam złoże wielofunkcyjne (zmiękczacz z
    uzdatniaczem) i nie jestem pewny czy w takim przypadku te środki są
    dozwolone.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 6. Data: 2024-01-27 16:37:51
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 27.01.2024 16:25, Pete wrote:

    > Yyyyy, to skąd solanka?

    Też nie zrozumiałem, może Januszowi chodzi o "studnię" w zmiękczaczu.
    Starsze zmiękczacze faktycznie jej nie miały.

    > W nowym zmiękczaczu złoże jest oddzielnie, trzeba zasypać zbiornik przy
    > montażu. Więc nie widzę przeciwwskazań.

    Najpierw to musi, wysypać i wyczyścić w aktualnej sytuacji ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 7. Data: 2024-01-27 16:39:38
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 27.01.2024 15:25, Pete wrote:
    > Złoże powinno wytrzymać ze 20 lat.

    Poszalałeś trochę. Ja bym przyjął za średnią 10 lat jako dobry wynik.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 8. Data: 2024-01-27 19:14:43
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

> [...]
    > zostaje na dnie. Czy przewody drożne, czy zawór elektromagnetyczny się
    > faktycznie przełącza w trakcie płukania.

    Jakby całkiem nie działał to by mnie kamień zabił :> U mnie jest
    masakra. Działa, ale jakoś tak woda ma dziwny odcień. Chyba że wodociągi
    coś pieprzą...

    > A masz filtr wstępny przed zmiękczaczem na którym odkłada się żelazo z
    > wody? Są środki do płukania złoża, które jest "oblepione" i podczas
    > regeneracji nie jest w stanie się nasycić jonami soli.

    Mam 2 mechaniczne gdzie pakuję piankę niby "1 mikron". Żółtego syfu się
    na tym odkłada masa, ale nie wiem czy to żelazo czy jakaś glinka czy
    inne coś...

    > Też mam 7 lat, choć ja mam złoże wielofunkcyjne (zmiękczacz z
    > uzdatniaczem) i nie jestem pewny czy w takim przypadku te środki są
    > dozwolone.

    No ja mam sam zmiękczacz ale na oku mam złoże co niby ma też
    odżelazianie odmanganianie i odcośtamowanie ;)
    Ecomix A się nazywa.

    L.

  • 9. Data: 2024-01-27 21:04:48
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 27.01.2024 o 16:25, Pete pisze:

    > Yyyyy, to skąd solanka?
    Oczywiście na czas regeneracji zalewa sól wodą, ale potem z soli woda
    jest odpompowana, dzięki temu pomiędzy cyklami w soli nie ma wody.
    cytat z aukcji
    "FUNKCJA SUPER HIGIENIC, PRACA W TRYBIE SUCHEGO ZBIORNIKA: Systemy serii
    HYDRO PREMIUM, pracują w trybie tzn. ,,suchego zbiornika". Ten tryb pracy
    sprawia, że roztwór soli jest przygotowywany przez urządzenie
    odpowiednio wcześniej (przed samą regeneracją złoża - czas około 120
    minut). Rozwiązanie to ma na celu wyeliminowanie zjawiska ,,zbrylenia
    soli", a także zabezpiecza układ przed namnażaniem się ewentualnych
    bakterii."

    https://allegro.pl/oferta/zmiekczacz-wody-hydro-prem
    ium-22-monosferyczny-10716712951

    > W nowym zmiękczaczu złoże jest oddzielnie, trzeba zasypać zbiornik przy
    > montażu. Więc nie widzę przeciwwskazań.

    Ja mam niby 8 lat gwarancji na złoże :)

    --
    Janusz

  • 10. Data: 2024-01-27 22:48:04
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 27.01.2024 o 21:04, Janusz pisze:
    > minut). Rozwiązanie to ma na celu wyeliminowanie zjawiska ,,zbrylenia
    > soli", a także zabezpiecza układ przed namnażaniem się ewentualnych
    > bakterii."

    Bakterie namnażające się w solance? Chyba kurna jakieś wenusjańskie :>

    L.