  • 11. Data: 2010-10-01 08:09:03
    Temat: Re: woda kapie z bojlera przy 40 C.
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 01-10-2010 o 11:25:33 arti <a...@p...onet.pl> napisał(a):

    > tak, jak odkrecam wode to szarpie i na kilka minut przestaje kapac z
    > bojlera, moj hydraulik powiedzial ze to na pewno zawor bezpieczenstwa
    > wysia
    > bo teraz takie gowna robia. Sam nie wiem, to przeciez nowy zawór.
    > Jaka wedlug ciebie moze byc przyczyna ?
    Pogoń tego hydraulika bo głupoty gada, brak naczynia przeponowego
    powoduje że jak grzejesz wodę to się ona rozszerza w zbiorniku i rośnie
    ciśnienie,
    a zawór bezpieczeństwa jak sama nazwa wskazuje zabezpoiecza cię przed
    większymi stratami związanymi z rosadzeniem zbiornika spuszczając nadmiar
    wody
    ze zbiornika. I teraz są dwie szkoły, zainstalować naczynie przeponowe albo
    nie przejmować sie kapaniem i dać rurkę plastikowa do zaworu i kapiącą
    wodę skierować
    do kratki ściekowej.
    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 12. Data: 2010-10-01 08:13:09
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 1 Paź, 10:09, janusz_kk1 <j...@o...pl> wrote:

> [...]
    > nie przejmować sie kapaniem i dać rurkę plastikowa do zaworu i kapiącą

    Ta druga szkola to chyba dla kamikadze, czy innych samobojcow :) Jak
    siadzie zawor bezpieczenstwa to jest powazne zagrozenie rozsadzenia
    zbiornika. Dalbym ten zbiorniczek i spal spokojniej.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 13. Data: 2010-10-01 09:25:33
    Od: "arti" <a...@p...onet.pl>

  • 14. Data: 2010-10-01 09:38:10
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Adam Szendzielorz napisał:

    > Ta druga szkola to chyba dla kamikadze, czy innych samobojcow :) Jak
    > siadzie zawor bezpieczenstwa to jest powazne zagrozenie rozsadzenia
    > zbiornika. Dalbym ten zbiorniczek i spal spokojniej.

    Ale co znaczy "siądzie"? Okresowe otwieranie się zaworu zabezpiecza go
    przed zapieczeniem się i jest jak najbardziej wskazane - w instalacjach
    ze zbiornikiem buforowym zalecane jest otwieranie zaworu bezpieczeństwa
    powiedzmy raz na miesiąc. Wszystko co grozi zaworowi otwierającemu się
    samoczynnie to utrata szczelności i ciągłe cieknięcie - ma się to nijak
    do bezpieczeństwa instalacji, ten zawór może całkowicie puścić i nic
    grożnego się nie stanie. Groźne to jest zablokowanie się zaworu - ale to
    grozi raczej zaworowi długi czas nie ruszanemu.

    A rurka jako taka nie ma żadnego wpływu na działanie zaworu - w razie
    przytkania po prostu pęknie albo spadnie.

    --
    Darek

  • 15. Data: 2010-10-01 10:07:54
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 1 Paź, 11:38, "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>
    wrote:
    > Użytkownik Adam Szendzielorz napisał:

    > Ale co znaczy "siądzie"? Okresowe otwieranie się zaworu zabezpiecza go
    > przed zapieczeniem się i jest jak najbardziej wskazane - w instalacjach

    I naprawde uwazasz, ze kazdy uzytkownik okresowo otwiera zawor
    bezpieczenstwa ? :) Popatrz na autora - on nawet nie wie do czego ma
    naczynie przeponowe podpiete. Myslisz, ze bedzie regularnie otwieral
    zawor bezpieczenstwa ? Zakladajac, ze nie bedzie (jak zapewne nie robi
    wiekszosc uzytkownikow), to co sie stanie z tym zaworem po 10.. 20..
    30 latach ? :) Jest szansa, ze sie calkowicie zablokuje ?

    Nie jestem instalatorem, nie widzialem zaworow po tylu latach. Ale
    wiem, ze to element mechaniczny ktory moze sie zepsuc, zaciac, zapiec.
    I prawidlowo wyposazona kotlownia MUSI (przepisy, normy) zawierac
    naczynie przeponowe + zawor bezpieczenstwa. Nie wiem wiec czemu
    podpowiadacie autorowi glupie rozwiazanie, ktore moze byc wykorzystane
    tylko tymczasowo, jako cos normalnego i bezpiecznego :( Mam nadzieje,
    ze nie jestes instalatorem i mowisz to tylko z punktu widzenia
    normalnego uzytkownika :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 16. Data: 2010-10-01 11:30:40
    Od: arti <a...@p...onet.pl>

    Teraz dzwonie po wszystkich ludziach, którzy mają instalacje CO na
    węgiel, i też mają tylko jedno naczynie przeponowe tak jak u mnie, i od
    wielu u nich to chodzi, nic nie rozrywa. Nawet jak zagotują wodę to woda
    ucieknie przez zawór bezpieczeństwa.

  • 17. Data: 2010-10-01 11:35:49
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > to co sie stanie z tym zaworem po 10.. 20.. 30 latach ? :)
    > Jest szansa, ze sie calkowicie zablokuje ?

    no jest cień szansy...
    i wtedy po pewnym czasie (uwaga!) rozszczelni się zbiornik bojlera,
    zalewając mu pomieszczenie

    rozczaruję Cię: nie bedzie żadnych fajerwerków i latających bomb parowych
    tylko z powody awarii tego zaworu...
    (w warunkach laboratoryjnych jesteś oczywiście w stanie zrobić taką bombę -
    ale
    trzeba włożyć w to całkiem sporo wysiłku)

    to tak teoretycznie, bo praktycznie, to pewnie za jakieś 10 lat wymieni ten
    bojler na nowy, razem z zaworem oczywiście...

    > są dwie szkoły, zainstalować naczynie przeponowe albo
    > nie przejmować sie kapaniem i dać rurkę plastikowa do zaworu i kapiącą
    > wodę skierować do kratki ściekowej.

    żadna z tych zmian nie zabezpiecza przed ww. zagrożeniami
    likwiduje lub maskuj tylko objaw zjawiska kapania ...

    ale jest 3 szkoła: zrobić obie te rzeczy na raz...

    [OT]
    swoją drogą, to w różnych systemach stosuje się
    rożne zabezpieczenia mechaniczne posiadające
    określoną wytrzymałość (np. ścinane kliny, pękające ogniwa itp.)
    są to elementy stałe (nie mechanizmy jak zawór bezpieczeństwa)
    które są niszczone podczas przekroczenia chronionych parametrów .
    one nie wymagają okresowego sprawdzania działania

    ciekawe czy są dostępne w handlu takie spreparowane odcinki rur (wystarczy
    ją odpowiednio nafrezować)
    które pękną po przekroczeniu określonego ciśnienia?

    a że zaleje pomieszczenie?
    cóż, nie jest to jeszcze koniec świata...

    choć wcale nie musi się cokolwiek wylać - przykład węże zasilające w wodę
    pralki i zmywarki niektórych producentów
    potrafią zamknąć dopływ po wykryciu nieszczelności

  • 18. Data: 2010-10-01 11:36:05
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 1 Paź, 13:30, arti <a...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > węgiel, i też mają tylko jedno naczynie przeponowe tak jak u mnie, i od
    > wielu u nich to chodzi, nic nie rozrywa. Nawet jak zagotują wodę to woda

    Pomysl lepiej o tych bidnych uszczelkach we wszystkich kranach, ktore
    bedziesz czesto wymienial ;) Sztuka nakazuje miec naczynie przeponowe
    - bedziesz mial wtedy rowne cisnienie i cisnienie wody nie bedzie
    urywalo kranow :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 19. Data: 2010-10-01 12:10:48
    Od: "--=olo=--" <xxoloxx@USUN_TOwp.pl>

> [...]
    > i też mają tylko jedno naczynie przeponowe tak jak u mnie, i od wielu u
    > nich to chodzi, nic nie rozrywa. Nawet jak zagotują wodę to woda ucieknie

    zależy jak duży masz zasobnik na ciepłą wodę, w bloku 80 l nie było naczynia
    i nigdy nie kapało grzany do 65°C, teraz w domu mam 200 l i jak grzeje z
    temp. wodociągu do 60°C to kapie z zaworu choć mam naczynie na CWU, jak
    dogrzewam tylko z np. 45°C to nic nie kapie, ale ja palę miałem i mam
    oddzielny obwód na zasobnik i jak chcę szybko nagrzać te 200 l to zamykam
    obwód na CO i w pół godzinki mam gorącą CWU

    --=olo=--

  • 20. Data: 2010-10-01 19:39:50
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 01-10-2010 o 10:13:09 Adam Szendzielorz <a...@g...com>
    napisał(a):

    > Ta druga szkola to chyba dla kamikadze, czy innych samobojcow :) Jak
    > siadzie zawor bezpieczenstwa to jest powazne zagrozenie rozsadzenia
    > zbiornika. Dalbym ten zbiorniczek i spal spokojniej.
    E tam opowiadasz, zawór nie siądzie bo dlaczego ma to zrobić, jest tak
    zbudowany
    aby zabezpieczać, w końcu yo nie zwykły zawór tylko bezpieczeństwa a rurka
    to tylko
    plastik zapcha się to spadnie.
    Jest jeszcze 3 rozwiązanie, utrzymywanie wody w zbiorniku CWU w określonej
    wysokiej temp
    i wtedy nie będzie gwałtownych zmian objetości i zawór przestanie kapać.
    Ja mam zbiornik CWU 140L i mimo że mam 3atm ciśnienia na zimnej wodie to
    jak zacznę grzać
    CWU to też mi zawor kapie a jest on na 6atm.

    --
    Pozdr
    JanuszK