  • 1. Data: 2009-11-08 20:47:36
    Temat: jaki gwint
    Od: lukas <l...@w...pl>

    Witam,

    mam pytanie dotyczące gwintów przy grzejnikach. Mam jakiś stary (10lat)
    grzejnik prawdopodobnie purmo drabinka. Do wejścia podpięty jest zawór
    termostatyczny, na wyjściu zawór powrotny. Skąd mam wiedzieć jakie są
    gwinty na wejściu na zawór i na wyjściu z grzejnika, w jaki sposób to
    zmierzyć? Bo wartości typu 1/2'', czy 3/4'' to nie są chyba średnice? a
    może się mylę?

    Z góry dziękuję za odpowiedź

    --
    Pozdrawiam,
    lukas

  • 2. Data: 2009-11-08 22:09:54
    Temat: Re: jaki gwint
    Od: "Jackare" <...@s...de.pl>

    Użytkownik "lukas" <l...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > gwinty na wejściu na zawór i na wyjściu z grzejnika, w jaki sposób to
    > zmierzyć? Bo wartości typu 1/2'', czy 3/4'' to nie są chyba średnice? a

    I po co tak sobie komplikować życie?

    Zmierzyć można wzornikiem do gwintów (zwanym czasem "grzebieniem"). Wzornik
    zmerzy przede wszystkim skok gwintu. Zmierzy też jego zarys (rodzaj) ale aby
    to dokładnie określić trzeba już mieć nieco wprawy i doświadczenia bowiem
    różnica w kącie zarysu gwintu metrycznego i calowego wynosi tylko 5 stopni i
    różne będą też długości boków stożka gwintu co wynika z tego że zarys
    stożka gwintu metrycznego jest trójkątem równobocznym a gwintu calowego -
    równoramiennym. Gwint rurowy jest gwintem calowym (inaczej gwintem
    Whitwortha), trójkątnym, drobnozwojowym, pojedynczym, prawym.

    określenia 1/2" i 3/4" są to jak najbardziej średnice podawane w skali
    calowej. W skali metrycznej odpowiadają im średnice rur 15 i 20 mm ale ani w
    jednej ani w drugiej skali nie są to dokładnie wartości które zmierzy się
    suwmiarką czy inną miarką. Generalnie podstawą odniesienia jest rura stalowa
    i jej tzw średnica nominalna (dn) oaznaczająca najbardziej zbliżoną do
    wartości metrycznej lub calowej średnicę wewnętrzną rury. W skali
    metrrycznej średnicę nominalną podaje się zawsze w wartościach całkowitych
    Dla przykładu:
    rura instalacyjna lekka o średnicy nominalnej 40 mm czyli 1,5" ma
    rzeczywistą średnicę wewnętrzną 41,25 mm, średnicę zewnętrzną 48,25.
    zawór na rurę 40 mm będzie miał średnicę wewnętrzną 48,25 a zewnętrzną
    średnicę znacznie większą wynikającą z konstrukcji i materiału z jakiego
    jest wykonany, ale nadal zawór ten jest określany jako zawór 40mm czy też
    1,5"

    Odpowiadając na twoje pytanie dotyczące grzejnika:
    Z 98 procentową pewnością twierdzę że w Twoim grzejniku są podejścia
    gwintowane o średnicy 1/2" (15mm). Kupując cokolwiek do tego grzejnika
    (zawory, śrubunki, króćce i inne) wystarczy, że podasz w sklepie
    instalcyjnym że potrzebujesz elementy 1/2" lub fi 15mm, przy czym
    posługiwanie się miarą calową jest w branży instalacyjnej bardziej
    powszechne. Skok i zarys gwintu nie musi być ci znany bo są to elementy
    znormalizowane, a jeżeli zechciałbyś te parametry podać masz dużą szansę
    spowodować nerwową niepewność u sprzedawcy przyzwyczajonego do sprzedaży
    elementów oznaczanych tylko mairą średnicy nominalnej.

    Z praktycznego punktu widzenia należy wiedzieć że na rurach stalowych nacina
    się gwinty stożkowe a w kształtkach (kolana, mufy, zawory) występują gwinty
    równoległe.
    W materiałach innych niż rury stalowe (elementy gwintowane systemów rur
    miedzianych, plastikowych, kompozytowych, armatura) gwinty są z reguły
    róznoległe co stanowi pewne utrudnienie przy uszczelnianiu tych gwintów, tak
    więc w Twoim grzejniku bedą raczej gwinty równoległe, w zaworach i
    śrubunkach które do niego dokupisz także będą gwinty równoległe co oznacza
    że przy ich uszczelnieniu będziesz się musiał odpowiednio postarać lub
    podpytać kogoś bardziej doświadczonego jak to zrobić aby nie ciekło np po
    tygodniu, a akurat grzejniki potrafią być pod tym względem bardziej wredne
    niż inne elementy armatury hydraulicznej.
    I to by było chyba na tyle
    --
    Jackare

  • 3. Data: 2009-11-08 22:16:33
    Od: lukas <l...@w...pl>

    Dnia 08-11-2009 o 23:09:54 Jackare <...@s...de.pl> napisał(a):

    > Z 98 procentową pewnością twierdzę że w Twoim grzejniku są podejścia
    > gwintowane o średnicy 1/2" (15mm).

    ze wszelkich dziwacznych obliczeń znalezionych do tej pory w internecie
    tak mi właśnie wychodzi.

    Przy okazji dzięki za przybliżenie w szerokim zakresie teorii na ten temat

  • 4. Data: 2009-11-09 01:41:09
    Od: "Tornad" <t...@v...pl>

> [...]
    stopni i
    > róşne będą teĹź długości bokĂłw stoĹźka gwintu  co wynika z tego
    Ĺźe  zarys
> [...]

    wredne
    > niĹź inne elementy armatury hydraulicznej.

    Jestes gosc, skora i kosc ale Gosc. Za ten tekst napisany reka fachowca Bozia
    Ci w dzieciach wynagrodzi:)
    Wiem, bo czasem zdarza mi sie tez pisac, to czas przy tym zap..la jak dziki.
    Ja mialem podobne problemy, tu w Usa i nauczylem sie tego na... bledach.
    W kazdym razie musze powiedziec a czytalem uwaznie, w Twoim zwiezlym i
    zrozumialym "wykladzie" nie znalazlem ani jednego bledu czy niescislosci, co
    sie tu rzadko zdarza.
    Gratulacje
    Tornad

  • 5. Data: 2009-11-09 02:38:09
    Od: "Jackare" <...@s...de.pl>

    > zrozumialym "wykladzie" nie znalazlem ani jednego bledu czy niescislosci,
> [...]
    sie zaraz zaczerwienie normalnie :))))
    --
    Jackare

  • 6. Data: 2009-11-09 06:41:04
    Od: "Yozwig" <j...@c...ropczyce.pl>

    Użytkownik "Jackare" <...@s...de.pl> napisał w wiadomości

    Pseudo "Jackare" kojarzy mi się z silnikami dwusuwowymi
    i samochodem Lublin ;). Czy to przypadek? ;)

    --
    Yozwig

  • 7. Data: 2009-11-09 21:51:37
    Od: "Jackare" <...@s...de.pl>

    Użytkownik "Yozwig" <j...@c...ropczyce.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Pseudo "Jackare" kojarzy mi się z silnikami dwusuwowymi
    > i samochodem Lublin ;). Czy to przypadek? ;)

    Nie. Stare dwusuwowe motocykle to moje hobby a Lublin to jedno z aut których
    używam do pracy :)
    Zero przypadków.
    --
    Jackare