    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: ToMasz <N...@o...pl>
    Subject: nagrzewnica zamiast kaloryfera i głupi piec
    Date: Fri, 8 Feb 2019 14:36:58 +0100

    witam
    Niewiele ryzykuję, postanowiłem zamiast kaloryfera 160cmx60cm
    zainstalować starą chłodnice z samochodu. ze względu na niepotrzebne
    "przejście" z 230na12v, wywaliłem oryginalny wiatrak i zamontowałem
    szczelnie wentylator odśrodkowy z okapu kuchennego. Nie wiem z czego
    jest ta chłdnica (ze złomu) ale powierzchnia czynna jest wielości kartki
    A4, mimo to grzeje bardzo mocno. Oczywiście jest to zależne od
    temperatury wody, ale ja jestem zadowolony że różnica na wejściu wyjściu
    jest około 30 stopni. wspomniany kaloryfer miał tą różnice najwyzej 20
    stopni. (podczas sprawdzania wszystkie inne zawory, kaloryfery, były
    zakręcone).
    Co nie działa? Piec jest do dupy.Po nastawieniu - utrzymuj w
    kaloryferach 60 stopni, jak grzeje wode, to jest spoko. ale w pewnym
    momencie przestaje grzać. nie wiem dla czego. napewno nie z powodu
    wykrycia ciepłej wody na powrocie. Wtedy na chłodnicy temperatura lecie
    szybko do 20 stopni, a pompa w piecu nie pracuje, więc piec wychładza
    się wolniej. wentylator na chłodnicy wieje zimnym...
    Jak przełącze piec na - utrzymuj temperaturę w pomieszczeniu to bardzo
    mocno nagrzewa wodę - gdzieś do 75 stopni. wolałbym aby woda nie była
    tak ciepła - niema potrzeb a zwiększa to straty. ale powietrze
    wydmuchiwane z wentylatora jest naprawdę gorące.
    Najstarszy piec jaki miałem - mielił wodę pompą 24 godziny na dobę.
    pamiętam że przerabiałem a właściwie omijałem (1 przekaźnik) regulator
    prędkości obrotowej, tak aby na luzie mielił wolno, jak pali płomień -
    na pełnej mocy.
    Kiedyś królowały instalacje C.O. grawitacyjne. teraz prawie wszędzie
    pompy. może doczekamy się czasów, gdy będą królować maleńkie chłodniczki
    z wentylatorkami.
    ToMasz