  • 1. Data: 2011-02-10 20:39:59
    Temat: podłoga na legarach
    Od: "Jacek Bronowski" <f...@r...pl>

    Witam

    Mma prosbe o porade. Remontuje/adaptuje poddasze i mam drobny problem
    odnosnie podlogi. Dom stary, strop w formie belek/legarow (takie nieco
    ociosane pnie i srednicy ok. 30 cm) ulozonych co ok. 80 cm. Chce na tym
    zrobic podloge tak by jak najmniej podnosic poziom (czyli nie zmniejszac
    wysokosci pomieszczen - tam sa dos niskie skosy i kazdy centymetr ma
    znaczenie). Pomysl jest taki, zeby "baze podlogowa" stanowila plyta OSB, tak
    by potem na niej mozna bylo polozyc rozne warstwy wierzchnie w roznych
    czesciach/pomieszczeniach.
    Po konsultacji z jednym stolarzem wiem, ze trzeba na istniejace legary dac
    poprzecznie dodatkowe legary/kantowki celem wyprowadzenia jednolitego
    poziomu, no i dlatego, ze stare legary sa za rzadko (likwidacja ew. uginania
    sie podlogi). No i teraz pytanie jakie zachowac proporcje grubosci i
    gestosci ulozenia tych kantowek/legarkow zeby podloga (OSB 22 albo 25 mm)
    sie nie giela a jednoczesnie zeby nie byly za grube (w pionie) bo to podnosi
    poziom podlogi i zeby nie byly za gesto bo to podnosi koszty :-) Chodzi mi o
    tzw. zloty srodek...
    Czy kantowki 4 cm polozene dosc gesto (np. co 30-40 cm) zdadza egzamin. Czy
    lepiej 6 cm ale np. co 50 cm? Oczywiscie moge sprobowac klasc kantowki
    wcinalac sie nieco w stare legary, ale to skolei znaczaco zwiekszy czas i
    koszty robocizny...
    Bede wdzieczny za porady.

    pozdr.
    Jacek Bronowski
    --
    Baza fotografii krajoznawczej - www.foto-baza.pl - f...@f...pl
    Aktualnie 14 062 zdjęcia z 21 krajów.

  • 2. Data: 2011-02-10 23:59:23
    Temat: Re: podłoga na legarach
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    a jaka jest długość tych belek, a dokładnie odległość między podporami
    (ścianami, słupami)?
    grubość 30 cm to dość sporo, i jeśli długość nie przekracza 4m to nie
    powinno się nic uginać...
    kratownica z łat przyda się jeśli rozstaw belek jest duży, zabezpieczy
    przed uginaniem podłogi, a dokładnie płyt OSB, leżących na belkach,
    przy rozstawie 80 cm, to bym się zastanawiał, czy warto, ja przy
    podobnym mam płytę OSB w dwóch warstwach, 25 + 12mm, i nic się nie
    ugina, problemem może być trzeszczenie podłogi, ale wystarczy pomiędzy
    belki i płyty, oraz między warstwy płyt dać np. piankę podkładową jak
    pod panele i będzie ok, również na stykach krawędzi płyt dać pasek tej
    pianki lub zostawić 1 mm szczeliny, jeśli chodzi o wyrównanie
    płaszczyzny, to zależy jak nierówne są belki, jak bardzo, to wtedy
    rzeczywiście kratownica będzie ratunkiem, a jak tylko trochę, to
    możesz się pobawić, poziomując drewnianymi podkładkami pod pierwszą
    warstwą płyt...
    no i podstawowe pytanie... czy chcesz mieć widoczne te belki od
    spodu... taki walor dekoracyjny... :-)

    pozdrawiam
    s_13

  • 3. Data: 2011-02-11 08:16:37
    Od: "PH" <P...@p...news>

    Użytkownik "Jacek Bronowski" <f...@r...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zrobic podloge tak by jak najmniej podnosic poziom (czyli nie zmniejszac
    > wysokosci pomieszczen - tam sa dos niskie skosy i kazdy centymetr ma

    a jak była mocowana stara podłoga? jeśli do tych grubuch legarów to znaczy
    że są względnie poziome
    jeśli zależy Ci na każdym cm wysokości zastanów się na 2 warstwami OSB
    (oczywiście ułozonych na mijankę i poskręcanych). na to możesz dać co
    zapragniasz

    ja mam lekary z łat 6x4 ustawianych na sztorc (czyli h=6cm). na to OSB 22m
    (1 warstwa) i na to parkiet

  • 4. Data: 2011-02-11 10:33:19
    Od: "Jacek Bronowski" <f...@r...pl>

    > a jak była mocowana stara podłoga? jeśli do tych grubuch legarów to znaczy
    > że są względnie poziome

    Tam w zasadzie nie bylo podlogi jako takiej - to byl strych. Na legarach
    byly deski (roznej grubosci i dosc bezladnie a na to polepa z gliny , cegiel
    i innych takich rarytasow :-). A na tym siano prawie po dach...
    Ogolnie legary sa "wzglednie poziome", ale przypuszczam, ze roznice moga
    wynosic i kilka centymetrow niestety

    > jeśli zależy Ci na każdym cm wysokości zastanów się na 2 warstwami OSB
    > (oczywiście ułozonych na mijankę i poskręcanych). na to możesz dać co
    > zapragniasz

    to moze i by bylo dobre rozwiazanie, ale boje sie, ze wypoziomowanie tego
    (ok. 60 m2) moze byc makabrycznie pracochlonne i skomplikowane... A czy na
    rozstawie legarow co 80 cm podwojna warstwa OSB (np. 22+12) nie bedzie sie
    uginac?

    > ja mam lekary z łat 6x4 ustawianych na sztorc (czyli h=6cm). na to OSB 22m
    > (1 warstwa) i na to parkiet

    A jak gesto masz te kantowki ulozone?
    I czy masz tylko rownolegle, czy tez poprzeczni (kratka)?

    pozdr.
    Jacek Bronowski

  • 5. Data: 2011-02-11 10:41:27
    Od: "Jacek Bronowski" <f...@r...pl>

    a jaka jest długość tych belek, a dokładnie odległość między podporami
    (ścianami, słupami)?
    grubość 30 cm to dość sporo, i jeśli długość nie przekracza 4m to nie
    powinno się nic uginać...
    ----------------
    Ale tu nie jest problemem uginanie sie legarow (one sa tak grube, ze nie
    beda sie uginac w stopniu zauwazalnym). Chodzi o uginanie sie warstwy
    powierzchniowej (OSB) na odcinkach miedzi legarami (tam bedzie ok. 70-75 cm
    niepodpartej plyty).

[...]
    --------------
    Niezaleznie o kwestii uginania sie bez kantowek obawiam sie, ze sie tego nie
    wypoziomuje

    no i podstawowe pytanie... czy chcesz mieć widoczne te belki od
    spodu... taki walor dekoracyjny... :-)
    --------------
    nie, nie - od spodu sa normalnie uzytkowane pomieszczenia z sufitami.

    pozdr.
    Jacek Bronowski

  • 6. Data: 2011-02-11 11:38:21
    Od: "PH" <P...@p...news>

> [...]
    > uginac?

    > A jak gesto masz te kantowki ulozone?
    > I czy masz tylko rownolegle, czy tez poprzeczni (kratka)?

    taką podłogę mam na całym poddaszu - 4 pokoje + korytarz.
    jest kratownica (z poprzeczkami). taką kratownice poziomowałem i
    przykręcałem w narożnikach a potem dość gęsto podpierałem klinami i pianą.
    szło na prawdę sprawnie :)

    czy u Ciebie będzie się uginało?. mam mały stryszek który powstał przez
    położenie OSB 18mm na legarach co 60cm. pojedyncze OSB minimalnie się ugina
    jak chodzę i na pewno nie sprawdzi sie w pom. mieszkalnych.

    jeś masz różnice mierzone w cm a nie 2-3mm to koniecznie musisz poziomować.
    jak skręcisz kratownicę to na prawkę idzie sprawnie.
    rozstaw z tego co pamiętam co 40cm

  • 7. Data: 2011-02-11 18:40:33
    Od: "Szumek" <k...@i...pl>

    Witam
    ja miałem rozstaw legarów co 110 cm
    dałem kratownice z kantówki 6x10 co 40 cm na to płytę osb15 albo 18
    i ani drgnie moze trochę przesadziłem ale więcej niz 200pln nie
    zaoszczędziłbym
    u ciebie możesz dać kantówkę 5x8 myślę że starczy
    pozdrawiam

  • 8. Data: 2011-02-11 20:09:45
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Ale tu nie jest problemem uginanie sie legarow (one sa tak grube, ze nie
    > beda sie uginac w stopniu zauwazalnym).

    tak ci się tylko wydaje...:-) normalnie zaleca się, żeby drewniane
    belki miały max 4m między podparciami i odpowiedni przekrój,
    zwiększanie przekrojów nic nie da, bo sam ciężar belki będzie już
    powodował wygięcie, oczywiście nie od razu, ale z latami, pod
    obciążeniem i zmianą wilgotności będzie nieuchronnie wyginać się w
    dół, poza tym cały niepodparty sufit będzie rezonował i drgał bardziej
    niż gęściej podparty słupami czy ścianami...

    > Chodzi o uginanie sie warstwy
    > powierzchniowej (OSB) na odcinkach miedzi legarami (tam bedzie ok. 70-75 cm
    > niepodpartej plyty)

    ja mam rozstaw gdzieniegdzie nawet 90cm... płyta 25mmm i druga warstwa
    12 mm, nic się nie ugina, stoją meble, chodzi się często i jest ok...
    więc dawaj śmiało... tylko nie kupuj OSB w markecie, to może być jakiś
    białoruski szajs nie trzymający się norm, bierz jakiś kronopol, czy
    coś w tym guście...

    > Niezaleznie o kwestii uginania sie bez kantowek obawiam sie, ze sie tego nie
    > wypoziomuje

    jak wyobrażam sobie robienie kratownicy pomiędzy belkami, to
    przewiduję równie trudne problemy z wypoziomowaniem, co przy układaniu
    samych płyt... a może (jeśli z innych względów nie musisz robić
    kratownicy), po prostu poprzykręcaj wzdłuż belek, do jednego lub do
    obu boków każdej, kantówki takie przynajmniej calowe, tak, żeby ich
    górne krawędzie tworzyły płaszczyznę, na której ułożysz OSB...
    kantówki nie muszą być urodziwe, wystarczy jedną krawędź równa, druga
    choćby z oflisem...

    > nie, nie - od spodu sa normalnie uzytkowane pomieszczenia z sufitami.

    a szkoda, bo jedno drugiego nie wyklucza, ba... nawet podkreślają swe
    walory nawzajem... :-)

    pozdrawiam
    s_13

  • 9. Data: 2011-02-11 20:11:50
    Od: "Jacek Bronowski" <f...@r...pl>

> [...]
    > zaoszczędziłbym
    > u ciebie możesz dać kantówkę 5x8 myślę że starczy

    Sęk w tym, że 8 cm wysokości to zupełnie odpada... Nawet 4 jest już za
    wysoko... Mam tam drzwi (balkonowe, więc nie przycinalne) na taras i nie
    moge wyjsc z podloga powyzej dolnej krawędzi drzwi. Drzwi sie nie podniesie
    bo sa juz i tak do samego skosu (tzn. nadproze). Właśnie sobie to troche
    pomierzyłem i niestety jeżeli nie wypoziomuje sie tego bezposrednio na
    starych legarach, to trzeba sie bedzie w nie wcinac z kantowkami... Już sie
    boje ile to roboty bedzie...

    pozdr.
    Jacek Bronowski

  • 10. Data: 2011-02-11 21:20:51
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "s_13" <s...@i...pl> wrote:

> [...]
    > więc dawaj śmiało... tylko nie kupuj OSB w markecie, to może być jakiś
    > białoruski szajs nie trzymający się norm, bierz jakiś kronopol, czy

    Myślisz, że krono nie produkuje płyt OSB na wschodzie? :)
    Byłem kiedyś w fabryce Krono pod Lwowem. Niesamowity zakład. Myślę, że produkty
    są tej samej jakości co w Polsce.

    --
    Bartek