  • 1. Data: 2018-01-27 10:30:49
    Temat: świerk
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Często się widzi choinki z uciętymi czubkami. Zjebane łby ucinają pień
    w 1/3 wysokości zamiast wyciąć całą.

    Czy w ten sposób obchodzą jakiś przepis?

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 2. Data: 2018-01-27 11:23:00
    Temat: Re: świerk
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotrek często widzi choinki z uciętymi czubkami:

    > Zjebane łby ucinają pień w 1/3 wysokości zamiast wyciąć całą.
    >
    > Czy w ten sposób obchodzą jakiś przepis?

    E tam często, najwyżej kilka takich widziałem. Ktoś sobie
    posadził małą uroczą choineczkę akurat pod linią zasilającą,
    albo coś podobnego.

    Natomiast nie wszyscy wiedzą, że świerk doskonale nadaje się
    na żywopłoty. Posadzony gęsto i od samego początku mocno
    i często cięty tworzy ładne zielone ściany.

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2018-01-27 12:28:43
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 27 Jan 2018 11:23:00 +0100, Jarosław Sokołowski napisał(a):

> [...]
    > na żywopłoty. Posadzony gęsto i od samego początku mocno
    > i często cięty tworzy ładne zielone ściany.

    W mojej okolicy widzę często potraktowane ten sposób brzozy, świerki,
    modrzewie i graby (nie kształtowane od początku jako krzew). Ucięcie czubka
    pozwala zachować drzewo, które w innych okolicznościach trzeba by wyciąć
    całkiem.

    --
    //\/\aciek
    docktor(a)poczta.onet.pl

  • 4. Data: 2018-01-27 13:39:35
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Maciek napisał:

> [...]
    > jako krzew). Ucięcie czubka pozwala zachować drzewo, które
    > w innych okolicznościach trzeba by wyciąć całkiem.

    Jeśli dobrze zrozumiałem intencje pytającego, to chodziło mu
    konkretnie o świerki -- drzewa, które mają stały pokrój, nie
    wytwarzają zbyt chętnie nowych gałęzi w miejsce uciętych.
    Jak to u nagonasiennych często bywa. Z Liściastymi jest łatwiej,
    można ciąć, strzyc i kształtować w każdym wieku. Nawet na łyso
    okolić, jak z wierzbami się często robi.

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2018-01-27 21:11:13
    Od: gobo <g...@p...onet.pl>

    Hej,
    Podobno tak przyciete drzewa juz nie ida w gore, ale rozrastaja sie
    mocniej na boki.
    Fachowo ten czubek nazywa sie stozkiem wzrostu i w nim sa zawarte
    hormony wzrostu.
    Piotr

  • 6. Data: 2018-01-28 12:00:07
    Od: A S <a...@e...pl>

    > Natomiast nie wszyscy wiedzą, że świerk doskonale nadaje się
    > na żywopłoty. Posadzony gęsto i od samego początku mocno
    > i często cięty tworzy ładne zielone ściany.

    Ja wiem, ale chcialbym zadać Ci jedno pytanie. Posadzilem późną
    jesienią 200 szt w szpalerze co ok. 40 cm. Wszystkie się przyjęły,
    co mnie mile zaskoczyło.

    (Sadzonki od lesniczego, ok. 40 cm, duzo gorsze niz wyhodowane z
    nasionek swierki syberyjskie. Rzadkie, łysawe, podobno dlatego ze
    ze szkółki. Te z nasionek juz od małego miały kształt pięknej,
    gęstej choinki)

    Przechodząc do sedna: mówiono mi, ze maja dorosnac gdzies do 1,5m
    i wtedy je ciąć. A Ty mówisz, żeby ciąć kiedy?

    pozdr serd
    --
    A S

  • 7. Data: 2018-01-28 13:50:19
    Od: abomito <a...@w...pl>

    Witam!

> [...]

    > Przechodząc do sedna: mówiono mi, ze maja dorosnac gdzies do 1,5m
    > i wtedy je ciąć. A Ty mówisz, żeby ciąć kiedy?
    Ja przepraszam, że się wcinam, ale czegoś nie rozumiem: Świerki sadziłeś 40 cm jeden
    od drugiego? to co ty robisz: żywopłot, czy palisadę?
    Jeżeli drzewko będzie miało 10 cm średnicy, to ile zostanie na gałęzie?
    Ja wiem, gałęzie będą rosnąć na boki.Ale korzenie już na okrągło, średnicą podobną do
    korony.Powstanie konkurencja- głównie o wodę .Słabsze drzewa wylecą.Powstaną wyrwy
    któtre trudno usunąć.
    Te żywopłoty-a raczej osłony wiatrowe- były sadzone w rozstępach 1,5-2 metry.I
    rzeczywiście były formowane dopiero przy takiej wysokości.
    Natomiast nie wiem, jakie są założenia Twojego żywopłotu.Bo każdy bardzo ładnie
    wygląda- ale u kogoś.A ja już miałem- i nigdy już nie zamierzam.
    Pozdro.abomito

  • 8. Data: 2018-01-28 14:46:37
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    A S pisze:

> [...]
    >
    > Przechodząc do sedna: mówiono mi, ze maja dorosnac gdzies do 1,5m
    > i wtedy je ciąć. A Ty mówisz, żeby ciąć kiedy?

    "Szpaler co ok. 40 cm" -- po pierwszy błąd. Powinno być tak...

    " * * * * * * * * * * * * * * * * "
    " * * * * * * * * * * * * * * * * "

    ...albo tak (w pierwszej klasie zawsze miałem piątki ze szlaczków)...

    " * * * * * * * * * * * * * * * * "
    " * * * * * * * * * * * * * * * * "
    " * * * * * * * * * * * * * * * * "

    Szkółki też robią sadzonki z nasionek, bo z czego by innego. Ale jak
    mi to tłumaczył leśnik szkółkarz, do sadzenia w miejscu docelowym
    potrzebne jest ukończenie gimnazjum. To znaczy najpierw sieje się
    nasionka, rosnie z nich szkółka podstawowa. W odpowiednim wieku
    przesadza się na nowe miejsce, gdzie już w równiutkich rządkach
    dorasta młodzież drzewna. To pierwsze przesadzenie do gimnazjum ma
    kluczowe znaczenie dla przyjowania się sadzonek, kształtuje rozwój
    systemu korzeniowego. A ten ponoć ważniejszy od tego, co na wierzchu.

    Tak to wyglądało u znajomego, który jakiś czas temu wziął ze szkółki
    chyba dwa tysiące świerczków. Bok trójkata siatki sadzenia trochę
    większy od 40 cm, nie pamiętam dokładnie ile, ale można zmierzyć.
    Cięte tak gdzieś przy wysokości metr z kawałkiem.

    Jarek

    --
    Każdy podręcznik ogrodnictwa wam powie, że "najlepiej wyhodować sobie
    rośliny z nasionka". Ale nie mówi wam, że jeśli chodzi o nasionka,

  • 9. Data: 2018-01-28 14:57:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    abomito pisze:

> [...]
    > sadziłeś 40 cm jeden od drugiego? to co ty robisz: żywopłot,
    > czy palisadę? Jeżeli drzewko będzie miało 10 cm średnicy, to

    No, żywopłot, jasno było napisane. Idea żywopłotu zawsze jest
    taka, że miejsca ma w ogóle nie zostawać, wszystko wypełnione
    gałęziami.

    > Ja wiem, gałęzie będą rosnąć na boki. Ale korzenie już na okrągło,
    > średnicą podobną do korony. Powstanie konkurencja- głównie o wodę.
    > Słabsze drzewa wylecą. Powstaną wyrwy któtre trudno usunąć.

    To zagęszczenie sprawia, że i korzenie nie rosną zbyt duże, nie
    są małemu drzewu potrzebne. Świerk ma widać stłumione drapieżne
    instynkty, jeden drugiego nie wykańcza, roślinki działają
    społecznie dla dobra wspólnego. Takie zwarte zespoły świerkowe
    zdarzają się naturze. Na skrajach lasów dolin tatrzańskich
    takie widać, zwłaszcza we wschodniej granitowej ich części.
    Nawet bez cięcia karłowacieją we właściwy sposób, trudne
    lokalne warunki zastępuja nożyce.

    > Te żywopłoty-a raczej osłony wiatrowe- były sadzone w rozstępach
    > 1,5-2 metry. I rzeczywiście były formowane dopiero przy takiej
    > wysokości.

    To nie żywopłot, to szpaler drzew. Albo raczej osłona wiatrowa.
    Całkiem co innego.

    > Natomiast nie wiem, jakie są założenia Twojego żywopłotu.
    > Bo każdy bardzo ładnie wygląda- ale u kogoś. A ja już miałem-
    > i nigdy już nie zamierzam.

    Założenia są zapewne jakieś takie:

    http://zywoplot.eu/picea-abies/
    http://www.hedging.co.uk/acatalog/images/plants/1031
    5_l.jpg

    ale co wyjdzie, to się okaże.

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2018-01-28 17:24:19
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 28.01.2018 o 13:50, abomito pisze:

    > Ja przepraszam, że się wcinam, ale czegoś nie rozumiem: Świerki sadziłeś 40 cm
    jeden od drugiego? to co ty robisz: żywopłot, czy palisadę?
    > Jeżeli drzewko będzie miało 10 cm średnicy, to ile zostanie na gałęzie?

    W Goczałkowicach jest duże ogrodnictwo (Kapias), gdzie kilkanaście lat
    temu widziałem po raz pierwszy żywopłot ze świerków. Gość zrobił go z
    drzewek, które były w jakiś tam sposób zdeformowane, czy po prostu
    nieładne. Posadzone były chyba nawet gęściej, niż co 40 cm i chyba
    zygzakiem o ile dobrze pamiętam.
    Jak macie niedaleko, to polecam podjechać zobaczyć i zapytać fachowca.
    Jacek