  • 1. Data: 2009-11-24 10:55:02
    Temat: rozliczenie zwolnienia od podatku od sprzedaży nieruchomości
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    wstęp:
    sprzedałem mieszkanie, pieniądze przeznaczyłem na budowę domu,
    złożyłem pismo w US, że przez dwa lata wydam te pieniądze właśnie na
    ten cel i nie będę płacił podatku, dwa lata minęły, pieniądze
    poszły :-)
    i teraz:
    jakie wydatki mogę wliczyc i czym dokumentowac?:
    - działka - akt notarialny wystarczy?
    - materiały kupowane na fakturę ok, ale narzędzia?
    - umowy o dzieło z wykonawcami (nie firma, więc bez faktury Vat)?
    - odliczam vat od materiałów budowlanych, czy odejmuje zwrot vat od
    tych wydatków (odliczenie vat będę robił PO rozliczeniu ulgi)?
    - w trakcie tych 2 lat ożeniłem się (więc wspólnota majątkowa), czy
    wydatki od tego momentu liczę tylko w połowie?

    pozdrawiam
    s_13

  • 2. Data: 2009-11-24 12:00:32
    Od: Dominik & Co <D...@i...com>

    s_13 napisał(a):

    > jakie wydatki mogę wliczyc i czym dokumentowac?:
    > - działka - akt notarialny wystarczy?

    Tak. Możesz ponadto odliczyć prowizję pośrednika
    i koszty (notariusz, vat).

    > - materiały kupowane na fakturę ok, ale narzędzia?

    Narzędzia nie. Wiele interpretacji wskazujących,
    że narzędzi nie można zaliczyć "w koszt" remontu/budowy.

    > - umowy o dzieło z wykonawcami (nie firma, więc bez faktury Vat)?

    IMO raczej Ci to odrzucą, aczkolwiek próbować można (i trzeba :-)
    Do umów dołączyć warto dowody zapłaty.

    > - odliczam vat od materiałów budowlanych, czy odejmuje zwrot vat od
    > tych wydatków (odliczenie vat będę robił PO rozliczeniu ulgi)?

    Nie- wydatki ujmujesz jako "cenę nabycia"- wartość plus wszystkie koszty.
    Co do kwoty zwrotu VAT- zobacz Art.3 pkt 6 USTAWY z dnia 29 sierpnia
    2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych
    z budownictwem mieszkaniowym.

    > - w trakcie tych 2 lat ożeniłem się (więc wspólnota majątkowa), czy
    > wydatki od tego momentu liczę tylko w połowie?

    Nie, o ile rozsądnie nabyłeś nieruchomość (działkę) jako
    majątek osobisty (za pieniądze ze sprzedaży poprzedniej nieruchomości).
    Jeśli nie- zarówno ten zakup jak i wydatki na budowę
    US policzy Ci w połowie (przynajmniej widziałem takie interpretacje).

    --
    Dominik (& kąpany)
    Wyrażam wyłącznie prywatne poglądy w oparciu o Art. 54 Konstytucji RP

  • 3. Data: 2009-11-24 12:20:58
    Od: "Aleksander" <f...@f...fake>

    "Dominik & Co"
> [...]
    > Jeśli nie- zarówno ten zakup jak i wydatki na budowę
    > US policzy Ci w połowie (przynajmniej widziałem takie interpretacje).

    Podepnę się z nieco inną wersją.
    Żona (przez zamążpójściem) miala swoje mieszkanie.
    Wyszła za mąż (wspólnota majątkowa).
    Sprzedaje mieszkanie.

    Pieniążki z mieszkania są tylko jej ? Czy jej i męża?

    W kontekście tego co powyżej, tzn. czyli 2 lata na wykorzystanie
    pieniążków ze sprzedaży mieszkania, by nie zapłacić podatku.

    I teraz - tylko ona powinna kupić działkę, czy też działka
    może być kupiona na nią i męża ?

    Jak to jest ?

    Pozdrawiam,
    Aleksander.

  • 4. Data: 2009-11-24 12:48:11
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Aleksander" <f...@f...fake> napisał w wiadomości

> [...]
    > Wyszła za mąż (wspólnota majątkowa).
    > Sprzedaje mieszkanie.
    >
    > Pieniążki z mieszkania są tylko jej ? Czy jej i męża?

    Raczej jej, ale... byc moze trzebaby uwzglednic wszelkie grubsze remonty ;-)

> [...]
    > pieniążków ze sprzedaży mieszkania, by nie zapłacić podatku.
    >
    > I teraz - tylko ona powinna kupić działkę, czy też działka

    Jak masz wspolnote to wszelkie zakupy nieruchomosci maja wpis u notariusza
    na malzenstwo.

  • 5. Data: 2009-11-24 13:11:13
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Tak. Możesz ponadto odliczyć prowizję pośrednika
    > i koszty (notariusz, vat).

    o... to też parę groszy będzie :-)

    > Narzędzia nie. Wiele interpretacji wskazujących,
    > że narzędzi nie można zaliczyć "w koszt" remontu/budowy.

    szkoda, trochę to takie naciągane, bo w sumie np. pędzel to takie
    narzędzie jednorazowe, czyli jak materiał :-)

> [...]
    > Jeśli nie- zarówno ten zakup jak i wydatki na budowę
    > US policzy Ci w połowie (przynajmniej widziałem takie interpretacje).

    mieszkanie było moje "kawalerskie", działkę też kupiłem jako kawaler,
    i w tym stanie też rozpocząłem budowę, w trakcie budowy ożeniłem się i
    sporządziliśmy z żoną notarialnie intercyzę, że wszystko co posiadamy
    staje się majątkiem wspólnym od dnia podpisania, więc, tak sobie
    myślę, że do tego dnia wydatki były tylko moje i odliczam je w
    całości, a po tym dniu już wspólne i odliczam tylko połowę, dobrze
    rozumuję? a może te PO też odliczam w całości, bo umowa nie dzieli
    majątku na pół tylko wprowadza współwłasnośc (jestem nadal
    właścicielem całego domu a nie jego połowy)? sam nie wiem, ale kobitka
    w US optowała za pierwszą możliwością, choc widac było, że sama nie
    jest pewna, a ja bez walki nic nie chcę oddawac :-)

    pozdrawiam
    s_13

  • 6. Data: 2009-11-24 13:21:25
    Od: Dominik & Co <D...@i...com>

    Ghost napisał(a):

    > Jak masz wspolnote to wszelkie zakupy nieruchomosci maja wpis u
    > notariusza na malzenstwo.

    Nieprawda. Wystarczy klauzula, że nieruchomość nabywana jest
    przez X jako majątek osobisty ze środków pochodzących ze sprzedaży
    osobistego majątku Y.

    To oczywiście pod warunkiem, że nie było umowy zmieniającej
    (tu:rozszerzającej) współwłasność ustawową (tzw. intercyzy).

    Przerabiałem osobiście (dwukrotnie :-), nie było problemów zarówno
    u notariusza jak i w US.

  • 7. Data: 2009-11-24 13:26:09
    Od: Dominik & Co <D...@i...com>

    Aleksander napisał(a):

    > Podepnę się z nieco inną wersją.
    > Żona (przez zamążpójściem) miala swoje mieszkanie.
    > Wyszła za mąż (wspólnota majątkowa).
    > Sprzedaje mieszkanie.
    >
    > Pieniążki z mieszkania są tylko jej ? Czy jej i męża?

    Jej. Art. 33 KRiO. Zakładając brak umowy rozszerzającej
    współwłasność ustawową.

> [...]
    > pieniążków ze sprzedaży mieszkania, by nie zapłacić podatku.
    >
    > I teraz - tylko ona powinna kupić działkę, czy też działka

    Tylko ona- ze środków pochodzących z majątku osobistego.
    I dalsze faktury też na nią. To ona sama ma się rozliczyć
    z tego podatku (ze sprzedaży mieszkania).

    Ewentualnie można zawrzeć umowę rozszerzającą współwłasność
    małżeńską o to właśnie mieszkanie, wspólnie je sprzedać,
    wspólnie kupić działkę i wspólnie budować. Tyz piknie.

  • 8. Data: 2009-11-24 13:28:13
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Dominik & Co" <D...@i...com>
    napisał w wiadomości news:hegmkl$3is$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > (tu:rozszerzającej) współwłasność ustawową (tzw. intercyzy).
    >
    > Przerabiałem osobiście (dwukrotnie :-), nie było problemów zarówno

    Cale zycie sie czlowiek uczy.

  • 9. Data: 2009-11-24 13:40:15
    Od: Dominik & Co <D...@i...com>

    s_13 napisał(a):

> [...]
    > rozumuję? a może te PO też odliczam w całości, bo umowa nie dzieli
    > majątku na pół tylko wprowadza współwłasnośc (jestem nadal

    Cóż, mnie się _wydaje_, że to poprawne rozumowanie, ale poszukaj
    najlepiej jakiejś interpretacji US/IS, np. na http://interpretacje.tmxp.pl/

    Nie będzie to prawnie wiążące, ale może pomóc.

    Powodzenia!

  • 10. Data: 2009-11-24 14:12:49
    Od: "Aleksander" <f...@f...fake>

> [...]
    > małżeńską o to właśnie mieszkanie, wspólnie je sprzedać,
    > wspólnie kupić działkę i wspólnie budować. Tyz piknie.

    Kurcze. To niedobrze (mieszkanie już sprzedane).
    A nie można tych jej pieniędzy jakoś "uwspólnić" przed zakupem
    działki ? :)

    Bo tak, to jej, działka, to potem będzie jej dom.... itd.

    Chyba że np. po zakupie działki przez nią (załóżmy, koszt działki =
    kwota ze sprzedanego mieszkania) - i rozliczeniu się z US, tę
    działkę jakoś uwspólnić i dopiero wybudować dom ? :)

    Jakaś propozycja wyjścia z tej sytuacji ?
    Tak, aby żona nie musiała płacić podatku za sprzedaż
    mieszkania, ale aby dom/dzialka była jednak wspólna.

    Pozdrawiam,
    Aleksander.