  • 21. Data: 2020-01-20 22:46:53
    Temat: Re: gdzie podłączyć żółto zielony przewód?
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    KIKI pisze tak:

    > Przecież rolą uziomu jest głównie rozładowywanie potencjałów
    > indukowanych przez pole elektryczne, a nie robienie z niego
    > dodatkowego powrotu dla N.

    a ten powrót będzie jakiś strasznie duży w porównaniu do kabla?

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 22. Data: 2020-01-21 23:21:14
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 20.01.2020 22:46, PiteR wrote:

    > a ten powrót będzie jakiś strasznie duży w porównaniu do kabla?

    Duże ampery mogą popłynąć. Prąd się podzieli na wracający kablem PEN i
    ten wracający ziemią proporcjonalnie do oporu stawianego przez obie ścieżki.
    Jak wyjdziesz przed szereg i uziemisz sąsiadów to natychmiast tamtędy
    popłynie.

  • 23. Data: 2020-01-22 01:23:11
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    KIKI pisze tak:

    > Duże ampery mogą popłynąć. Prąd się podzieli na wracający kablem
    > PEN i ten wracający ziemią proporcjonalnie do oporu stawianego
    > przez obie ścieżki.

    Czyli to czego elektrycy boją się najbardziej pożar ;)

    Ale ziemia słabo przewodzi. To z bloku ile?
    300A w kabel i 20A w uziom?

    Jakie pobory były na klatkę w wielkiej płycie?
    Jakie były BM?

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 24. Data: 2020-01-22 09:59:34
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu środa, 22 stycznia 2020 01:23:17 UTC+1 użytkownik PiteR napisał:>

    > Ale ziemia słabo przewodzi.

    ziemia dobrze przewodzi - ze starych opowiadań wiem, ze moja wioska kiedyś na
    początku elektryfikacji była zasilona jedną żyłą, przewodem powrotnym była ziemia.

    b.

  • 25. Data: 2020-01-22 11:12:49
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 22.01.2020 o 09:59, Budyń pisze:

    > ziemia dobrze przewodzi - ze starych opowiadań wiem, ze moja wioska kiedyś na
    początku elektryfikacji była zasilona jedną żyłą, przewodem powrotnym była ziemia.

    A bolec w gniazdku był podłączony do łańcucha
    spuszczonego z metalowym wiaderkiem do studni.
    Tylko nie pisz, że w Twojej wiosce nie było
    bolców.

  • 26. Data: 2020-01-22 11:48:27
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-01-22 o 00:59 -0800, Budyń napisał:
    > ziemia dobrze przewodzi - ze starych opowiadań wiem, ze moja wioska
    > kiedyś na początku elektryfikacji była zasilona jedną żyłą, przewodem
    > powrotnym była ziemia.

    Gdy byłem nastoletnim chłopcem i na nasze pustki dotarła elektryfikacja,
    zabawiałem się zasilając żarówki 220V samą fazą - drugi przewód
    podłączałem do wszelkich prętów i drutów powtykanych w ziemię.
    Działało. Zaciekawiło mnie wówczas, że w zależności od tego jak i gdzie
    wetknąłem drut w ziemię, zmieniało się natężenie światła. Z tych
    eksperymentów z bolesną skutecznością wyleczył mnie dziadek który mnie
    na tym przyłapał, ale co zebrałem doświadczenia, to moje.

    Wątpię, by kiedykolwiek ktokolwiek zasilał w taki sposób wiejski
    transformator, ale być może od transformatora do chałup co
    oszczędniejsi chłopi faktycznie połasili się na takie "1-wire"...

    Mateusz

  • 27. Data: 2020-01-22 12:40:10
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Budyń napisał:

    > ziemia dobrze przewodzi - ze starych opowiadań wiem, ze moja wioska
    > kiedyś na początku elektryfikacji była zasilona jedną żyłą, przewodem
    > powrotnym była ziemia.

    U mnie wiatr tak rozbujał przewodami, że przy zwarciu upalił się ten
    zerowy (umieszczony najwyżej). I to sprytnie, że w dwóch miejscach,
    przy słupach z jednej i z drugiej strony mojej działki. Kawał linki
    spadł na ziemię. Ja jeszcze mam normalnie, ale trzech sąsiadów nie
    ma zera z elektrowni. Działo się to kilka tygodni temu, nawet nie
    wiem kiedy, ale do tej pory chyba nikt z sąsiadów nie zauważył braku.

    --
    Jarek

  • 28. Data: 2020-01-22 12:53:24
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu środa, 22 stycznia 2020 12:40:13 UTC+1 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

    > U mnie wiatr tak rozbujał przewodami, że przy zwarciu upalił się ten
    > zerowy (umieszczony najwyżej).

    zwróc uwagę gdzie sie daje N
    https://zapodaj.net/724f58bb6b761.jpg.html

    b.

  • 29. Data: 2020-01-22 14:40:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Budyń napisał:

    > zwróc uwagę gdzie sie daje N
    > https://zapodaj.net/724f58bb6b761.jpg.html

    Ci moi elektryfikatorzy widać nie zwracali uwagi na takie szczegóły,
    bo zapodali tego druta w zgoła innym miejscu. To samo można powiedzieć
    o słupach, które postawili gdzie im było wygodniej, a nie tam, gdzie
    stać powinny.

    --
    Jarek

  • 30. Data: 2020-01-22 15:18:05
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Z brajdakiem tak dżdżownice z ziemi wyciągaliśmy (na ryby): przez okno z mieszkania
    fazę do wbicia w trawnik przed blokiem, i
    wyłaziły jak górnicy po szychcie ;-)
    Na początek musieliśmy się nauczyć rozpoznawania fazy od neutralnego: jak nie
    wyłaziły to było N :-)
    BTW blok spółdzielczy gomułkowski, bolce tylko w łazience i kuchni.

    -----