  • 1. Data: 2009-04-19 16:20:00
    Temat: do elektryków - liczba gniazdek "w jednej gałęzi"
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W sumie jestem elektrykiem, sep 1kV mam, ale projekt i wykonawstwo na
    mój obiekt robi ktoś inny ;) I tak to przeglądam, i mam pewne wątpliwości.

    Projekt jest taki, że instalacja elektryczna 230v jest bezpuszkowa,
    przewód idzie od rozdzielni, od gniazdka - do gniazdka kolejnego, tak
    przez całą "gałąź" (np wszystkie gniazdka w danym pomieszczeniu, lub
    wszystkie gniazdka "za ups").
    Tyle że to wychodzi w niektórych gałęziach po 10-13 gniazdek na jednym
    przewodzie 1.5mm2 (na moje jawne żądanie zwiększone w dłuższych
    gałęziach do 2.5mm2), przyjmując (wg zabezpieczeń "na gałąź" B16 czyli
    ~3,6kW) dozwolone obciążenie takiej gałęzi instalacji podzielone przez
    liczbę gniazdek to tylko ~300W na gniazdko.
    Wiadomo że do każdego z gniazd nie podłącze _równocześnie_ i nie włączę
    pełnego obciążenia, ale tak z praktyki to nigdy nie wiadomo jak
    wypadnie, gdzie stanie czajnik bezprzewodowy, dwa duże ksera po 1000W, a
    gdzie "na chwilę" wepnie się 2.2kW odkurzacz, a tu nagle jeszcze się
    okazuje że to wypada "na samym końcu szeregu gniazd" - a jak znam życie,
    to przewód nie będzie w każdym punkcie (gnieździe) połączony + odejście
    na gniazdo, tylko pewnie przecięty i sama kostka/styk/śrubka/zatrzask na
    przewód N/PE/L na danym gnieździe będzie musiał przenieść pełny prąd
    "dalej"...
    Z czystego obliczenia długości przewodów ich rezystancja jest ok (pętli
    zwarciowej L+PE/L+N), tudzież spadek napięcia zmieści się w normie.

    W dużym skrócie - trochę mi się to nie podoba. Ale może jestem
    przeczulony, i 12gniazd na B16 to norma, a np dawanie po 6-8gniazd na
    B10 to znów źle, bo już zbyt małe zabezpieczenie i maksymalna moc "per
    gniazdo"?

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 2. Data: 2009-04-19 18:22:25
    Temat: Re: do elektryków - liczba gniazdek "w jednej gałęzi"
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "BartekK" <s...@N...org> napisał w wiadomości

    Maksymalnie do 10 gniazdek.
    Choć przewód 1,5mm2 wystarczy to jednak radził bym użycie przewodu 2,5mm2,
    zwłaszcza, że w instalacji bezpuszkowej będziesz miał sporo połączeń. Dając
    1,5mm2 nie będziesz miał zbyt dużych oszczędności - na całej instalacji dla
    gniazd zaoszczędzisz raptem 100-150zł.
    Obwody szczególnie obciążone (kuchnia, pralka, bojler itp.) dobrze jest
    wydzielić na oddzielnych obwodach.

  • 3. Data: 2009-04-19 19:39:13
    Od: "Fox" <p...@g...pl>

    Zmień elektryka. generalnie koleś nie chce się zbyt narobić. Ja widziałem
    ekipę która w dużym obiekcie leciałą osobnym przewodem do każdego z gniazdek
    i każdego obwodu oświetlenia osobno wszystko do rozdzielki. To jest robota
    profesjonalna.

  • 4. Data: 2009-04-19 19:47:10
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

> [...]
    > przewodzie 1.5mm2 (na moje jawne żądanie zwiększone w dłuższych gałęziach
    > do 2.5mm2), przyjmując (wg zabezpieczeń "na gałąź" B16 czyli

    U mnie będzie ze 20-25 gniazdek, ale na pętli i drucie 3x2,5. Do tego nie
    będzie tam żadnych odbiorników dużej mocy i połowa gniazdek będzie pusta lub
    używana okazyjnie.
    Różnica w cenie przewodu 1,5 i 2,5mm2 to około 50-60 groszy.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 5. Data: 2009-04-19 19:50:49
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Fox wrote:
> [...]
    > każdego z gniazdek i każdego obwodu oświetlenia osobno wszystko do
    > rozdzielki. To jest robota profesjonalna.

    to jeat kompletna durnota, ale klient płaci i ma :)

  • 6. Data: 2009-04-19 19:53:15
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Fox" <p...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ekipę która w dużym obiekcie leciałą osobnym przewodem do każdego z
    > gniazdek i każdego obwodu oświetlenia osobno wszystko do rozdzielki. To
    Profesjonalna durnota. A klient chyba jakis durny i bogaty że się na to
    zgodził.

    Kris

  • 7. Data: 2009-04-19 19:54:34
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    wiadomości news:gsfvl9$9sn$1@nemesis.news.neostrada.pl...
    > Użytkownik "BartekK" <s...@N...org> napisał w wiadomości
    >
    > U mnie będzie ze 20-25 gniazdek, ale na pętli i drucie 3x2,5. Do tego nie
    > będzie tam żadnych odbiorników dużej mocy

    Nigdy nie mów nigdy

    >i połowa gniazdek będzie pusta lub używana okazyjnie.
    > Różnica w cenie przewodu 1,5 i 2,5mm2 to około 50-60 groszy.

    PS
    A wiatrołapie ile gniazdek planujesz? Powyżej 10 czy mniej?;)))

    Kris

  • 8. Data: 2009-04-19 20:15:12
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Jan Werbiński" <j...@j...com>

> [...]
    > lub używana okazyjnie.
    > Różnica w cenie przewodu 1,5 i 2,5mm2 to około 50-60 groszy.

    Robienie pętli to błąd, a przekonasz się o tym podczas najbliższej burzy.

  • 9. Data: 2009-04-19 20:16:02
    Od: Bartosz Augustyniak <ogest@toya_usunto.net.pl>

    Kris pisze:

    > Użytkownik "Fox" <p...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Profesjonalna durnota. A klient chyba jakis durny i bogaty że się na to
    > zgodził.

    A słyszałeś o automatyce oświetlenia ?
    Sterowanie sekcjami oświetlenia przez sterownik PLC za pomocą np czujek
    PIR, przełączników monostabilnych, stacji wizualizacji ?

    --
    Z poważaniem
    Bartosz Augustyniak,Łódź

  • 10. Data: 2009-04-19 20:30:33
    Od: "Pawel" <P...@g...pl>

    > przewodzie 1.5mm2 (na moje jawne żądanie zwiększone w dłuższych gałęziach
    > do 2.5mm2), przyjmując (wg zabezpieczeń "na gałąź" B16 czyli ~3,6kW)
    > dozwolone obciążenie takiej gałęzi instalacji podzielone przez
    Przewód 1.5mm2 może być zabezpieczony max. B10, jeżeli dajesz B16 zgodnie z
    nową normą potrzebny przewód min. 2.5mm2, chyba, że używasz kabla w izolacji
    z polietylenu usieciowanego XLPE.