  • 41. Data: 2020-12-19 13:26:14
    Temat: Re: rozbudowa PV
    Od: WS <L...@c...pl>

    sobota, 19 grudnia 2020 o 13:09:32 UTC+1 WS napisał(a):

    > Dlaczego przyjęli, że na trafo jest akurat 230V? Energetyce się za fotowoltaika
    raczej nie opłaca, więc równie dobrze mogą puścić 250 i zablokować wszystkie
    instalacje ;)
    > Chyba, że są wyższe wymagania dla sieci w jakiejś normie????

    AAA. 230V podali jako przykład, czyli, ze należy zmierzyć to napięcie. Ale przykład
    chyba dość optymistyczny ;) przy starych napowietrznych liniach (jak np. u mnie)
    raczej dają większe, żeby przy zwiększonym poborze napięcie nie spadało ludziom
    poniżej wymaganego minimalnego limitu...

  • 42. Data: 2020-12-20 12:47:31
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 19.12.2020 00:15, budynPL wrote:

    > a skąd pomysł, że energia nie może popłynąć przez trafo do sieci średniego
    napięcia?

    Falownik się wyłączy przy 253V. Jak z trafa tyle wychodzi to nici z
    przesyłu zwrotnego.

  • 43. Data: 2020-12-20 12:53:22
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 19.12.2020 13:09, WS wrote:

> [...]
    instalacje ;)
    > Chyba, że są wyższe wymagania dla sieci w jakiejś normie????

    Nic nie przyjęli. Ustawiają więcej żeby ostatni odbiorca miał 220. Jak
    jest was wielu to z trafa wychodzi 253V i o panelach można zapomnieć.
    Albo też ustawiają złośliwie, bo przecież im się to nie opłaca.

    To jakbyś poszedł do restauracji i przyniósł swoje jedzenie i jeszcze
    powiedział, że żona odgrzeje u nich w kuchni i zostawi im 20% tego co
    przyniosła na ich kolejnego klienta.

  • 44. Data: 2020-12-20 12:56:29
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 19.12.2020 13:26, WS wrote:

> [...]
    raczej dają większe, żeby przy zwiększonym poborze napięcie nie spadało ludziom
    poniżej wymaganego minimalnego limitu...

    Ale jak są w dzień w pracy to komu oddasz prąd jak na trafie będzie 250?
    Nikomu, bo byś musiał podnieść napięcie o spadek na kablu.

  • 45. Data: 2020-12-20 13:01:44
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 19.12.2020 12:20, budynPL wrote:
> [...]
    (brak spadku napięcia od ich poboru) tym wyższe napięcie musi falownik generować...

    > otóż to - popłynąć może. Reszta tu:
    https://blog.maciejdolata.com/fotowoltaika/instalacj
    a-fotowoltaiczna-a-wzrost-napiecia-sieci/
    > Z tym ze obliczanki są dla sytuacji kiedy żaden inny sąsiad nie pobiera energii,
    wiec tak słabo realnie. Ale przynajmniej zeby było wiedzieć jak liczyć.

    Ja mam przypadek teraz kolegi, który ma od 240 do 252 w różnych porach.
    Te wahania w sieci są takie, że w dzień jest 250, a wieczorem jak
    wracają z pracy to spada. Nie będzie żadnego magazynowania energii i mu
    odradzam jak napięcia nie obniży o te 10V

  • 46. Data: 2020-12-20 13:22:34
    Od: KIKI <y...@p...uu>

> [...]

    wiec tak słabo realnie. Ale przynajmniej zeby było wiedzieć jak liczyć.

    To jest ten przypadek gdy mieszka się w dzielnicy gdzie ludzie wychodzą
    do pracy. Dobrze to mierzyć w południe w Środę, w połowie tygodnia. Jest
    największa szansa, że nic nie pobierają.

    Znowu w firmach jest dodatkowo ta pułapka mocy biernej pojemnościowej.
    Spawarki inwerterowe, falowniki, komputery, oświetlenie LED, ogólnie
    wszelkie zasilacze impulsowe...

  • 47. Data: 2020-12-20 15:00:09
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik KIKI y...@p...uu ...

> [...]
    > Jak jest was wielu to z trafa wychodzi 253V i o panelach można
    > zapomnieć. Albo też ustawiają złośliwie, bo przecież im się to nie

    To kwestia tego co przyjmiemey za "opłaca".
    Wydawałoby sie ze mniej CO2 wszystkim sie opłaca.
    Trzeba zatem po prostu zmusić elektrownie do odpowiedniego ustawiania /
    rozbudowywania sieci?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Przepis na dziecko: 25dag miłości, 25dag namiętności, 2 jajka,

  • 48. Data: 2020-12-20 15:00:10
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik KIKI y...@p...uu ...

    > Falownik się wyłączy przy 253V. Jak z trafa tyle wychodzi to nici
    > z przesyłu zwrotnego.

    CZyli na chłopski rozum cała sprawa rozbija sie o napiecie jakie
    elektrownia podaje na trafo?
    To dlaczego nie podaje mniejszego?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Nie pożądaj żony bliźniego swego nadaremnie"

  • 49. Data: 2020-12-20 16:18:56
    Od: WS <L...@c...pl>

    niedziela, 20 grudnia 2020 o 15:02:53 UTC+1 Budzik napisał(a):

    > To kwestia tego co przyjmiemey za "opłaca".
    > Wydawałoby sie ze mniej CO2 wszystkim sie opłaca.
    > Trzeba zatem po prostu zmusić elektrownie do odpowiedniego ustawiania /
    > rozbudowywania sieci?

    "Zmusić" to trochę trudno, ktoś musi za to zapłacić... Nie mam pojęcia jak wyglądają
    rozliczenia, ale chyba produkcja i dystrybucja prądu to niezależne działy? Kto
    "bierze" te 20-40%?

    Dla firmy dystrybucyjnej to raczej extra koszty (liczniki 2 kierunkowe), mocno
    skomplikowana kontrola parametrów prądu, załatwianie reklamacji sąsiadów itp...

    No i zawsze maja wymówkę, ze napięcie na transformatorze musi być wyższe, żeby
    zapewnić na drugim "końcu druta" wymagane parametry, np. minimalane wymagane
    napięcie podczas braku słońca...
    Przebudowa sieci niskiego napięcia, zwłaszcza na wsiach, gdzie da się najprościej
    montować fotowoltaikę (domy jednorodzinne, budynki gospodarcze,...) to droga
    impreza...

  • 50. Data: 2020-12-20 16:47:30
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia 20 Dec 2020 14:00:10 GMT, Budzik napisał(a):

    > CZyli na chłopski rozum cała sprawa rozbija sie o napiecie jakie
    > elektrownia podaje na trafo?
    > To dlaczego nie podaje mniejszego?

    Już wytłumaczono. W źle zrobionej sieci żeby na końcu było 220 to na
    początku musi być 250. A nie da rady wszystkich sieci NN z dnia na dzień
    poprawić.
    --
    Jacek
    -I hate haters-