  • 1. Data: 2009-04-04 13:22:37
    Temat: ile siądzie chudziak gdy...
    Od: KK <kakr77_skasuj_to_@_o2.pl>

    Witam,
    ile siądzie chudziak gdy pod nim jest ok 1-1.4m piachu zagęszczanego
    tylko na górze? Wczoraj zrobiłem test, wywierciłem dziurę i wcisnąłem
    pręta fi 8 chyba, przez jakieś 30cm wchodził z dużymi oporami potem jak
    w masło (roztopione :) ). Chudziak wylany był w lipcu, do teraz opuścił
    się też o ok 3cm., ale zobaczyłem że w garażu pod 30 workami tynku ugiął
    się na ok 3cm więcej. Mam już okna, ścianki działowe, tynki i miałem
    zaczynać wylewki, ale nie wiem za bardzo czy nie spotka mnie jakiś zonk
    za rok dwa trzy, co myślicie?
    Jeśli chodzi o wykonawcę to był @#$%#@^& , cwaniak jakich mało, jego
    robotnicy powiedzieli mi że każe im odwalać lipe. Na szczęście przed
    stropem już go wywaliłem.
    Powoli próbuje oswoić się z myślą aby to skuć, problem tylko co zrobić
    ze ściankami działowymi?
    Pomóżcie, plizz
    Pozdrawiam
    KK

  • 2. Data: 2009-04-04 14:21:24
    Temat: Re: ile siądzie chudziak gdy...
    Od: "tornad" <t...@o...net>

> [...]
    > stropem już go wywaliłem.
    > Powoli próbuje oswoić się z myślą aby to skuć, problem tylko co zrobić

    Wywierc jakims wiertlem otwor i co 10 cm glebokosci pobieraj z niego probki
    gruntu i je opisz. Jesli pod gruntem sypkim jest grunt spoisty to opisz czy
    jest miekki i jaki ma kolor i czy przypadkiem nie smierdzi namulem.
    Twoje sondowanie pretem zbrojeniowym jest bardzo dobrym pomyslem, i niestety
    jego wyniki nie wroza nic dobrego. Mozesz tez wykonac takie sondy w innych
    miejscach, zapisujac ilosc (w miare jednakowych) uderzen mlotka na 10 cm
    wpedu "sondy".
    Ja teraz ide do roboty ale za pare godzin wracam to Ci powiem co dalej.
    Pzdr. Tornad

  • 3. Data: 2009-04-04 19:10:26
    Od: KK <kakr77_skasuj_to_@_o2.pl>

> [...]
    > gruntu i je opisz. Jesli pod gruntem sypkim jest grunt spoisty to opisz czy
    > jest miekki i jaki ma kolor i czy przypadkiem nie smierdzi namulem.

    Wbiłem dzisiaj rurkę fi20mm plastikową do samego gruntu, coś ala badanie
    geologiczne i wygląda to tak: http://KamilKr.fotosik.pl/albumy/614364.html
    Weszła na 1.15m. Na samym dole to czarne to też glina chyba, nie
    śmierdzi, przypomina plastelinę i jest mniej wilgotne niż glina ciut
    wyżej. Dalej piasek jest zbity do ok 40cm, potem luźny do ok 80, a potem
    nic (?). Patrząc w odwiert to nie widać aby była jakaś pustka, chyba ten
    piasek jest tak luźny. Zastanawia mnie co będzie jak obciążę chudziaka
    wylewką.

    > Ja teraz ide do roboty ale za pare godzin wracam to Ci powiem co dalej.
    > Pzdr. Tornad

    Ok, dzięki, czekam na jakieś info
    Pozdr, KK

  • 4. Data: 2009-04-04 21:11:05
    Od: "tornad" <t...@o...net>

> [...]
    > nic (?). Patrząc w odwiert to nie widać aby była jakaś pustka, chyba ten
    >  piasek jest tak luźny. Zastanawia mnie co będzie jak obciążę chudziaka

    No pieknie i niedrogo to wymysliles i zrobiles. Wiec szkoda byloby abym Cie
    uspokoil, ze wszystko jest w porzadku, bo warunki gruntowe masz delikatnie
    mowiac bardzo nietypowe i kiepskie.
    Na temat posadzki pozniej, natomiast wydaje sie bardzo wazne to, czy miales
    wykonane badania geotechniczne podloza, czy to opracowanko mial architekt w
    rece i czy na podstawie tych badan policzyl nosnosc fundamentow. Jezeli nic
    takiego nie bylo robione to natychmiast wstrzymuje Ci budowe gdyz, moze sie
    zakonczyc w przyszlosci katastrofa budowlana w postaci porysowania sie scian,
    nierownomiernych osiadan, tak jak to juz widzialem, ze jajko polozone na
    podlodze kuchni potoczylo sie na salony.
    Bedzie problem z ustaleniem glebokosci posadowienia gdyz pod ta warstwa
    luznego drobnego piasku, zalega zapewne miekkoplastyczny grunt spoisty,
    ktorego nosnosc jest znaczaco mniejsza od tego piaseczku. W tych przypadkach
    funduje sie jaknajplycej, na poszerzonych, czesto nawet do metra szerokosci i
    dobrze zbrojonych lawach.
    Albo nalezy zejsc nizej i posadowic w tej nizej juz twardoplastycznej glinie
    czyli glebokosci rzedu co najmniej poltora metra.
    Reasumujac musisz te pare piec stowek czy nawet wiecej przebolec i uzyskac
    rzetelne dane gruntowe i dopilnowac, sprawdzic, czy architekt wrzucil je na
    program do obliczania nasnosci fundamentow w dwu opisanych alternatywach.
    To moze nieco przegiete ale takie jest moje zdanie. Nie wiem gdzie sie taki
    luzny piaseczek uchowal, moze poziom wody gruntowej byl wyzej potem teren
    zmeliorowano? Lub pozostala jakas lacha piaszczysta starorzecza rzeki?
    Teraz odnosnie posadzki. Jesli fundamenty maja podstawe prawna (norma) w
    oparciu, o ktora zostaly policzone to posadzka przy nich to male piwo. Ew.
    nierownomierne jej osiadanie nie grozi katastrofa; byc moze za kilka lat
    bedzie wymagala nadlania do poziomu czy ponownego zalania wyzej gdyz ta speka.
    Zastanawialem sie nad nia i sa dwie alternatywy. Nie przejmowac sie tym slabym
    podlozem, wykonac zgodnie z projektem i potem brac projektanta czy inspektora
    nadzoru za tylek, niech ja poprawiaja. Byc moze wszystko bedzie OK gdyz
    obciazenia jednostkowe te 2-3 tony na gruba, zbrojona plyte jak zapewne masz w
    projekcie rozejda sie po kosciach czyli scislej przejmie je ten piaseczek.
    Alternatywa druga kupic dwie wywrotki pospolki i ten slaby grunt normalnie
    wymienic. To jest troche zabawy, bo trzeba go starannie cienkimi warstwami
    zawibrowywac.
    Chodzi mi po glowie jeszcze ew wzmocnienie tego podloza przez wykonanie w nim
    powiedzmy co pol metra w kwadracie, pali piaskowo-cementowych. Musialbys
    zaopatrzyc sie w poltorametrowe wiertlo i wiercic nim dziury fi 10-15 cm
    do "twardego" i zasypywac je pospolka czy piaskiem z domieszka cementu; to
    nalezy dobrze recznie ubijac na pol-sucho lub na mokro. Twoja plyta (posadzka)
    oprze sie na tych palach i grunt pod nia moze sobie wtedy osiadac ile chce.
    Tak, ze na podstawie tego przekroju i zdjec nie moge Ci jakos w odpowiedzialny
    sposob, bezposrednio cos wiecj doradzic. Musialbym miec jakies dane jak
    stopien zageszczenia piasku (robi sie to sonda stozkowa lub krzyzakowa) oraz
    rodzaj i stopien plastycznosci gruntow spoistych lub chociazby wyniki pomiarow
    jego kata tarcia i kohezji. Nie znany jest tez poziom lub prawdopodobnie dwa
    poziomy zw. wody gruntowej; ta woda moze byc tzw. woda podskorna czyli saczaca
    sie laminarnie po warstwie tej ciemnobrunatnej gliny, ktora uplastycznia. I
    jej poziom moze byc zmienny w zaleznosci od intensywnosci opadow itp.
    Formalnie rowniez nalezaloby wykonac kilka pomiarow tego poziomu w przeciagu
    paru lat nawet, aby byc pewnym, ze w przyszlosci woda ta nie podleje Ci tej
    posadzki od dolu. To zas zalezy od uksztaltowania terenu. W tej materii
    nalezaloby zasiegnac opinii i zrobic wywiad wsrod sasiadow. W sumie sam
    widzisz, sprawa jest dosc zlozona.
    Pzdr.
    Tornad

  • 5. Data: 2009-04-05 08:00:22
    Od: "na102" <g...@P...FM>

    Użytkownik "KK" <kakr77_skasuj_to_@_o2.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Patrząc w odwiert to nie widać aby była jakaś pustka, chyba ten piasek
    > jest tak luźny. Zastanawia mnie co będzie jak obciążę chudziaka wylewką.

    a możesz podac jak głeboko, od tego poziomu chudziaka , siega twoj
    fundament?
    tak z ciekawości pytam bo Tornad szybko wyciagnal wnioski sugerujac ze
    fundamet stoi na tym co próbka pokazuje
    pozdrawiam

  • 6. Data: 2009-04-05 10:11:46
    Od: KK <kakr77_skasuj_to_@_o2.pl>

> [...]
    > nierownomiernych osiadan, tak jak to juz widzialem, ze jajko polozone na
    > podlodze kuchni potoczylo sie na salony.

    Więc badania nie były robione, jeszcze wtedy słuchałem wykonawcy, ale
    robił badania sąsiad wyżej i ponoć jest tu twarda glina (oczywiście
    rozumiem że akurat w moim miejscu może być jakaś zmiana). Ci co kopali
    mówili że twardo.

> [...]
    > luzny piaseczek uchowal, moze poziom wody gruntowej byl wyzej potem teren
    > zmeliorowano? Lub pozostala jakas lacha piaszczysta starorzecza rzeki?

    Zaraz, ja odwiert robiłem wewnątrz domu, w chudziaku (posadce). Piasek
    to ten co został wsypany do fundamentu, ale nie został odpowiednio
    zagęszczony (i pytanie na ile to zagęszczenie "może być"). Cienka
    warstwa gliny żółtej to pewnie ta z wykopu, a ciemna to grunt rodzimy
    nieruszony (tak myślę).

> [...]
    > projekcie rozejda sie po kosciach czyli scislej przejmie je ten piaseczek.

    Płyta nie jest zbrojona, leży na piachu, jeden majster co u mnie robił
    powiedział, że może być tak, że płyta trzyma sie na rogach na bloczkach
    i może się w pewnym momencie zapaść.

    > Alternatywa druga kupic dwie wywrotki pospolki i ten slaby grunt normalnie
    > wymienic. To jest troche zabawy, bo trzeba go starannie cienkimi warstwami
    > zawibrowywac.

    I chyba na to się zdecyduję, jak tylko znajdę łatwy sposób na zachowanie
    ścianek działowych.

> [...]
    > oprze sie na tych palach i grunt pod nia moze sobie wtedy osiadac ile chce.

    Ale z tym chyba więcej zabawy niż z wymianą piasku, zwłaszcza że mogę go
    wymieniać po trochu chyba, np zrobić najpierw kuchnię, potem salon itd.
    i większość piasku mogę wykorzystać ponownie.

> [...]
    > paru lat nawet, aby byc pewnym, ze w przyszlosci woda ta nie podleje Ci tej

    Woda jest wysoko (tzn płytko pod powierzchnią), dlatego że podczas
    wykonywania kanalizacji zniszczono rowy i dreny, niedługo będę odtwarzał
    kawałek rowu, istniejący rów niedaleko jest z sporo ponad metr niżej (+
    głębokość rowu).

    Pozdr.
    KK

  • 7. Data: 2009-04-05 10:13:24
    Od: KK <kakr77_skasuj_to_@_o2.pl>

> [...]
    > fundament?
    > tak z ciekawości pytam bo Tornad szybko wyciagnal wnioski sugerujac ze

    Mniej więcej widać na 4-tym zdjęciu, ława została wylana w wykopie (szer
    ~40cm, wysokość trudno powiedzieć -ok 50). Dalej 6 warstw bloczka
    -dodałem jedno zdjęcie.

  • 8. Data: 2009-04-06 07:37:31
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

    > ile siądzie chudziak gdy pod nim jest ok 1-1.4m piachu zagęszczanego
    > tylko na górze?

    Chydziak to nic nie siadzie, siasc moze podloze pod ni,.
    1 metr luzno nasypanego piachu to moim zdaniem moze ci klapnac
    nawet o 15 cm.

    > Powoli próbuje oswoić się z myślą aby to skuć, problem tylko co zrobić ze
    > ściankami działowymi?

    Jezeli siada wszytko, to obawiam sie, ze scianki beda do rozbiorki :((

    pozdrawiam
    pluton

  • 9. Data: 2009-04-06 08:36:18
    Od: MichałG <g...@w...pl>

    pluton pisze:

> [...]
    > nawet o 15 cm.

    > Jezeli siada wszytko, to obawiam sie, ze scianki beda do rozbiorki :((

    jesli siadzie równo, to wystarczy uzupełnić pod sufitem.. ;-)

    niestety 1 m piasku siada samoistnie min 2 lata..... ;-(

    Pozdrawiam
    michał

  • 10. Data: 2009-04-06 08:45:45
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    KK wrote:
> [...]
    > stropem już go wywaliłem.
    > Powoli próbuje oswoić się z myślą aby to skuć, problem tylko co zrobić

    boje sie że masz powazny problem.

    nie zagęszczono prawidłowo gruntu pod chudziakiem i teraz jest wielka kupa.