  • 1. Data: 2012-02-10 14:06:42
    Temat: dostarczenie powietrza do kotłowni
    Od: fleczer <f...@g...pl>

    Pytanie teoretyczne:
    Kotłownia, piec a paliwo stałe,jedna kratka wentylacyjna wyprowadzona z
    osobnego kanału w kominie wentylacyjnym.

    czy aby nie wytwarzało się podciśnienie podczas zasilania pieca w
    powietrze powinienem dołożyć jeszcze jakąś czerpnię? Czy jakieś prawo
    tego wymaga?

    ps: jakieś opinie na temat tego modelu pieca, w miarę świeży model
    http://www.defro.pl/kotly/nowosci/defro-akm-ii

  • 2. Data: 2012-02-10 14:13:41
    Temat: Re: dostarczenie powietrza do kotłowni
    Od: "jachoska" <j...@p...onet.pl>

    > Kotłownia, piec a paliwo stałe,jedna kratka wentylacyjna wyprowadzona z
    > osobnego kanału w kominie wentylacyjnym.

    Nie wiem, czy dobrze cię zrozumiałem, ale musisz mieć zarówno napowietrzacz
    (czerpnię powietrza do spalania) jak i kanał wentylacyjny.
    Czynną powierzchnię napowietrzacza znajdziesz pewnie w instrukcji pieca.
    Jeśli twoim napowietrzaczem jest dodatkowy kanał wentylacyjny, to może się
    okazać, że oba kanały działają jak napowietrzacze i nie masz wcale
    wentylacji. Napowietrzacz powinien być niżej (w okolicach podłogi).
    Pozdr.
    Krzysiek

    __________ Informacja programu ESET Smart Security, wersja bazy sygnatur wirusow 6874
    (20120210) __________

  • 3. Data: 2012-02-10 14:23:10
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik fleczer napisał:

    > czy aby nie wytwarzało się podciśnienie podczas zasilania pieca w
    > powietrze powinienem dołożyć jeszcze jakąś czerpnię? Czy jakieś prawo
    > tego wymaga?

    Prawo jak mi się przypomina, wymaga, żeby w kotłowni była wentylacja
    grawitacyjna i tyle.
    Ja mam nawiew powietrza z dwóch niezależnych kanałów wentylacyjnych.

    > ps: jakieś opinie na temat tego modelu pieca, w miarę świeży model

    O kotłach defro krążą raczej pozytywne opinie, a podajnik tłokowy ma
    swoje zalety.

    Uważałbym jednak na ten ruszt wodny. No i wymiennik poziomy... ja mam
    pionowy i chyba jednak jest on lepszy.

    poczytaj sobie
    http://zawijan.wordpress.com/poradnik-uzytkownika/ko
    tly-retortowe/ruszt-wodny-tak-czy-nie/

    Jest tam trochę innych ciekawych materiałów nt. kotłów stałopalnych :-).
    Warto się z nimi zapoznać przed zakupem kotła - wiadomo przynajmniej na
    co zwracać uwagę.

    pozdrawiam
    Robert G.

  • 4. Data: 2012-02-10 14:57:16
    Od: fleczer <f...@g...pl>

    W dniu 2012-02-10 15:23, Robert G pisze:
    > Użytkownik fleczer napisał:
    ..

    > Uważałbym jednak na ten ruszt wodny. No i wymiennik poziomy... ja mam
    > pionowy i chyba jednak jest on lepszy.
    ..

    Ruszt wodny - także mnie zastanawia, niestety jest potrzebny, liczę się
    z negatywnym wpływem na proces spalania i osadzania sadzy.

    Co do wymiennika poziomego/pionowego - zdania podzielone, sam nie za
    bardzo jestem w stanie powiedzieć który lepszy. Tak czy inaczej
    sprawność pieca jest wyliczona na dość wysoką. Szukam kogoś kto już
    niego korzysta.

    ps: Grzegorz - jaki masz piec?

  • 5. Data: 2012-02-10 15:13:58
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik fleczer napisał:
    > Tak czy inaczej sprawność pieca jest wyliczona na dość wysoką. Szukam
    > kogoś kto już niego korzysta.
    >
    > ps: Grzegorz - jaki masz piec?

    Sprawność wyliczaną na 86 procent włóż między bajki - to bełkot
    marketingowy, a wynik uzyskany w warunkach laboratoryjnych. Na moim
    kotle też napisali sprawność 86 proc... :-)
    I co z tego, jak osiąga 'aż' 65 może 70 jak jest dobrze wyczyszczony.

    Kotły stałopalne lepszej klasy nie osiągają wyższych sprawności w
    praktyce, a te z niższej półki jak mają 50 proc, to jest bardzo dobrze.

    Trzeba się z tym faktem pogodzić :-)
    Mój to Bawaria Seko - ślimakowiec z obrotową retortą.

    pozdr
    Robert G.

  • 6. Data: 2012-02-10 15:35:29
    Od: "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>

    > czy aby nie wytwarzało się podciśnienie podczas zasilania pieca w
    > powietrze powinienem dołożyć jeszcze jakąś czerpnię? Czy jakieś prawo
    > tego wymaga?

    U mnie developer nie robił dolotu powietrza w kotłowni "bo będzie
    zimno w kotłowni i nie ma sensu". Według niego kotłownia i sąsiaduje z
    garażem który nie jest szczelny i powietrze może być "zasysane z
    tamtąd ..." ...
    U mnie na moje wyraźne życzenie zrobił dziurę w kotłowni i zrobił
    dolot świeżego powietrza , choć nie był szczęśliwy bo dodatkowe koszty
    i robota ;)
    Dodatkowo kazałem mu zrobić kratkę "wywiewną" w garażu (która według
    niego jest też nie potrzebna ...).

    Z tego co się orientowałem i z tego co napisano w instrukcji mojego
    pieca świeży dopływ powietrza w kotłowni jest wymagany i mówią o tym
    przepisy ...
    Praktycznie kotłownia bez dolotu świeżego powietrza nie powinna być
    przyjęta przy odbiorze kominiarskim ...

    U mnie zrobił nawiew (dziura fi 100mm). z kratkami , ale jak przyszły
    mrozy to niesamowicie wychłodziło mi kotłownię , a jako że kotłownia
    jest blisko kuchni to lekko "piździło" ...
    kratkę zapchałem i jak na razie nie widzę żadnych minusów zapchania
    dolotu. Czad się nie tworzy (mam czujnik czadu). Widać lekkie
    roszczelnienie okien + powietrze z garażu spokojnie starcza ...

    Więc jak chcesz mieć zgodnie z przepisami i BEZPIECZNIE to dolot MUSI
    być ...
    Zawsze potem możesz dolot zaślepić ...

  • 7. Data: 2012-02-10 17:35:55
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

    Użytkownik "fleczer" <f...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > czy aby nie wytwarzało się podciśnienie podczas zasilania pieca w
    > powietrze powinienem dołożyć jeszcze jakąś czerpnię? Czy jakieś prawo tego

    Prawo wymag aby kotłownia była wyposażona w wentylację, a wentylacja to
    nawiew i wywiew. Nawiew około 30 cm nad podłogą, wywiew kominem pod sufitem.
    Nie wolno stosować w przypadku takiego kotła wentylacji
    mechanicznej(wywiewu) by nie nastąpiło odwrócenie ciągu w kominie.

    Kocioł mniód malyna, zresztą jak wszystkie kotły defro, z tym że sprawność o
    której piszą to raczej laboratorium. W praktyce myślę że jeżeli będzie to
    60% to będzie max i można się z tego cieszyć. W kotłach defrop zwróć uwagę
    na uszczelnienie drzwi. W dostawie zamki mogą być w skrajnym zewnętrznym
    położeniu i będziesz musiał je wyregulować aby po dociągnięciu rygla były
    doćiśnięte na całym obwodzie. Ruszt wodny przy paleniu palnikiem zwiększy
    powierzchnię wymiany, w przypadku palenia na nim daje dobrą efektywność
    nagrewania wody - żar bezpośrednio na ruszcze w strefie napowietrzania miewa
    i około 1000 st C, jednakże jak wszystko na tym świecie nie jest doskonały.
    Każdy ruszt wodny to większe naprężenia materiałowe płaszcza i
    skomplikowana naprawa w przypadku ewentualnego uszkodzenia (przepalenia).
    Przed przepaleniem chroni go wypełnienie wodą. Na okoliczność ewnetualnych
    napraw, mając jakikolwiek kocioł z rusztem wodnym budowałbym pozytywne
    stosunki z jakimś spawaczem kotłowym :))
    --
    Jackare

  • 8. Data: 2012-02-12 20:21:57
    Od: "Radarro" <r...@g...pl>

    Robert G <r...@g...pl> napisał(a):
    > http://zawijan.wordpress.com/poradnik-uzytkownika/ko
    tly-retortowe/ruszt-
    wodny-tak-czy-nie/

    Robert, dzieki wielkie za tego linka! Wlasnie szukalem takiego wyjasnienia
    tematu jak na tej stronie, bo na razie jestem laik w temacie c.o. Po
    lekturze juz jest sporo jasniej.
    DZIEKI !

    Odnosnie ruszu awaryjnego - szukac pieca calkowicie bez tego? Masz to u
    siebie?
    Jak jest kociol bez rusztu awaryjnego a ni ma pradu, to co wtedy? Pozostaje
    dogrzewanie kominkiem cala chate? Czy moze jest mozliwosc rozpalenia w piecu
    na groszek bez zasilania slimaka, wentylatora i sterownika?

    R.

  • 9. Data: 2012-02-12 21:33:40
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

    Użytkownik "Radarro" <r...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > piecu
    > na groszek bez zasilania slimaka, wentylatora i sterownika?

    Zastanów się jakie masz uwarunkowania u siebie. Jeżeli często zdarzają się
    _DŁUGOTRWAŁE_ pady zasilania i nie masz żadnego zasilania awaryjnego, to
    warto choćby obieg grzewczy c.w.u. zbudować tak by mógł on pracować
    grawitacyjnie właśnie na ruszcie awaryjnym. Pomyśl o ewnetualnym obiegu
    grawitacyjnym przynajmniej częsci obiegu c.o.

    Ruszt awaryjny znajdzie także zastosowanie w przypadkach:
    - awarii podzespołów podajnika
    - posiadania paliwa lub dostępu do paliwa alternatywnego ktorego nie można
    spalać w palniku retortowym (np masz dużo taniego lub darmowego drewna - tak
    ma mój kolega który prowadzi firmę dekarską i ma potężne ilości drewna z
    odpadów ciesielkich i demontaży starych więźb przy remontach kamienic).
    Czasem poza sezonem grzewczym ludzie palą jakimś drewnem lub papierami co
    nieraz wystarcza do przygotowania c.w.u.

    Przy braku prądu jest możliwa praca kotła na ruszcie awaryjnym, ale zależy
    to od kilku czynników. Są kotły na ekogroszek wyposażone dodatkowo w
    miarkownik ciągu i mogą one pracować bez wentylatora i podajnika. W takim
    przypadku istotny jest zakres regulacji klapy wentylatora.
    Praktycznie każdy sterownik kotła ma tryb ręczny w którym można załączać i
    wyłączać pracę wentylatora i podajnika. Dobre sterowniki posiadają nastawy
    obrotów wentylatora.

  • 10. Data: 2012-02-13 08:28:31
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik Radarro napisał:
> [...]
    > dogrzewanie kominkiem cala chate? Czy moze jest mozliwosc rozpalenia w piecu
    > na groszek bez zasilania slimaka, wentylatora i sterownika?

    Ja mam ruszt i latem nawet wodę na tym grzałem - drewnem.
    Nie jest to jednak najszczęśliwszy pomysł. Producent zastosował takie
    rozwiązanie, bo prawdopodobnie chodziło o uzyskanie jakiegoś znaczka
    'eko' :-)

    Poza tym przy paleniu drewnem pojawia się dość trudny do usunięcia nagar
    na blachach płaszcza wodnego. Z węgla zbiera się tylko szary proszek i
    sadza.

    Mój ruszt, to zwyczajnie odlew żeliwny, który układa się na retorcie -
    po uprzednim jej opróżnieniu z popiołu - i pali się na tym. Nie jest to
    ruszt wodny.

    Co do grawitacyjnego działania, to częściowo działa, ale w dużo
    mniejszym zakresie mocy, niż kiedy instalacja jest zasilana pompkami.
    Teraz raczej bym nie dogrzał w ten sposób domu, bo przy mrozach
    dochodzących 30 stC, bez grawitacji nie da się przekazać tyle mocy, by
    wystarczyło na cały dom.

    Kiedy jest cieplej natomiast da radę - zawsze te 2, może 3 kW ta
    instalacja przekaże bez pomp. Kocioł bez prądu też da radę pracować, ale
    już nominalnych 25 kW nie osiągnie, bo i słabiej się pali - mimo dużego
    ciągu w kominie - i płytowy wymiennik przekazuje bez pompek mniejszą moc

    pozdrawiam
    Robert G.