  • 41. Data: 2018-01-06 23:12:33
    Temat: Re: piec na ekogroszek - jaki wybrac
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu sobota, 6 stycznia 2018 22:45:32 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:

    > Ale napisał, że przy braku zimy zimą.

    Ale Adam także z pokolenia które zime w Polsce to tylko w PKF ew oglądało

    https://www.youtube.com/watch?v=N5KA3o6v9Js
    Pamiętam jak w styczniu chleb do wiochy wojsko gąsienicowymi pojazdami nam dowoziło
    bo nawet wirnikowe pługi rady nie dały dróg udrożnic

  • 42. Data: 2018-01-06 23:16:31
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > Tani smieciuch i palnik na pellet mocowany zamiast drzwiczek.

    Taki zestaw będzie miał dużo niższą sprawność od typowego kotła
    pelletowego. Kotły typowo pelletowe mają nieco inną konstrukcję i mają
    mniejsze przekroje kanałów.

    Koszt palnika, zbiornika, podajnika, sterownika oraz samego kotła +
    koszt przeróbki wyjdzie na to samo co zakup porządnego, dobrze
    zbudowanego kotła pelletowego.

  • 43. Data: 2018-01-06 23:26:01
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu sobota, 6 stycznia 2018 23:11:56 UTC+1 użytkownik Adam Sz. napisał:

    > OZC zrobiłem kilkanaście w życiu i za każdym razem wychodzi zużycie
    > dokładnie takie jak w programie. Fizyki nie oszukasz.
    To wywal styro z ozc swojej chaty, i daj znać ile wzroslo "zużycie
    Serio ciekaw jestem tego
    Teraz jak piszesz czystym prądem wychodzi Tobie 7-8tys zł
    Wywal styro i daj zna co wyszło
    A tak na marginesie to skoro pisałes że za ogrzewanie płacisz 2tys to Twoja PC ma COP
    ok 4.
    Dobry wynik

  • 44. Data: 2018-01-06 23:42:11
    Od: l...@g...com

    Kris
    "Murowana z cegły= tynk zero styropianu, okna drewniane, pewnie z lat 70tych
    Dom tak z 12 na 8m, mieszkalismy na parterze, nad nami nieużytkowy strych, Strop
    drewniany, beton trzcina deski
    Centralne ogrzewanie to kopciuch węglowy i grzejniki żeliwne.
    Gonione toto czasami do 80st C więc grzejniki podobna temperaturę miały.
    A czasami i woda w instalacji się zagotowała nawet
    Zimy w latach 80tych były trochę inne jak teraz
    Nigdy nie spaliliśmy więcej jak 6 ton węgla."
    Podobnie było u mnie, tylko kopciuch nie był w stanie zapewnić stałej temperatury
    wewnętrznej przez całą dobę.
    Skutek, zimno w chałupie, od okien wiało, w nocy kociol gasł, co 2 dni trzeba było
    tak czy inaczej go wygasić, bo popiół, żużel itp. A tony węgla szły.

  • 45. Data: 2018-01-07 00:00:34
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu sobota, 6 stycznia 2018 23:11:56 UTC+1 użytkownik Adam Sz. napisał:

    > Jego "poroszajs" ma U w granicy pewnie 0,3, gdzie dom budowany w latach
    > 60-tych z "hasioka" ma U na pewno powyżej 1, czyli jest 3-4 krotnie
    > "zimniejszy".
    A jaka jest różnica pomiedzy Mańka poroszajsem bez styro a Twoim porozajem+20cm
    styro?

  • 46. Data: 2018-01-07 00:05:11
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu sobota, 6 stycznia 2018 23:42:13 UTC+1 użytkownik l...@g...com napisał:

    > Podobnie było u mnie, tylko kopciuch nie był w stanie zapewnić stałej temperatury
    wewnętrznej przez całą dobę.
    Tak było. Nad ranem ewidentnie zimniej, Czasem po prostu zimno
    > Skutek, zimno w chałupie, od okien wiało, w nocy kociol gasł, co 2 dni trzeba >było
    tak czy inaczej go wygasić, bo popiół, żużel itp.

    Dokładnie tak
    A od ściany w której był komin można było ręce ogrzewać
    >A tony węgla szły.
    I teraz idą tylko komfort w chałupie inny bo śmieciuchy bardziej sterowalne.

  • 47. Data: 2018-01-07 00:14:00
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Twierdzisz ze bedzie mial duzo nizsza sprawnosc. Gdzie beda straty jesli straty
    popielnikowe sa na poziomie jednego procenta a straty kominowe wprost wynikaja z
    temperatury spalin ktora moze byc na poziomie 110-120 stopni. W zasadzie po
    odpowiednim usprawnieniu piec czy kociol na pellet mozna by nazwac kondensacyjnym.
    Wspolczesne palniki zasilane pelletem dbaja o to zeby zawsze byla wlasciwa proporcja
    powietrza do paliwa.

  • 48. Data: 2018-01-07 00:29:41
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu sobota, 6 stycznia 2018 23:26:02 UTC+1 użytkownik Kris napisał:

    > To wywal styro z ozc swojej chaty, i daj znać ile wzroslo "zużycie
    > Serio ciekaw jestem tego

    Swojej chaty aktualnie nie mam w OZC, gdzieś w stacjonarce się podział.
    Ale mam inną liczoną chatę (ogrzewane ~235m2), też przyzwoita i wychodzi
    tak, z 15cm styro 0,040 (U sciany = 0,236):

    - straty przez przenikanie: 7142W
    - zużycie na sezon: 19531W

    Po wywaleniu 15cm styro ze ścian (U sciany = 2,05 - sporo, bo to tylko
    porotherm 30):

    - straty przez przenikanie: 24001W (3,3 x więcej)
    - zużycie na sezon: 59044W (3 x więcej)

    Po wrzuceniu na ściany porothermu 44 z U=0,3 (a wydaje mi się, że mógł mieć
    nawet trochę mniej) wychodzi:

    - straty przez przenikanie: 9309W
    - zużycie na sezon: 23055W

> [...]
    > Wywal styro i daj zna co wyszło
    > A tak na marginesie to skoro pisałes że za ogrzewanie płacisz 2tys to Twoja PC ma

    Za ogrzewanie CO+CWU płacę 2,4k / rok przy średniej cenie 0,42 / kWh,
    wychodzi ok 5700kWh. Zużycie domu ok 16 tys kWh plus 5 tys kWh na CWU
    = 21 tys kWh / 5,7k = COP 3,68. Pewnie przy CO wychodzi COP 4,5, a przy
    CWU spada do 3. COP pewnie doszedłby powyżej 5 gdybym zlikwidował bufor :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 49. Data: 2018-01-07 00:32:31
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 7 stycznia 2018 00:00:36 UTC+1 użytkownik Kris napisał:

    > A jaka jest różnica pomiedzy Mańka poroszajsem bez styro a Twoim porozajem+20cm
    styro?

    Mój ma U w granicy 0,16. Czyli jest niecałe dwa razy cieplejszy.
    Przy czym oczywiście różnice między 0,16, a 0,3 już nie będą takie jak
    przy 0,3, a murem z hasioka. Jakie - to masz w poście wyżej z wyliczeniami.
    W domu ~235m2 zużycie wychodzi 23 tys kWh VS 19,5 tys kWh = 3,5 tys kWh
    na sezon.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 50. Data: 2018-01-07 00:34:17
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 7 stycznia 2018 00:29:43 UTC+1 użytkownik Adam Sz. napisał:

    > - zużycie na sezon: 19531W
    [...]
    > - zużycie na sezon: 59044W (3 x więcej)
    [...]
    > - zużycie na sezon: 23055W

    Oczywiście chodzi o kWh. 19,5 tys kWh VS 59 tys kWh VS 23 tys kWh.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.