  • 1. Data: 2012-03-14 08:06:46
    Temat: odzysk ciepła z kanalizacji
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    żeby nie było nudno trzeba cos robić - uruchomiłem system odzysku ciepła z
    kanalizacji. Generalnie jest to wymiennik w baniaku ścieków szarych -
    szczegółow na razie nie zdradzam.
    Wyniki są tu:
    http://www.elgo.wroclaw.pl/odzysk.jpg
    czyli:
    niebieski: woda z wodociągu, wykres oszukuje bo ona u mnie biegnie przez
    duza część domu, potem grzeje sie od baniaka - ale ma obecnie +4stopnie, co
    da sie odczytac dopiero jak pobór jest duży.
    czarny -temperatura zrzutu ścieków do kanalizacji
    różowy- woda z wymiennika po odzyskaniu ciepła

    Na wykresie należy czytać tylko te ostre piki bo wtedy jest pobór wody.

    Wyniki - bez wymiennika musiałem ogrzewać wodę od 4 do 45, teraz od 24 do 45
    czyli sprawnosc odzysku to jakies 50%. Koszt inwestycji prawie równo 2kzł.
    Szacuję ze zużywam na CWU jakies 1,5m3 gazu po 2,2zł dziennie zatem rocznie
    zyskam jakies 600zł - zwrot kosztów po jakis 3,5 roku. Ja nic sie nie
    rozpadnie :-))))

    b.

  • 2. Data: 2012-03-14 09:47:48
    Temat: Re: odzysk ciepła z kanalizacji
    Od: robertr <e...@o...pl>

    Odzysk ciepła z kanalizacji jest chyba najbardziej ekonomiczną
    inwestycją. Też mam coś takiego w domu. Najprościej wykorzystać jakąś
    beczkę 100 - 200 litrów (około 60 - 70 % dziennego zużycia ciepłej
    wody). zrobić z niej dolne wyjście ścieków (natrudnieszy element do
    wykonania). W beczce umieścić wężownicę - polietylen/ aluplex, którym
    będzie płynęła woda wodociągowa, nalepiej w górnej jej części. Trudne
    może być odpowiednie zwinięcie tej wężownicy (średnica, promień
    zgięcia rurki) aby pojemność beczki zmieściła się w rozpatrywanym
    rozmiarze i pojemność wężownicy > 15 litrów. Temperatura w beczce
    powinna być uwarstwiona - ciepła woda na górze - beczkę dołem opuszcza
    woda schłodzona. Wężownica z wodą nagrzewa się w przeciwprądzie -
    płynie od dołu do góry. W beczce będą się mnożyły na potęgę , różne
    bakterie - powinna mieć zdejmowalną, szczelną pokrywkę - aby dwa
    razy ? do roku wypompować z niej wodę (oczywiście mowa tylko o wodzie
    szarej). Spokojnie można zaoszczędzić do 50 % rocznie wydatków na CWU,
    przy wydatku podobnym do Budynia 2k.
    Urządzenie bardzo trwałe (trwałość rurek i beczki z odpowiedniego
    tworzywa), nie wymagające serwisu, oprócz mycia i co najważniejsze
    pracujące tylko wtedy kiedy trzeba (gdy ktoś w domu zużywa wodę) 365
    dni w roku i zużywające 0,1 kWh energii rocznie (koszt użycia pompki
    do okresowego wypompowania ścieku.

    Pozdr

  • 3. Data: 2012-03-14 10:01:55
    Od: Andrzej S <a...@g...com>

    W dniu 2012-03-14 10:47, robertr pisze:
    > Odzysk ciepła z kanalizacji jest chyba najbardziej ekonomiczną
    > inwestycją. Też mam coś takiego w domu. Najprościej wykorzystać jakąś
    > beczkę 100 - 200 litrów (około 60 - 70 % dziennego zużycia ciepłej
    Czy - myslac o tym - nie nalezaloby zrobic dwóch kanalizacji: jedna
    do odzysku, powiedzmy z wanny i umywalek, druga z kibli gdzie nie
    bardzo jest co odzyskiwac, za to pojawiaja sie klopoty z "grubym"
    sciekiem?

    pozdro
    --
    A S

  • 4. Data: 2012-03-14 10:53:27
    Od: robertr <e...@o...pl>

> [...]
    > do odzysku, powiedzmy z wanny i umywalek, druga z kibli gdzie nie
    > bardzo jest co odzyskiwac, za to pojawiaja sie klopoty z "grubym"

    To jest właśnie kluczowe - ścieki powinny być rozdzielone. Ja
    wykonałem coś takiego też tak dość rozrywkowo (lubię eksperymenty). U
    mnie rury kanalizacyjne idą w piwnicy na wierzchu i tak się się
    szczęśliwie złożyło, że można to było bez problemu rozdzielić. Na
    etapie inwestycji jest to mały koszt rozdzielenie ścieków. Gdyby komuś
    w przyszłości przyszło do głowy odzyskiwanie wody szarej do płukania
    np kibli (np rosnące koszty wody i ścieków) to też można coś wtedy
    zrobić.
    pozdr

  • 5. Data: 2012-03-14 11:12:44
    Od: szary <n...@x...pl>

    robertr wrote:
> [...]
    > w przyszłości przyszło do głowy odzyskiwanie wody szarej do płukania
    > np kibli (np rosnące koszty wody i ścieków) to też można coś wtedy
    To chyba zbyt duża abstrakcja :), co na to żona widząca polewanie muszli
    brudna wodą? W spłuczce raczej nie będzie stała brudna(szara), czyli rura
    ~PEX i spłukiwanie prostoo z rury + płukanie czystą? (2,3 przyciski).
    Dać się da, ale żony chyba nie.

  • 6. Data: 2012-03-14 14:47:37
    Od: Ariusz <a...@g...pl>

    W dniu 2012-03-14 09:06, Budyń pisze:
> [...]
    > Szacuję ze zużywam na CWU jakies 1,5m3 gazu po 2,2zł dziennie zatem
    > rocznie zyskam jakies 600zł - zwrot kosztów po jakis 3,5 roku. Ja nic

    Wpadło mi do głowy coś takiego, że zamiast beczki można by owinąć rurę
    kanalizacyjną spiralą np. z alupex. Całość zaizolować. Pozostaje
    spowolnienie przepływu w kanalizacji by jednak to ciepło mogło zostać
    oddane. Może jakiś elektrozawór, może dodatkowo z termostatem by nie
    przytrzymywać zimnych ścieków - choć tu ryzyko coś się zepsuje i pływa
    całe o g... po łazience.
    Myślę, że cały ten odzysk o ile zaplanuje się go w fazie projektu
    instalacji może i ma jakiś sens -np. ścieki ciepłe z wanny, umywalki...
    osobne kanały i odzysk. Pozostałe do rury...

    Lepszy jednak odzysk można uzyskać z biogazów. Tu chyba najlepsze było
    by zrobienie małej oczyszczalni.

    Ariusz

  • 7. Data: 2012-03-14 14:50:06
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 14.03.2012 09:06, Budyń pisze:
    > żeby nie było nudno trzeba cos robić - uruchomiłem system odzysku ciepła
    > z kanalizacji. Generalnie jest to wymiennik w baniaku ścieków szarych -
    > szczegółow na razie nie zdradzam.

    Jesteś absolutnie pewien, że ci te ścieki z odessanym ciepłem nie
    zamarzną w gorsze mrozy? ;)

  • 8. Data: 2012-03-14 15:51:34
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    wiadomości news:4f60b01e$1@news.home.net.pl...
    > Jesteś absolutnie pewien, że ci te ścieki z odessanym ciepłem nie
    > zamarzną w gorsze mrozy? ;)

    jak zamarzną to dam znać :-)

    b.

  • 9. Data: 2012-03-14 17:49:24
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    szary wrote:
> [...]
    > czyli rura ~PEX i spłukiwanie prostoo z rury + płukanie czystą? (2,3
    > przyciski). Dać się da, ale żony chyba nie.

    szara woda musi zostać przed użyciem oczyszczona mechanicznie i odkarzona
    bakteriologicznie.

    inaczej może stanowić zagrożenie dla zdrowia mieszkańców nawet gdy słu ży
    tylko do spłukiwania kibelków.

  • 10. Data: 2012-03-14 23:01:48
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Budyń <b...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > Szacuję ze zużywam na CWU jakies 1,5m3 gazu po 2,2zł dziennie zatem rocznie
    > zyskam jakies 600zł - zwrot kosztów po jakis 3,5 roku. Ja nic sie nie

    I tylko w takim szaleństwie jest metoda. Po eksperymencie jaki zrobiłem z
    klimatyzatorem przenośnym, będę coś takiego robił w tym roku latem. Zrobię
    ostateczne rozwiązanie kwestii wyrzucanego do śmietnika ciepła. Oprę cię na
    pompie ciepła i zbiorniku będącym akumulatorem ciepła. Odzysk ciepła będzie w
    " czasie rzeczywistym ". A nie poprzez magazynowanie brudnej wody. Zrobię
    odzysk powietrza z wentylacji i z wody z wanny i pralki. Liczę na oszczędność
    prądu zużywanego do grzania wody w okolicach 70%. Strasznie dużo Cie to
    kosztowało. Co tam takiego drogiego założyłeś?