  • 1. Data: 2009-03-06 07:38:39
    Temat: saua
    Od: "atman" <r...@w...pl>

    Panowie, chodzi mi po głowie
    własnoręcze zbudowaie
    małej zewętrzej (wolno stojącej) sauny fińskiej.
    Jakie materiały, schemat budowy jaki piec ?
    Proszę o uwagi i wskazówki.

  • 2. Data: 2009-03-06 12:18:01
    Temat: Re: saua
    Od: bokomaru <b...@z...com>

    atman wrote:
    > Panowie, chodzi mi po głowie
    > własnoręcze zbudowaie
    > małej zewętrzej (wolno stojącej) sauny fińskiej.

    kupić najpierw książkę.
    ja kupiłem "how to build sauna" na Amazonie.

    > Jakie materiały, schemat budowy jaki piec ?

    duzo decyzji jest do podjęcia.

    najprosciej z piecem - jesli nie masz problemu ze zlodziejami i zrodlem
    4-5 kW, to nie ma co kombinowac i kupic elektryczny, finski. W .fi juz
    za 300 EUR z prosta automatyka, u nas sa 2 krotnie drozsze.
    jesli zdecydujesz sie na prawdziwy piec, to bez zduna sie pewnie nie
    obejdzie. niestety od dluzszego czasu szukam jakiegos sensownego
    schematu takiego pieca i d**a. jakbys cos namierzyl, podziel sie.
    ewentualnie moze byc tzw. savu sauna, czyli po prostu ognisko.

    co się konstrukcji tyczy, to mozesz zrobic szkieletowa lub z bala.
    w ksiazeczce, ktora mam szkieletowe sa dokladnie rozpisane, lacznie ze
    specyfikacja drewna. Ja chce jednak robic z bala i chyba dam zarobic
    tym, co buduja.

    dobor drewna nie jest latwy, szczegolnie w Polsce. w zasadzie w gre
    wchodzi tylko swierk syberyjski, bez sęków. Tam, gdzie sie dotyka
    czlowiek optymalna jest lipa (wg finow, z ktorymi rozmawialem, jest
    lepsza niz owiany legenda cedr). Sosna, modrzew sie nie nadaja, ze
    wzgledu na duza ilosc zywicy i sęki - będzie smierdziec i lepic sie, jak
    drewno zacznie pracowac od ciepla. Lisciaste raczej sie nie nadaja, bo
    parzą skórę.

    z innych dobrych rad: sauna powinna byc mala, miec okienko, drewniane
    uchwyty, demontowalne podesty, bardzo dobrą wentylację (chociaż w
    przypadku wolnostojacej, ktora mozna wietrzyc po uzywaniu to nie jest
    krytyczne). Boazeria w srodku powinna byc laczona na pioro/wpust, ale
    koniecznie dluzszy niz standardowo w podlogowce; ksiazeczka zaleca OIDP
    8-12 mm. Takich frezów nie mają w większości tartaków. Boazeria, jesli
    pozioma - koniecznie wpustem do gory, zeby woda nie stala. Bezwzglednie
    trzeba boazerie zbic ze soba gwozdziami bez lbow (zeby nie parzyly).

    --
    bartek

  • 3. Data: 2009-03-06 12:38:03
    Od: "atman" <r...@w...pl>

    Użytkownik "bokomaru" <b...@z...com> napisał w wiadomości

    Piec odpada ze względu na
    koszt zakupu i zagrożenie złodziejstwem,
    Samą kostrukcję mniej więcej wiem jak postawić.
    Kupię grube dechy z sosny a do środka boazeria
    frezowaa z lipy pomiędzy wełna mineralna + folia ALU.
    Szyba jako drzwi + okno na las ;)
    Na ławkę wewnątrz koc i problem gorących gwoździ odpada.
    Wokół mam dużo drewa więc ono by stanowiło paliwo.
    Rozwiązaie ogrzewania to mój główny problem.
    A zduna w okolicy brak.

  • 4. Data: 2009-03-06 14:48:31
    Od: "tornad" <t...@o...net>

> [...]

    > pozioma - koniecznie wpustem do gory, zeby woda nie stala. Bezwzglednie
    > trzeba boazerie zbic ze soba gwozdziami bez lbow (zeby nie parzyly).

    Dobrze piszesz; napisalbym to moze nie tak dobrze jak Ty ale w wiekszosci to
    samo. Wiem bo te cos takiego robilem tyle, ze praktycznie skladalem ja z
    gotowych elementow. W "bejzmancie" czyli piwnicy. Obok niej zaadaptowalem
    jeszcze czesc piwnicy na "przebieralnie" czy cos w tym stylu aby po wyjsciu z
    tego waru jakiegos zapalenia skarpetek nie zlapac.
    Izolacja termiczna scian sufitu, a w szczegolnosci podlogi w tym
    przeciwwilgociowa jest tu najwazniejasza.
    Jedyna uwaga odnosnie nabijania tej boazerii. Otoz boazerie nabija sie
    rzeczywiscie od dolu, piorem do gory ale gwozdzie wbija sie wlasnie na ukos w
    te piora, scislej rowek pomiedzy tym piorem a calizna desczki. Nie nalezy
    zatem "zbijac boazerii za soba gwozdziami" jak to piszesz, lecz kazda moze byc
    przybita tylko jednym rzedem gwozdzi wbijanych wlasnie w to pioro pod katem 45
    stopni. Gwozdzie nuszaa miec male lepki z zaglebieniem tzw. "finish nails",
    umozliwiajacym ich precyzyjne dobijanie za posrednictwem punktaka. Wtedy tych
    lebkow praktycznie nie widac.
    I druga sprawa, boazeria musi byc nabita tak luzno jak tylko sie da; ja
    robilem to w ten sposob, ze w kazde pioro juz przybitej deseczki, wbijalem
    cienkie gwozdzie ograniczajace, normalnie prostopadle, ale tylko w samo pioro
    boazerii, tak aby wpust nastepnej deski nie wchodzil na cala glebokosc piora
    lecz opieral sie o te gwozdzie. Po przybiciu tej deski, te "technologiczne"
    gwozdzie usuwalem. Boazeria w saunie musi miec luz na dosc duze speczenia
    wskutek 100 procentowej wilgotnosci w saunie. Jesli nabijesz ja ciasno to sie
    normalnie na scianie zrobi z niej harmonijka a po pewnym czasie sie od podloza
    odspoi.
    To tylko taka uwaga technologiczna, moze sie przyda.
    Pzdr.

  • 5. Data: 2009-03-07 18:08:56
    Od: Tadek <t...@o...pl>

    atman pisze:

> [...]
    > Wokół mam dużo drewa więc ono by stanowiło paliwo.
    > Rozwiązaie ogrzewania to mój główny problem.

    a szłyszał o czymś takim jak "koza" sam osobiście taki właśnie piec mam,
    na górze tego pieca dospawałem duży talerz na którym mam kamienie i na
    nie leje wodę z olejkiem eterycznym.Saunę sam budowałem w kształcie
    sześcianu z daszkiem w kształcie owalnego stożka. W samym środku mam
    wyprowadzoną rurę i pale głownie dębem.

  • 6. Data: 2009-03-07 22:44:37
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

    ostatnio widziałem film w tv pt. Kukułka - tam zrobil działającą saune
    praktycznie z niczego :) oczywiście Fin

  • 7. Data: 2009-03-08 10:54:30
    Od: "mirek" <f...@w...pl>

> [...]
    >
    > najprosciej z piecem - jesli nie masz problemu ze zlodziejami i zrodlem
    > 4-5 kW, to nie ma co kombinowac i kupic elektryczny, finski. W .fi juz

    No co ty. To musi być koza na drewno obłożona kamieniami. Jakbyś jechał w
    bieszczady czy na ukraine to tam przy domach takie mają.

    --
    buy and sell your photos
    http://photobank.net-poland.com

  • 8. Data: 2009-03-08 12:42:47
    Od: "atman" <r...@w...pl>

    Użytkownik "Tadek" <t...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > leje wodę z olejkiem eterycznym.Saunę sam budowałem w kształcie sześcianu
    > z daszkiem w kształcie owalnego stożka. W samym środku mam wyprowadzoną

    taaadaaam ;) mam.
    serdeczne dzięki, do głowy mi nie przyszła koza ;)
    kupię taką
    http://www.allegro.pl/item565258355_piec_piecyk_koza
    _szamotowy_super_grzanie_do_90m_2.html
    swoją drogą panie Tadek jeśli masz zdjęcia swojej sauny
    podeślij mi proszę na maila r...@w...pl

  • 9. Data: 2009-03-09 13:13:10
    Od: Tadek <t...@o...pl>

    atman pisze:

> [...]
    _szamotowy_super_grzanie_do_90m_2.html

    > swoją drogą panie Tadek jeśli masz zdjęcia swojej sauny

    w życiu bym tego nie kupił, na co tobie szamot w tym piecu? Szukaj
    zwykłej żeliwnej kozy. Jak skończę stawek robić to wyśle zdjęcia :)