  • 1. Data: 2014-02-12 17:12:28
    Temat: technika robienia dziury...
    Od: "tusk, donald tusk" <N...@g...pl>

    czy Ktoś tu może opanował technikę wiercenia małych i dużych otworów w
    pleksie? kilka razy się do tego przybierałem, ale nie podłałem... niby na
    początku wiertło idzie ok, ale na końcu "wyrywa" i np. rozwala róg pleksy
    gdy wiercę w rogu...

    niby w szybie się jakoś wierci otwory, to może i w pleksie jest jakaś
    technika...

    Ktoś mnie oświeci?

  • 2. Data: 2014-02-12 17:25:18
    Temat: Re: technika robienia dziury...
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 12 lutego 2014 17:12:28 UTC+1 użytkownik tusk, donald tusk napisał:
> [...]
    >
    > gdy wiercę w rogu...
    >

    > niby w szybie się jakoś wierci otwory, to może i w pleksie jest jakaś

    Technika to odpowiednie obroty, chłodzenie, odpowiednio naostrzone wiertło,
    zamocowany materiał. Wszystkie te parametry są ważne.

  • 3. Data: 2014-02-12 17:48:46
    Od: Jacek <s...@o...pl>

    W dniu 2014-02-12 17:12, tusk, donald tusk pisze:
    > czy Ktoś tu może opanował technikę wiercenia małych i dużych otworów
    Ja opanowałem po serii błędów, ale nie odpowiem, dopóki nie zmienisz nicka
    Jacek

  • 4. Data: 2014-02-12 18:21:16
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

> [...]
    > pleksy gdy wiercę w rogu...
    >
    > niby w szybie się jakoś wierci otwory, to może i w pleksie jest jakaś

    W pleksie? Powoooli...

    I z chłodzeniem - wszelkie niepowodzenia wiercenia (a i przecinania czy
    innych obróbek wiórowych) w pleksie biorą się ze zbyt dużej mocy
    dostarczanej do wiertła - za duże obroty, docisk - w rezultacie źle
    przewodzący materiał wiercony zaczyna się nagrzewać, zaciska otwór,
    dodatkowo zaczyna kleić się do wiertła - i albo w niekontrolowany sposób
    zaczyna się wyrywać materiał albo wiertło się zacina (aż do złamania
    wiertła i "wrośnięcia" ułamanego kawałka w pleksi).

    Mechanizm grzania się występuje we wszystkich materiałach - ale akurat w
    pleksiglasie jest wyjątkowo upierdliwy.

    --
    Darek

  • 5. Data: 2014-02-12 22:31:12
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    tusk, donald tusk wrote:
> [...]
    > rozwala róg pleksy gdy wiercę w rogu...
    >
    > niby w szybie się jakoś wierci otwory, to może i w pleksie jest

    ostre wiertło do drewna, duże obroty, mały posuw
    najlepiej sprawdzały się wiertła maszynowe od stolarzy, mają mały
    skręt, bo o niego tu chodzi
    a najskuteczniej to frez palcowy bez skrętu

    jeffrey

  • 6. Data: 2014-02-13 15:11:47
    Od: "tusk, donald tusk" <N...@g...pl>

    no faktycznie, dzięki
    mówisz o czymś takim?
    http://allegro.pl/frez-palcowy-4-ostrzowy-fi-5-mm-5-
    szt-hss-f-vat-i3891147235.html

  • 7. Data: 2014-02-13 15:13:37
    Od: "tusk, donald tusk" <N...@g...pl>

    tyle, że wiertarką tego nie wywierci... chyba, że jest jakiś patent?

  • 8. Data: 2014-02-13 17:16:20
    Od: r...@g...com

    W dniu środa, 12 lutego 2014 17:48:46 UTC+1 użytkownik Jacek napisał:

    > Ja opanowałem po serii błędów, ale nie odpowiem, dopóki nie zmienisz nicka

    Kiedy to może prawdziwy Donald się pyta na grupie. Pewnie altanę na działce buduje.

  • 9. Data: 2014-02-13 17:31:16
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    tusk, donald tusk wrote:
    > tyle, że wiertarką tego nie wywierci... chyba, że jest jakiś patent?

    tym się nie wywierci bo to narzędzie skrawa tylko obwiedniowo, są
    takie z wiertłem albo z pilotem i pozwalają na wejście w materiał od
    czoła

    poszukam w necie to podeślę co używaliśmy

    tak sobie teraz pomyślałem, że można zwykłe wiertło do drewna "zepsuć"
    i zeszlifować trochę bok zaraz powyżej czubka żeby się nie wcinał

    jeffrey

  • 10. Data: 2014-02-13 18:43:11
    Od: k...@g...com

    W dniu czwartek, 13 lutego 2014 17:31:16 UTC+1 użytkownik Jeffrey napisał:

> [...]
    >

    > tak sobie teraz pomyślałem, że można zwykłe wiertło do drewna "zepsuć"
    >
    > i zeszlifować trochę bok zaraz powyżej czubka żeby się nie wcinał

    Wystarczy w jakiś branżowych katalogach znaleźć wiertło do tworzyw sztucznych. Z
    reguły podane są kąty pod jakimi ma być naostrzone, to załatwia sprawę. Plus
    oczywiście inne warunki które trzeba spełnić. Przy tworzywach sztucznych
    charakterystyczne jest podrywanie materiału na samym końcu wiercenia. Wyrządza ono
    najwięcej szkód. Można to wyeliminować poprzez mocowanie materiału żeby nie
    podskoczył. Można również na wiertło założyć tulejkę ograniczającą możliwość wejścia
    wiertła głębiej niż grubość materiału + piczny kłak. Tylko trzeba się w takim wypadku
    liczyć z porysowaną powierzchnią przy otworze. Jak otworów dużo i pleksa niezbyt
    gruba to spróbował bym znaleźć firmę robiącą wykrojniki poligraficzne i wycinającą
    kształty laserem. Samo wycięcie bez noży drogie być nie powinno. A jakość i
    dokładność wykonania nieporównywalna do amatorskiego wiercenia.