  • 31. Data: 2020-01-22 16:09:19
    Temat: Re: gdzie podłączyć żółto zielony przewód?
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2020-01-19 o 17:27, ToMasz pisze:
> [...]
    >>> 2. podłączyć do niebieskiego (zero, ziemia, nie wiem jak go poprawnie
    >>> nazwać)

    > po co?

    Bo elektryk będzie wiedział gdzie i jak podłączyć ten żółto-zielony przewód.

  • 32. Data: 2020-01-22 16:18:33
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2020-01-19 o 19:34, t-1 pisze:

    > Co tu kombinować?
    > Zrób tak jak przepisy przewidują.

    Nie pisz bzdur.

    > A więc zielono-żółty do niebieskiego w skrzynce bezpieczników i to
    > miejsce należało by uziemić.
    > Szukaj układ TN-C-S
    >
    > https://elektrykapradnietyka.com/21667/tnc-tns-tncs-
    tt-it/

    > PS: W nowej instalacji aparat różnicowo-prądowy jest wymagany.
    > Kosztuje parę groszy a zapewni ochronę przed porażeniem kobity i
    > dzieciaków. A to łatwe bo masz już i tak 3 przewody.

    A skąd wiesz, że tam ma być układ TN-C-S, a nie TT? Jesteś jasnowidzem,
    czy tylko zgadujesz? Podpiszesz mu się pod protokołem badań ochrony?

    Piszesz, żeby zrobił jak przepisy przewidują. Przepisy nie przewidują
    łączenia zielono-żółtego z niebieskim, a wręcz na odwrót podział PEN na
    oddzielny PE i N, ale warunkiem, żeby taki podział dokonać to musi do
    mieszkania być doprowadzony przewód PEN, zgodny z wymaganiami przepisów,
    czyli nie dość, że musi on być doprowadzony z sieci, która posiada taki
    przewód to jeszcze musi być to przewód, który spełnia określone
    wymagania co do pola przekroju tego przewodu. Ponadto przewód PE
    powinien być uziemiony.

  • 33. Data: 2020-01-22 16:25:07
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2020-01-20 o 01:40, PiteR pisze:
    > poprawi bo nie płynie w nim prąd i nie upali się.

    Jak będzie słuchał porad tu na grupie ludzi, którzy nie mają
    najmniejszego pojęcia o instalacjach oraz wymaganiach technicznych i
    prawnych takiej instalacji to szybciej może sobie krzywdę zrobić z
    powodu upalonego przewodu.

  • 34. Data: 2020-01-22 16:39:07
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2020-01-20 o 09:57, ąćęłńóśźż pisze:
    > Kiedyś z rozpaczy "uziemiłem" podłączając do stalowej ościeżnicy drzwi.
    > Stare czasy to było uziemianie przez instalację CO, ale zaczęli
    > wymieniać odcinki rur na plastik, choć piony często zostają stalowe
    > spawane.
    > Zimna woda też jeszcze się zdarza w pionach stalowa skręcana na ocynkach.
    > No i instalacja gazowa w budynku powinna być uziemiona ;-)

    A nie lepiej było uziemić w doniczce, która stała na parapecie? :)

  • 35. Data: 2020-01-22 16:39:41
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2020-01-19 o 19:49, collie pisze:

    > Rozmawiamy o budynkach spółdzielczych. 30 lat temu mieszkałem
    > w takim i na pewno wszystkie gniazdka były z bolcem. Czy ten
    > bolec był podłączony do żółtozielonego, czy do tego, co nie
    > kopie, to nie wiem.

    Pierdolisz od rzeczy, a największą głupotą  jest uważanie, że jak ty tak
    masz to tak samo jest wszędzie?

  • 36. Data: 2020-01-22 16:44:31
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2020-01-20 o 13:12, t-1 pisze:

    > No i czego sąsiadom żałujesz?
    > Płacisz za to?
    > A każdy uziom obniży impedancję obwodu jako całości i twoje
    > bezpieczeństwo.

    A to, że jak popłyną prądy od kilku sąsiadów, które się zsumują to
    upierdolą mu ten przewód i wtedy w mieszkaniu zabije go lodówka czy pralka.

    Jak nie masz pojęcia o instalacjach to nie udzielaj porad.

    Bez oględzin całej tej instalacji przez elektryka, który ma wiedzę i
    stosowne uprawnienia nie da się nic sensownego doradzić. Jedyna sensowna
    porada to "zaprosić elektryka".

  • 37. Data: 2020-01-22 16:52:59
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2020-01-20 o 12:40, KIKI pisze:

    > Zrobić rozdział tego PEN na N i PE za licznikiem a zaraz za tym dać
    > różnicówkę lub kilka różnicówek ile tam obwodów.

    W jaki sposób uchroni go taka instalacja przed porażeniem w razie
    przerwania ciągłości przewodu zerowego?

  • 38. Data: 2020-01-22 18:26:18
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    > Jedyna sensowna
    > porada to "zaprosić elektryka".

    Tak radzą na elektrodzie.
    Ale spróbujmy inaczej.
    Do mieszkania w bloku wchodzi kabel płaski dwu żyłowy. Żyły w odległości
    1.5cm. Na klatce schodowej 3 metry dalej jest szafka z licznikami, 2
    metry dalej są bezpieczniki. w obydwu szafkach nie ma śladu kabla żółto
    zielonego. a nawet gdyby był, to kucie klatki wiąże się z duuużym
    remontem. nie przejdzie numer: wykujemy rowek puścimy żółto-zielony,
    zagipsujemy, zapaćkamy go podobną farbą.
    Nowy właściciel mieszkania ma zamiar wymienić TYLKO w swoim lokalu
    instalacje elektryczną z aluminiowej na miedzianą. Całą instalację.

    O ile ktoś chce jeszcze coś dodać, to proszę powiedzieć co dokładnie
    będzie oglądał elektryk.
    1. stara instalacja wypruta
    2. wykute nowe rowki gdzieniegdzie peszle
    3. Ze ściany wystaje 8cm kabla dwużyłowego płaskiego z fazą i zerem
    4. Nie można naruszyć klatki schodowej (bo jakby było można i byłby
    żółto zielony, to nie byłoby tematu)
    5 jest dostęp do kaloryferów, gazu, wody ( w sensie rury stalowe) i
    nawet do żeliwnego spływu kanalizacyjnego.

    ToMasz

    PS. Może jeszcze małe wyjaśnienie. Ostatnio widziałem film na
    electroboom, wyjaśniający pewne ściemy dotyczące "wyciągania" paru watów
    poza licznikiem. W przypadku poboru dużego prądu, na "zerze" też pojawi
    się jakies napięcie, związane z rezystancją przewodów. JA się boję że
    wspomniane "jakies napięcie" występujące na "bolcu" (bo będzie połączony
    z niebieskim), w porównianiu do napięcia na kaloryferze albo kranie,
    może dawać nieprzyjemne mrowienie. Stąd moje wątpliwości, czy nie lepiej
    byłoby "bolca" uziemić w inny sposób.

  • 39. Data: 2020-01-22 18:53:08
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Wednesday, January 22, 2020 at 6:26:19 PM UTC+1, ToMasz wrote:
    a nawet gdyby był, to kucie klatki wiąże się z duuużym
    > remontem. nie przejdzie numer: wykujemy rowek puścimy żółto-zielony,
    > zagipsujemy, zapaćkamy go podobną farbą.

    Ja bym sprawdzil, czy nie ma na 100% (albo nie da sie pionem puscic?)
    Sama klaka to pikus ;) u mnie ~2lata temu dokladnie tak zrobili: rowek, "gips",
    kawalek tynku z farba zabrali go sklepu, gdzie im "komputerowo" dobrali kolor i
    zmieszali mala puszke... teraz jak patrze to nie wiem gdzie to jest zrobione - sladu
    nie ma.

  • 40. Data: 2020-01-22 19:03:01
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 22.01.2020 o 16:39, Uzytkownik pisze:

    > Pierdolisz od rzeczy, a największą głupotą  jest uważanie, że jak ty tak masz to
    > tak samo jest wszędzie?

    W dupie byłeś, gówno widziałeś. Tyle. Dziadu jeden
    pofornalski, który wyżej sra, niż dupę ma.