  • 1. Data: 2013-02-10 00:14:42
    Temat: wybuch w kominku
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Ave!

    Hmm... Już drugi raz mi coś takiego się zrobiło. Poprzednio myślałem, że
    to jabłko eksplodowało (bo dwa czy trzy zgniłe wtedy wrzuciłem) ale tym
    razem nic takiego nie było w palenisku.

    Generalnie w obu przypadkach nastąpiło to po dorzuceniu do prawie
    wypalonego drewna w mocno przytłumionym piecu żeliwnym (szyber na pół
    gwizdka, dolot powietrza na minimum) dorzuciłem nowe "papierowe" drewno
    (topola) lub tekturowe pudło i odkręciłem dopływ powietrza, żeby się na
    nowo rozpaliło.

    Uprzedzając uwagi o sadzy: przed sezonem wyszczotkowałem przewód
    kominowy, dolotową rurę do komina i całe wnętrze piec, włącznie z
    wyjęciem deflektora. Poza tym sadza to powinna się zapalić a nie
    wybuchnąć ;)

    Moja teoria: zagazowywane drewno naprodukowało porcję gazu, która się
    nie zdążyła spalić i się gdzieś zebrała, po czym po zwiększeniu
    płomienia doszło do zapłonu mieszanki. Ma to sens?

    Przy czym "wybuch" to dość duże słowo... Po prostu PUFFFF i z wlotu
    powietrza wydobyła się mała chmurka popiołu.

  • 2. Data: 2013-02-11 00:25:50
    Temat: Re: wybuch w kominku
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Andrzej Lawa wrote:

> [...]
    >
    > Przy czym "wybuch" to dość duże słowo... Po prostu PUFFFF i z wlotu
    > powietrza wydobyła się mała chmurka popiołu.

    ma to sens
    zauważ że w dobrych sterownikach nadmuchu pieca jest specjalna opcja
    przedmuchu żeby dopalać na bierząco nadmiar paliwa gazowego

    jeffrey