  • 1. Data: 2009-01-02 21:54:49
    Temat: spękania pod parapetem
    Od: "Ulf" <d...@w...pl>

    Witam

    Mam jedno pytanko - skad moga brac sie spękania pod parapetem. Wasciciele
    mieszkan zakupionych u mnie w firmie czesto zglaszaja podobne przypadki i
    zastanawiam sie w jaki sposob mozna to wyeliminowac oraz co jest przyczyna
    podobnych usterek. Sciany murowane sa z porothermu. Ktos spotkal sie z czyms
    podobnym? Rysy sa dlugosci 10-20 cm.

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2009-01-02 22:04:01
    Temat: Re: spękania pod parapetem
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Fri, 2 Jan 2009 22:54:49 +0100, Ulf napisał(a):

> [...]
    > podobnych usterek. Sciany murowane sa z porothermu. Ktos spotkal sie z czyms

    Pod jakim parapetem - zewnetrznym, wewnetrznym? Rysy pionowe, poziome?
    Bezposrednio pod parametem, kawalek pod?

    Najlepiej jakbys dal fote.

    --
    best regards,
    scream

  • 3. Data: 2009-01-02 22:19:45
    Od: "Ulf" <d...@w...pl>

    > Pod jakim parapetem - zewnetrznym, wewnetrznym? Rysy pionowe, poziome?
    > Bezposrednio pod parametem, kawalek pod?
    >
    > Najlepiej jakbys dal fote.

    No wlasnie foty nie mam. Parapet wewnetrzny, rysy ukosne i poziome, z reguly
    umiejscowione blizej konca parapetu, lecz czasami trafiaja sie takie na
    calej szerokosci. Powiedzmy, ze do 20 cm pod parapetem, z reguly ~5 cm.

  • 4. Data: 2009-01-02 22:23:56
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Fri, 2 Jan 2009 23:19:45 +0100, Ulf napisał(a):

> [...]
    > umiejscowione blizej konca parapetu, lecz czasami trafiaja sie takie na
    > calej szerokosci. Powiedzmy, ze do 20 cm pod parapetem, z reguly ~5 cm.

    Pewnie trzeba bylo sporo podnieść parapet i jest pod nim dużo
    piany/styropianu.

    --
    best regards,
    scream

  • 5. Data: 2009-01-02 22:25:56
    Od: a...@g...com

    On 2 Sty, 23:19, "Ulf" <d...@w...pl> wrote:

> [...]
    > umiejscowione blizej konca parapetu, lecz czasami trafiaja sie takie na
    > calej szerokosci. Powiedzmy, ze do 20 cm pod parapetem, z reguly ~5 cm.

    A jest zbrojenie poziome (z np. dwoch drutow fi6) pod otworami
    okiennymi (pod pustakiem na ktorym jest parapet) ??
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 6. Data: 2009-01-02 22:30:59
    Temat: Re: spekania pod parapetem
    Od: "Ulf" <d...@w...pl>

    Uzytkownik <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    .googlegroups.com...

    > A jest zbrojenie poziome (z np. dwoch drutow fi6) pod otworami
    > okiennymi (pod pustakiem na ktorym jest parapet) ??
    > pozdr.

    A czy to jest konieczne i dlaczego? Nie wiem, czy cos takiego dawali podczas
    budowy - nawet jak byloby w projekcie to przy takiej ilosc mieszkan zawsze
    iles moze trafic sie bez :P Pytam, zeby wiedziec w ktorym momencie mam
    przypilnowac robotnikow i na co zwracac uwage - zawsze lepiej jest nie miec
    popekanych scian niz miec :P

  • 7. Data: 2009-01-02 22:34:12
    Od: "Ulf" <d...@w...pl>

    > Pewnie trzeba bylo sporo podnieść parapet i jest pod nim dużo
    > piany/styropianu.

    No wlasnie nie jestem pewien, generalnie parapety (u nas) wykonywane sa w
    ten sposob, ze wraz z otworem okiennym robi sie wyciecia 2-3 cm z kazdej
    strony u spodu otworu, wlasnie na ten parapet - pozniej ladnie sie go
    wpasowuje, wiec nie powinno byc problemow. (no chyba, ze ktos zrobil za duze
    te szpary i wypelnil czyms od spodu)

  • 8. Data: 2009-01-02 22:44:15
    Od: "kiki" <n...@p...dam>

    <a...@g...com> wrote in message
    .googlegroups.com...

    > A jest zbrojenie poziome (z np. dwoch drutow fi6) pod otworami
    > okiennymi (pod pustakiem na ktorym jest parapet) ??
    > pozdr.

    Ale jak sa ukosne od narozników to swiadczy o nacisku filarków na cos zbyt
    slabego pod nimi. W betonie naprezenia sa 45 stopni, a w porothermie okolo
    60 stopni. Zdecydowanie powoduje to nacisk z góry. Na jakich pietrach to
    wystepuje ?

  • 9. Data: 2009-01-02 23:13:57
    Od: "Ulf" <d...@w...pl>

    Użytkownik "kiki" <n...@p...dam> napisał w wiadomości

> [...]
    > 60 stopni. Zdecydowanie powoduje to nacisk z góry. Na jakich pietrach to

    Ostatnio jedno mialem na parterze, faktycznie to mogloby byc przyczyna,
    jednak z tego co pamietam rysa nie rozpoczyna sie w narozu okna (a tak
    powinna idac ta logika)

    Rysunek:

    http://img186.imageshack.us/img186/1884/oknawu4.jpg

    Ida mniej wiecej tak jak na zalaczonym rysunku: albo ukosna, albo pozioma ok
    5 cm pod parapetem.

  • 10. Data: 2009-01-03 00:54:19
    Od: "kiki" <n...@p...dam>

    "Ulf" <d...@w...pl> wrote in message

    > http://img186.imageshack.us/img186/1884/oknawu4.jpg
    >
    > Ida mniej wiecej tak jak na zalaczonym rysunku: albo ukosna, albo pozioma
    > ok 5 cm pod parapetem.

    To jest w ogóle dziwna sprawa :-) Wygląda jakby otwór okienny uzupełniali
    czymś znacznie innym niż materiał budulcowy. Powiedzmy wyszły im 4
    porothermy doszła posadzka i domurowali jakimś szajsem poziomo. Na
    naprężenia od nacisku to nie wygląda. Może na płasko przykleili jakiś szajs
    ? Ścinki płyt KG, które nasiąkają? Coś co ma znacznie inną rozszerzalność
    termiczną niż ściana?
    Ktoś wcześniej mówił o pianie ale tak sobie pomyślałem, że piana jest za
    droga na uzupełnianie takich ilości brakującej ściany, więc mało
    prawdopodobna.
    Obstawiam, że podnosili otwory szajsem, ścinkami śmieci, drewna, płyt KG,
    czymś takim.
    Kamera termowizyjna świetnie to ukazuje. nawet małe puszeczki alarmowe, w
    które magicy weknęli styropian przed zatynkowaniem wyglądają jak otwarte :-)
    Będzie widać, że z innego materiału wykonano to co pod parapetem. Kamerą
    termowizyjną taką ciut lepszą chłodzoną ogniwem peltiera (nie mówiąc o
    kriogenicznym) widać kable instalacji, a jak włączysz coś to natychmiast się
    odznacza mocniej :-)
    W sumie to weź jednemu klientowi zrób odkrywkę i za tyłek wykonawcę. Zrób
    audyt termowizyjny gdzie są fuszerki, które jeszcze się nie ujawniły i niech
    poprawia.