  • 11. Data: 2020-01-19 19:38:16
    Temat: Re: gdzie podłączyć żółto zielony przewód?
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 19.01.2020 o 19:06, ToMasz pisze:

    > nie. nie założę różnicówki bo ta wymiana jest już ponad zakładane koszta. Nie
    > przepali mi się nowy kabel, bo ma 2.5mm a ten do licznika tylko 1.5mm.

    Trochę mało te 1,5 mm, przy obecnych w mieszkaniu zmywarkach,
    pralkach, suszarkach, piekarnikach, mikrofalach. Nie włączaj
    tego równocześnie, bo jeśli nawet nie wywali Ci bezpiecznika,
    to na pewno na styku tych dwóch kabli - wewnętrznego
    i zewnętrznego - będzie się grzało, aż do stopienia izolacji
    w okolicy. Zamontuj koło puszki wejściowej jakiś sygnalizator
    termiczny. Może śmieszne, acz nie do końca.

  • 12. Data: 2020-01-19 19:47:34
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 19.01.2020 o 19:34, t-1 pisze:

    > i to miejsce należało by uziemić.

    I tu najczęściej jest problem, sam przewód drogi nie jest, ale trzeba
    mieć różne zgody oraz projekty, a to ludzi mocno zniechęca.

  • 13. Data: 2020-01-19 19:49:42
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 19.01.2020 o 19:24, nadir pisze:

    > Dałbyś sobie rękę uciąć?
    > Bo ja często i gęsto widzę, że nie ma w ogóle przewodów ochronnych w budynkach,
    > które mają więcej jak 30 lat.

    Rozmawiamy o budynkach spółdzielczych. 30 lat temu mieszkałem
    w takim i na pewno wszystkie gniazdka były z bolcem. Czy ten
    bolec był podłączony do żółtozielonego, czy do tego, co nie
    kopie, to nie wiem.

  • 14. Data: 2020-01-20 01:40:27
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    ToMasz pisze tak:

    > Zanim zadałem pytanie, szukałem odpowiedzi w googlach. nie
    > znalazłem nic sensownego, ale brak sensownych odpowiedzi
    > "zwaliłem" na to, że nie potrafię nakarmić wyszukiwarki
    > odpowiednią sentencją.

    albo nikt nie chce sie wypowiedzieć bo nie ma dobrego wyjścia i nie
    chce żeby było na niego.

    > Na klatce są 2 przewody W mieszkaniu były 2 przewody, będą trzy.
    > czy TREAZ trzeci przewód coś poprawi w bezpieczeństwie?

    poprawi bo nie płynie w nim prąd i nie upali się.

    > Elektroda, forum elektryków - w skrócie: Zmuś spółdzielnie do
    > wymiany kabli. nie dawać odpowiedzi, bo sobie krzywdę zrobi.

    tak męcz spółdzielnię.

    > Nie przepali mi się nowy kabel, bo ma 2.5mm a ten do
    > licznika tylko 1.5mm. żółto zielony zostawię w powietrzu, do
    > wykorzystania gdy spółdzielnia będzie robić remont/ wymianę na
    > klatce, a teraz podepnę niebieski do bolców.

    po co dwa razy robić robotę?

    podłącz normalnie po nowemu w gniazdkach i połącz z N na wejściu do
    mieszkania. Jak ma upalić się N to i tak wystąpi faza na bolcach i
    obudowach lodówki, pralki.

    W wielkiej płycie możesz połączyć ten punkt do zbrojenia płyty
    tak jak możesz postawić mikrofalówkę na kaloryferze czy ociekaczu ;)

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 15. Data: 2020-01-20 09:57:57
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Kiedyś z rozpaczy "uziemiłem" podłączając do stalowej ościeżnicy drzwi.
    Stare czasy to było uziemianie przez instalację CO, ale zaczęli wymieniać odcinki rur
    na plastik, choć piony często zostają stalowe
    spawane.
    Zimna woda też jeszcze się zdarza w pionach stalowa skręcana na ocynkach.
    No i instalacja gazowa w budynku powinna być uziemiona ;-)

    -----

  • 16. Data: 2020-01-20 12:40:24
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 19.01.2020 17:10, ToMasz wrote:
    > witam
    > przerabiam elektrykę w starym mieszkaniu. Kabel 3x2,5mm?. Licznik na
    > klatce schodowej a do bezpieczników w mieszkaniu dochodzą dwa przewody.
    > Co zalecacie zrobić z żółtozielonym?
    > 1. Zostawić w powietrzu
    > 2. podłączyć do niebieskiego (zero, ziemia, nie wiem jak go poprawnie
    > nazwać)
    > 3. podłączyć do kaloryfera, pręta zbrojeniowego w ścianie, rurki z
    > gazem, metalowej futryny
    >
    > ToMasz

    Zrobić rozdział tego PEN na N i PE za licznikiem a zaraz za tym dać
    różnicówkę lub kilka różnicówek ile tam obwodów.

  • 17. Data: 2020-01-20 12:48:52
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 19.01.2020 19:30, heby wrote:

    > Przy czym te "wady" przez dziesiatki lat działały u suwerena. Jeśli
    > chcesz mieć źle, ale wystarczającp + efekty specjalne to sam się pod tym
    > podpisujesz. Elektryk, świadomy, chyba by jednak pieczatki nie postawił.
    > Zapytałby gdzie jest PE na klatce.

    Ale rozdział PEN na N i PE czy tam tego niby N na N i PE plus różnicówka
    da o wiele więcej niż zerowanie. Przynajmniej przy przebiciu w pralce
    czy lodówce do obudowy zawsze ta różnicówka zadziała. Nie mówimy o
    ekstremalnym czymś jak upalenie N. Jak się N upali to w dowolnym
    układzie będzie faza zamykająca się przez ziemię, a tak przynajmniej
    może różnicówka zadziała.

  • 18. Data: 2020-01-20 12:57:03
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 19.01.2020 19:24, nadir wrote:

    > Dałbyś sobie rękę uciąć?
    > Bo ja często i gęsto widzę, że nie ma w ogóle przewodów ochronnych w
    > budynkach, które mają więcej jak 30 lat.

    Zgadza się nie ma. Ale jak ktoś ma parter to można zrobić sobie albo coś
    w stylu TT.
    Zabić szpilkę i nie łączyć jej do punktu rozdziału N-PE tylko do samych
    bolców i oczywiście różnicówkę. Jak uziemisz własny punkt rozdziału to
    prądy sąsiadów popłyną przez twój uziom do uziemionego środka uzwojeń
    transformatora.

    Więc albo zrobić rozdział i nie uziemiać, żeby nie stać się uziomem dla
    sąsiadów albo zrobić TT.

  • 19. Data: 2020-01-20 13:12:42
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2020-01-20 o 12:57, KIKI pisze:

    > Więc albo zrobić rozdział i nie uziemiać, żeby nie stać się uziomem dla
    > sąsiadów

    No i czego sąsiadom żałujesz?
    Płacisz za to?
    A każdy uziom obniży impedancję obwodu jako całości i twoje bezpieczeństwo.

  • 20. Data: 2020-01-20 13:34:44
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 20.01.2020 13:12, t-1 wrote:

    > No i czego sąsiadom żałujesz?
    > Płacisz za to?
    > A każdy uziom obniży impedancję obwodu jako całości i twoje bezpieczeństwo.

    Przecież rolą uziomu jest głównie rozładowywanie potencjałów
    indukowanych przez pole elektryczne, a nie robienie z niego dodatkowego
    powrotu dla N.