  • 1. Data: 2009-07-22 19:40:26
    Temat: poważny problem z przyłączami do domu - co robić ??? (długie)
    Od: "ONYX" <onyx78@[usunto]poczta.fm>

    Bardzo proszę grupowiczów o poradę w następującej sytuacji (póki co
    hipotetycznej, ale coraz bardziej zmierzającej do urealnienia).
    Rozpocząlem budowę domu w 2007 roku. Uzyskałem pozwolenie na budowę samego
    budynku (bez przyłączy, tak chcialem by było szybciej). Wstępnie uzgodniłem
    z sąsiadem, że wyrazi mi zgodę na przejście przez jego działkę z przyłączami
    wod/kan/gaz. Uzyskałem warunki przyłączenia, które wskazywały na możliwość
    przejścia przez jego działkę i włączenie się do sieci miejskiej
    przebiegającej w drodze za działką sąsiada. Działka sąsiada jest
    niezabudowana, starał sie on na tym etapie o WZ-kę, z którą miał problemy.
    Przyłącze przez działkę sąsiada jest bardzo proste i najkrótsze z możliwych,
    była alternatywna przyłaczenia sie do miejskiej sieci w inny sposób,
    związany z rozbudową sieci (wtedy dla mnie w nierealnym teminie 1,5
    rocznym). Ja zbudowałem dom jednocześnie cały czas przy kazdym spotkaniu
    upewniając się, że taką zgodę otrzymam. W między czasie sasiadowi zmienił
    się koncept co bedzie sobie tam budował i ustalilismy inny przebieg
    przyłaczy przez jego działkę (dla mnie ciut gorszy, ale trudno). Wtedy już
    pozyskałem od niego wyrażonaą na pismie zgodę na przyłącza przez jego
    działkę w ktorej jest napisane że wyraża zgode na wod/kan/gaz wzdłuz takiego
    i takiego ogrodzenia. Jednocześnie oboje doszliśmy do wniosków, że skoro
    bedą ryli działkę to odrazu można by przewidzieć odpowiednie fi, aby on sie
    podłączył nie z sasiadującej drogi tylko już bezpośrednio ze swojej działki.
    W toku projektowania okazało się jednak, że trzeba by aby to on wnioskował
    o rozbudowę sieci (dla mnie terminie wtedy nie realne) i ja bym się dopiero
    do niego przyłaczył, inaczej nie jest to możliwe bo projekt przyłącza musi
    być zrobiony na podstawie (min. rzutów kondygnacji i obliczeń a nie z
    czapki). Dodatkowo dowiedziałem się, że do gazu on sie i tak może wpiac na
    działce, to samo do kanalizacji, a przyłacza wodne i tak najprościej
    realizować juz bezpośrednio do głownej arterii). Poinformowalem sąsiada o
    tym na co on powiedział że żadnej sieci rozbudowywać nie chce i przyłącza sa
    ok. W zwiazku z powyższym uruchomiłem projektantow, którzy takie przyłacze
    uzgodnili. Ja przyspieszyłem z pracami, zrobiłem elewacje, prąd, płytki,
    malowanie i jestem prawie gotowy do zamiszkania. W między czasie sąsiad
    otrzymał wreszcie WZ i zaczęły się schody. Ja nieśmiało zacząłem mówić, że
    niedługo chciałbym wpuścić do niego wykonawcę na co on, że chce zobaczyć
    projekt i telefon do projektanta i chce się wspólnie spotkać. DOdatkwoo
    dowiedziałem się od projektanta że sąsiad dzwoniłi powiedział, że jak nie
    będzie to tak poprowadzone, żeby był przewidziany jego budynek wielorodzinny
    (w fazie dopiero myślenia o nim) to on żadnych przyłączy nie da. Doszło do
    spotkania kulturalnego na którym projektan przekonywał, że on nie może
    zaprojektować przyłącza do czegoś czego niema. Sąsiad nie porafił nawet
    dokładnie określić i le ten budynek będzie miał kondygnacji/mieszkań.
    Podczas spotkania zapewniał że on mi to pozowlenie da ( i to jeszcze gratis
    bo za takie rzeczy się płaci) ale to musi być tak zrobione żeby odrazu było
    gotowe dla niego. W trakcie spotkania zobaczliśmy że warunki przyłaczenia ma
    jakieś mega stare (nawet nie wygląda aby się mu spieszyło ubiegać o nowe).
    Reasumując w wiązku z zapewnieniami sąsiada (w tym na piśmie) poczyniłem
    inwestycje zmierzające do zakończenia budowy, a obecnie okazuje się, że
    sąsiad da mi przyłacze pod warunkami nie możliwymi do spełnienia w
    najbliższym czasie. Dodatkwo alterantywne przyłącze to kwestia bardzo
    odległa (choc jakbym wtedy miał cień podejrzeń, zaczałbym załatwiać, to
    miałbym już pewnie te przyłacza z alternatywnej strony). W związku z
    powyższym w przypadku nie podłaczenia budynku przed zimą sądzę, że dojdzie
    do zniszczenia jego wnętrza, a przede wyszystkim to strasznie wqrwiające
    mieszkać na 5-tym piętrze z malutkim dzieckiem, kiedy niedaleko stoi
    skończony dom bez przyłaczy. Czy są jakies prawne możliwości
    wyegzekowanawnia takiej zgody, która w sumie była/jest, a jakoby jej nie ma.
    Przecież nie wjadę i nie zacznę kopać bo będzie 2-gie KDT pod domem. Czy
    sąsiad popełnił przestępstwo doprowadzając mnie do niekorzystnego
    rozporzadzania moim mieniem (oszukał mnie?) Jakbym wiedział, że wywinie orła
    to bym nie wykańczał domu wewnątrz. Co robić ??? Studnia może i była by
    jakimś rozwiązaniem, szambo raczej nie wchodzi w grę (przepisy/odległości -
    działka 4 arowa), a co z gazem ? Czy to możliwe żeby mogły być takie jaja z
    przyłaczeniem w XXI wieku, niemal w centrum dużej aglomeracji ??? Liczę, że
    może jescze zmieni zdanie - miał dziś dzwonić do projektanta ale tego nie
    zrobił.
    Poszedł crosspost na pl.soc.prawo

    załamany
    ONYX

  • 2. Data: 2009-07-22 20:24:04
    Od: M <M...@w...pl>

    ONYX pisze:

> [...]
    > niemal w centrum dużej aglomeracji ??? Liczę, że może jescze zmieni
    > zdanie - miał dziś dzwonić do projektanta ale tego nie zrobił.

    Poszukaj czegoś o służebności gruntu/przesyłu. W związku z tym, że to
    nieruchomość to nie wiem, czy ta umowa jest ważna bez notariusza (to
    pewnie prawnik będzie wiedział). Służebność wpisuje się do KW.

    Co do zniszczenia nieruchomości, to bym nie liczył na nic - w końcu
    możesz w zimie grzać prądem. Być może mógłbyś się domagać zwrotu różnicy
    w cenie ogrzewania jako skutek niewywiązania się z umowy.

    M.

  • 3. Data: 2009-07-22 20:38:56
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

    zgoda na piśmie nic nie daje - bo co jak sprzeda działke? to tak jak dam Ci na
    piśmie, że możesz jeździć moim autem kiedy chcesz a jutro je sprzedam :)

  • 4. Data: 2009-07-22 20:39:46
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "ONYX" <onyx78@[usunto]poczta.fm> napisał w wiadomości

    Może mało prawnie, ale praktycznie. Niech sąsiad da na piśmie projektantowi
    informację, co zamierza tam zbudować. Projektant zrobi tak projekt, by się
    to dało przyłączyć (w końcu to rzecz grubszej lub cieńszej rurki. Wówczas
    sąsiad będzie zadowolony. A jak się później okaże, ze przyłączyć się nie
    będzie mógł, bo się nie da gdyż sobie głupoty powypisywał w oświadczeniu,
    to juz będzie jego, a nie Twój problem.

  • 5. Data: 2009-07-22 22:18:17
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 22 Lip, 21:40, "ONYX" <onyx78@[usunto]poczta.fm> wrote:
    [...]
    > to bym nie wykańczał domu wewnątrz. Co robić ??? Studnia może i była by

    Od dupy strony zaczynasz moim zdaniem (choc za malo szczegolow
    przedstawiles). A jak wyjedziesz do niego z tekstami o prawnikach to
    jego (i nasza zarazem) wspaniala polska mentalnosc wypnie na Ciebie
    tylek i bedziesz sie latami o te przylacza sadzil! Kim jest wlasciciel
    - jakas szycha czy swoj chlop ? Ja bym zaczal od zaproszenia go na
    grilla i wypicia flaszki. Albo przynajmniej dokladnie i spokojnie
    wyjasnij mu wszystko - ze masz trudna sytuacje mieszkaniowa i bez jego
    zgody Twoje male dziecko bedzie nieszczesliwe :) Jak to na faceta nie
    podziala to ja nie wiem.. Ja jakos zawsze do ludzi milo podchodze i
    swoj wodociag bez najmniejszego problemu przez 5 dzialek sasiadow
    (250m przylacza) wykonalem. Nawet jedno uparte stare babsko wyrazilo
    zgode na przekopanie wzdluz ogrodzenia, choc wszyscy pozostali
    sasiedzi nie dawali mi zadnych szans na zalatwienie tego ;-) Ona sie
    nigdy na nic nie zgadzala - taka lokalna zaszczuta pierdola. Ale sie
    dalo - milym trzeba byc i duzo sie usmiechac ;-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 6. Data: 2009-07-22 22:33:30
    Od: "Jarek M." <j...@w...pl>

> [...]
    sasiedzi nie dawali mi zadnych szans na zalatwienie tego ;-) Ona sie
    nigdy na nic nie zgadzala - taka lokalna zaszczuta pierdola. Ale sie

    Adam, może zwyczajnie ona miała ochotę na Ciebie jak na ciacho .....
    (my o kobiecie atrakcyjnej mówimy "laska" a kobiety o atrakcyjnych facetach
    "ciacho" od ciasteczka)
    a Ty jej rurę ....ale do ogródka ...
    ALe najważniejsze że osiągnąłeś zamierzony cel, gratuluję :-)

    Sorki, nie mogłem się powstrzymać

    Pozdrawiam
    Jarek

  • 7. Data: 2009-07-23 07:10:24
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    Robert Tomasik pisze:
> [...]
    > okaże, ze przyłączyć się nie będzie mógł, bo się nie da gdyż sobie
    > głupoty powypisywał w oświadczeniu, to juz będzie jego, a nie Twój problem.

    Najrozsądniej i najszybciej - zrobić taki projekt i przyłącz by sąsiad
    się mógł podpiąć. Wstawić dodatkową studzienkę kanalizacyjną,
    odpowiednia średnica rury dla gazu i wody i powinno być ok. Projektant
    wie czy tam gdzie będzie przyłączał Ciebie da się jeszcze kogoś podpiąć
    na dzień dzisiejszy - bo jeżeli sąsiad będzie chciał się wpinać za 10
    lat i za te 10 wystąpi o warunki to jego już problem zakopanej rury nie
    wykopie.

    Ariusz

  • 8. Data: 2009-07-23 08:45:28
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    d.googlegroups.com...
> [...]

    >tylek i bedziesz sie latami o te przylacza sadzil! Kim jest wlasciciel
    >- jakas szycha czy swoj chlop ? Ja bym zaczal od zaproszenia go na

    Adam dobrze radzi. Nie wyskakuj do goscia z prawnikami i sądem bo
    ugrzęźniesz na wieki.

    Krzysiek

  • 9. Data: 2009-07-25 07:32:24
    Od: "ONYX" <onyx78@[usunto]poczta.fm>

    Użytkownik "Ariusz" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > dzisiejszy - bo jeżeli sąsiad będzie chciał się wpinać za 10 lat i za te
    > 10 wystąpi o warunki to jego już problem zakopanej rury nie wykopie.

    W tym problem, że to nie jest takie proste. Projektant nie ma możliwości tak
    naprawdę zaprojektować czegoś większego bo owda będzie stała w rurach i będą
    bakterie. Da się zrobić większe przyłacze ale związane jest to z rozbudową
    sieci (ponad roczna procedura). Najbardziej wqrwia mnie poprostu to, że mnie
    zwodził, że da. Jakbym wiedział o tych jego warunkach nie do spełnienia
    poprostu załatwiał bym rozbudowę sieci i to z innej zupełnie strony, przez
    drog gminną i na chwilę obecną to mi pozostaje, bo skoro i tak mam czekać
    tyle czasu to ja mu tego załatwiał nie będę tym bardziej że mi może zaczać
    stawiać inne warunki.

    --
    o...@p...fm
    skype:mahoney78