  • 1. Data: 2012-05-05 14:41:40
    Temat: solarnicy i sceptycy
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Jak pewnie wiecie w planach dla mojego budynku mam duży kolektor słoneczny .
    A ponieważ znacznie łatwiej jest modelować cyfrowo zachowania urządzeń niż
    budować coraz to nowe wersje urządzeń pisałem program pozwalający na
    symulacje energetyczną budynku i zastosowanie kolektorów słonecznych róznego
    typu.
    Kolejna wersja programu juz wygląda tak ze można sie nią pochwalić, demo
    leży tu:
    www.elgo.wroclaw.pl/demo.zip

    Program liczy zyski w złotówkach z zastosowania kolektorów, nie liczy
    kosztów inwestycji- więc opłacalności ich zastosowania nie poda.

    Podstawą działania programu są archiwalne dane pogodowe natężenia słonca i
    temperatury powietrza. Ta ostatnia ujęta jest jako średnia temperatura doby.
    Program umożliwia:
    -symulowanie odbioru ciepłej wody
    -symulowanie odbioru ciepłej wody oraz odbioru ciepła na ogrzewanie budynku
    -sprawdzić można zastosowanie kolektorów słoneczych samoróbek, firmowych
    oraz firmowych z mechanizmem śledzącym słońce.
    -sprawdzić można wpływ wielkości akumulatorów ciepła, ich ocieplenie,
    położenie względem budynku (w budynku, zakopane, albo wolnostojące). Okazuje
    sie ze duże bufory poza generowaniem kosztów inwestycji niekoniecznie są
    sensowne.

    Wpływ na ostateczny koszt jaki poniesiemy na ogrzewania ma jakis milion
    czynników, z których jakąś połowę można w programie zmieniać.
    Wprowadzenie bzdurnych danych spowoduje że wyniki będą adekwatne do danych
    wejściowych :-) Zastosowany model energetyczny ma swoje uproszeczenia
    ale ponieważ daje wyniki mniej wiecej zgodne z rzeczywistością na razie nie
    bede w nim grzebał.

    Dla grupowiczów wersja pełna po wysłaniu do mnie danych kompa na którym
    program ma dzialac. Dane te wygenerować można moim programem
    http://www.elgo.wroclaw.pl/numerki.exe
    To takie drobne zabezpieczenie :) W zamian oczekuję konstruktywnej krytyki
    :-) Aha, na razie nie ma plików pomocy. Będą jak będą :-)

    Jak zacząć?
    1. W zakładce "dane kolektora" ustawić "brak kolektora"
    2. W "danych budynku" ustawić wskaźniki zużycia ciepłej wody przez podanie
    ilości osób w budynku i ew. korektę zużycia kg/h
    3. W "danych budynku" ustawić "straty budynku do powietrza" i "straty
    budynku do gruntu" (pi x oko straty do gruntu stanowią jakies 25% strat do
    powietrza).
    4. Wykonać symulacje jedego roku - sprawdzić czy koszt energii jest zbliżony
    do tego co rzeczywiście wydajemy. Jesli nie - powrót do pkt 3 z jakąś
    korektą.
    (symulacje liczą sie szybciej jesli wyłaczymy rysowanie wykresów)
    Zresztą razem z programem przygotuję kilka przykładowych budynków albo jakis
    arkusik kalkulacyjny.

    Dla tak uzyskanego modelu budynku wracamy do zakładki "dane kolektora" i
    bawimy się w co by było gdyby.... :-)

    b.

  • 2. Data: 2012-05-06 09:45:50
    Temat: Re: solarnicy i sceptycy
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik Budyń napisał:
    > wersja pełna po wysłaniu do mnie danych kompa na którym
    > program ma dzialac.

    ma maca też masz... ?
    :-D
    Tu z rozszerzeniem .dmg wchodzi...

  • 3. Data: 2012-05-06 11:00:42
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "Robert G" <r...@g...pl> napisał w wiadomości
    >a maca też masz... ?
    > :-D

    aaaa, co pan też znowu - testowane wyłącznie na XP-ku. Nie przewiduję wersji
    na macka i playstation :-)

    b.

  • 4. Data: 2012-05-06 11:14:14
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik Budyń napisał:
    > Nie przewiduję wersji na macka i playstation :-)

    to może chociaż na linuxa... coś dla normalnych by się jednak przydało ;-P
    Bo kupować dodatkowo winasa, to zwiększa koszt znacząco i solary
    przestaną się całkowicie opłacać hahaha

  • 5. Data: 2012-05-06 11:22:34
    Od: Usrobo <u...@o...pl>

    W dniu 2012-05-06 11:14, Robert G pisze:

    > to może chociaż na linuxa... coś dla normalnych by się jednak przydało ;-P
    > Bo kupować dodatkowo winasa, to zwiększa koszt znacząco i solary
    > przestaną się całkowicie opłacać hahaha
    postaw sobie to na wirtualnej maszynie

  • 6. Data: 2012-05-06 11:40:58
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > to może chociaż na linuxa... coś dla normalnych by się jednak przydało ;-P

    ja kiedys zainstalowałem sobie jakies ubuntu ale wymiękłem po dwóch minutach
    jak sie okazalo ze dyski nie sa opisane z windowsową logiką :-) Ale juz tak
    nawiasem mówiąc powinienem sie linuxa naumieć... brrrrrr....

    b.

  • 7. Data: 2012-05-06 12:59:49
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik Budyń napisał:
    > sobie jakies ubuntu ale wymiękłem po dwóch minutach

    Może te dwie minuty były krytyczne :-))) i nawet tyle nie wytrwałeś hahaha
    Moja żonka na ubuntu pracuje już od szeregu lat - jeszcze jak to się
    knopix nasywało - i sobie bardzo chwali, a używa tego do pracy i tylko
    na tym siedzi...

    A ja z win uciekłem jak tylko miałem okazję :-P...
    No ale nie mówię, że nie da się z tego korzystać. Pono jakiś sąd w
    Niemczech ostatnio zabronił korzystania z win 7 bo M$ miał zerżnąć
    jakieś rozwiązania opatentowane przez motorolę... No ta bezczelność M$
    zraża mnie maxymalnie :-)...

    I nie będę podnosił kosztu solarów kupując specjalnie M$ żeby
    przetestować Twój program hahaha - co by do tematu było.

    pozdr
    Robert G.

  • 8. Data: 2012-05-06 13:48:27
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > I nie będę podnosił kosztu solarów kupując specjalnie M$ żeby przetestować
    > Twój program hahaha - co by do tematu było.

    jakoś przeboleję :-)

    b.

  • 9. Data: 2012-05-06 17:33:10
    Od: "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl>

> [...]

    > Moja żonka na ubuntu pracuje już od szeregu lat - jeszcze jak to się
    > knopix nasywało - i sobie bardzo chwali, a używa tego do pracy i tylko na

    Ubuntu od Debiana pochodzi... :)

    Marek

  • 10. Data: 2012-05-07 09:32:15
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Robert G wrote:

> [...]
    >
    > I nie będę podnosił kosztu solarów kupując specjalnie M$ żeby
    > przetestować Twój program hahaha - co by do tematu było.

    hm...

    mysle, że jednak wiecej osób ma Windę niż Linucha.

    ja też sie próbowałem kilka raz na linuxa przestawiać i na koniec zawsze
    zostawało po staremu.

    Próbowałem postawić mediacenter na linuxie i wymiękłem, gdy chciałem mieć
    system który obsługuje karty DVB-S2. Niestey ale winda xp + dvbviewer
    rządzi.