  • 1. Data: 2010-07-28 16:49:41
    Temat: podłączenie uziomu - drążę dalej :-)
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    witam
    po ostatnich postach na temat uziemienia instalacji postanowiłem w
    końcu swoją prowizorkę zastąpić czymś porządnym
    na razie wygląda to tak:
    http://www.studioonline.pl/skrzynka01.jpg
    http://www.studioonline.pl/skrzynka02.jpg
    jak widać uziemienie jest zrobione prowizorycznym przewodem fi 10, w
    ziemi jest szpilka 4,5m miedziowana, która mniej więcej na 1m jest
    poniżej wód gruntowych, grunt to piach i żwir
    kupiłem kawałek bednarki i chce to połączyć porządnie
    ale:
    mam wątpliwości co do podłączenia uziomu w skrzynce, na drugim zdjęciu
    widać, że uziom jest podłączony do N od razu na wejściu przyłącza, a
    teoria mówi, że uziemiony powinien być punkt rozdziału N na N i PE,
    czyli uziom powinien być podłączony już za licznikiem do tej żółto-
    zielonej kostki na dole, jak to zrobić poprawnie?
    elektryk mówi, że to wszystko jedno...???
    druga sprawa: jak podłączyć bednarkę w skrzynce???
    trzecia sprawa: przyłączenie bednarki do szpilki, lepiej pospawać, czy
    skręcić śrubą? (nierdzewką, mosiężną, miedzianą?, bo bedzie w
    ziemi...)
    innym tematem jest czy taka jedna szpila wystarczy, pisałem już o
    trudnościach w znalezieniu fachowca od pomiarów rezystancji...
    może dać jeszcze takie dwie szpile połączone bednarką, dla świętego
    spokoju...

    pozdrawiam
    s_13

  • 2. Data: 2010-07-28 17:46:52
    Temat: Re: podłączenie uziomu - drążę dalej :-)
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    .googlegroups.com...
    >mam wątpliwości co do podłączenia uziomu w skrzynce, na drugim zdjęciu
    >widać, że uziom jest podłączony do N od razu na wejściu przyłącza, a
    >teoria mówi, że uziemiony powinien być punkt rozdziału N na N i PE,

    uziemienie podłączone masz do wchodzącego zera - i z tego miejsca powinien
    sie zaczynać przewód PE. Właściwie to jakas szyna powinna być na dole złacza
    do której podłącza sie: wchodzące zero, uziom, wychodzące zero do licznika,
    i wychodzące w strone domu PE. U ciebie PE w strone domu przechodzi przez
    licznik (bo zaczyna sie od zera za licznikiem).

    >trzecia sprawa: przyłączenie bednarki do szpilki, lepiej pospawać, czy
    >skręcić śrubą?

    pospawać i zaizolować , skręcić śrubą oc. i zaizolować - bedzie
    wystarczająco dobrze.

> [...]
    >trudnościach w znalezieniu fachowca od pomiarów rezystancji...
    >może dać jeszcze takie dwie szpile połączone bednarką, dla świętego

    wczorajsza szpilka w postaci rurki oc. 1/2 długosci 3m wbita w grunt
    wilgotny, troche gliny, troche piach dała wynik 17omów. Miernik mam :)

    b.

  • 3. Data: 2010-07-28 22:00:31
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Budyń napisał:

    > pospawać i zaizolować , skręcić śrubą oc. i zaizolować - bedzie
    > wystarczająco dobrze.

    Jak nad ziemią - skręcić na dwie śruby M10, zapaćkać wazeliną bezkwasową
    na grubo. Jak w glebie - pospawać albo skręcić j.w. po czym spawane
    pomalować farbą antykorozyjną, nieskręcanego nie malować. Po wyschnięciu
    ewentualnej farby - upaćkać Jedno i drugie) lepikiem na gorąco, owinąć
    kawałkiem jutowego worka namoczonym w lepiku, poprawić lepikiem, owinąć
    drugą warstwa worka, lepik na wierzch i jak wystygnie można zasypywać -
    prędzej ci się dom ze starości w proch i pył rozleci jak tak zaizolowane
    złącze.

    --
    Darek

  • 4. Data: 2010-07-28 22:10:39
    Od: s_13 <s...@i...pl>

> [...]
    > do której podłącza sie: wchodzące zero, uziom, wychodzące zero do licznika,

    a nie można by zrobić tak, że dam jeszcze jeden przewód PE od tego
    podziału za licznikiem i oba wyprowadzę razem do bednarki?

    > U ciebie PE w strone domu przechodzi przez
    > licznik (bo zaczyna sie od zera za licznikiem).

    no właśnie to mi się nie podoba, choć nie wiem, jak to zero przez ten
    licznik przechodzi, bo jeśli jest tam połączenie galwaniczne, to chyba
    jest ok, nie ma obawy, że w razie awarii licznika zabraknie mi tego
    zera, a tym samym uziemienia, ale to chyba, bo nie znam się na tym :-)
    może zrobić ten drugi dodatkowy przewód PE od punktu podziału?...

    pozdrawiam
    s_13

  • 5. Data: 2010-07-29 05:06:11
    Od: "Nagash" <n...@p...onet.pl>

[...]
    --------------
    Gdzie jest przewód PE wchodzący po liczniku do zacisku PE ?

  • 6. Data: 2010-07-29 07:32:39
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    e.googlegroups.com...
> [...]

    >a nie można by zrobić tak, że dam jeszcze jeden przewód PE od tego
    >podziału za licznikiem i oba wyprowadzę razem do bednarki?

    zrób tak.

    >no właśnie to mi się nie podoba, choć nie wiem, jak to zero przez ten
    >licznik przechodzi, bo jeśli jest tam połączenie galwaniczne, to chyba
    >jest ok, nie ma obawy, że w razie awarii licznika zabraknie mi tego

    a jak licznik zdejmą? Uziemienie działa nie tylko wtedy gdy mamy prąd.

    b.

  • 7. Data: 2010-07-29 07:39:12
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Gdzie jest przewód PE wchodzący po liczniku do zacisku PE ?

    no właśnie o tym piszę, że go nie ma, oddzielnej szyny PEN tez
    nie... :-)
    dlatego chce zrobić tak:
    http://www.studioonline.pl/skrzynka_poprawiona.jpg
    czyli wprowadzić bednarkę do skrzynki, do nie j podłączyć przewód PE,
    który już jest na wejściu przyłącza, i dać jeszcze jeden przewód na
    wyjściu WLZ, (ten, o który pytasz) który też podłączę do bednarki,
    na mój rozum powinno być dobrze, tylko nie jestem fachowcem i nie
    wiem, czy to jest zgodne ze sztuką... :-)

    pozdrawiam
    s_13

  • 8. Data: 2010-07-29 18:14:15
    Od: "Nagash" <n...@p...onet.pl>

    a.googlegroups.com...
    [...]
[...]

    -------
    Po prostu podłącz ten PE na zacisk PE za licznikiem tam gdzie go brakuje.
    Jeżeli chcesz doziemić N to stamtąd zmostkuj. Jeżeli zakopujesz bednarkę to
    upewnij się czy jest to bednarka Z500 bo inaczej nawet 10 lat nie wytrzyma.
    Dlatego osobiście preferuję stal miedziowaną albo szlachetną. Ostatnio w
    mojej okolicy po powidzi przybyło na złomowiskach pralek więc bębny ze stali
    szlachetnej kupuję po cenie złomu, tnę szlifierką i robię z tego całkiem
    niezłe uziomy ;)

  • 9. Data: 2010-07-29 19:20:10
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Jeżeli zakopujesz bednarkę to
    > upewnij się czy jest to bednarka Z500

    łoj... jakbym zapytał o to w moim miejscowym składzie budowlanym, to
    by oczy w słup tylko postawili... :-), bednarka, to bednarka, zresztą
    cynkowana też w miejscowym zakładzie...

    > Dlatego osobiście preferuję stal miedziowaną albo szlachetną.

    popytam kolesi z telekomunikacji, czasem tędy przejeżdżają, za "na
    flaszeczkę" odstąpili mi ładną, nowiutką, miedziowaną szpilę do
    uziomu...

    u mnie robi się z tego takie cuda:
    http://portadosol.blox.pl/resource/grill.jpg

    pozdrawiam