  • 1. Data: 2009-10-14 10:21:04
    Temat: zakup dzialki - zadatek
    Od: "luki" <l...@o...pl>

    Witam, jestem w trakcie podejmowania decyzji o zakupie konkretnej dzialki.
    Sprzedajacy chce 20% zadatku i nie zgadza sie na 10% co moim zdaniem powinno byc
    wystarczajacym zabezpieczeniem dla niego ze nie wycofam sie z transakcji.
    Finalizowanie zakupu ma nastapic dopiero w lutym, umowa przedwstepna wraz z
    wplaceniem zadatku teraz. Czy 20% to jest standard czy 10% powinno byc ok? Z
    waszego doswiadczenia, czy powinienem naciskac na podpisanie umowy przedwstepnej
    u notariusza?

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2009-10-14 10:31:03
    Temat: Re: zakup dzialki - zadatek
    Od: spp <s...@o...pl>

    luki pisze:
> [...]
    > wystarczajacym zabezpieczeniem dla niego ze nie wycofam sie z transakcji.

    No właśnie, nie myśl za niego.

    > Finalizowanie zakupu ma nastapic dopiero w lutym, umowa przedwstepna wraz z
    > wplaceniem zadatku teraz. Czy 20% to jest standard czy 10% powinno byc ok?

    10% to przyjęte zwyczajowo ale wszystko jest kwestią umowy.

    > waszego doswiadczenia, czy powinienem naciskac na podpisanie umowy przedwstepnej
    > u notariusza?

    Nigdy tego nie robiłem ale sądzę że warto jeżeli jesteś zdecydowany. :)

    --
    spp

  • 3. Data: 2009-10-14 12:23:51
    Od: shaman <s...@p...wytnij.onet.pl>

    luki pisze:
> [...]
    > wystarczajacym zabezpieczeniem dla niego ze nie wycofam sie z transakcji.

    A dlaczego nie 20%? Dla zasady czy z powodu kwestii finansowych? Moim
    zdaniem możesz zaproponować, że skoro Ty odstępujesz od zwyczajowych 10%
    i zgadzasz się zapłacić więcej to Właściciel też powinien zrobić gest i
    obniżyć cenę choćby o kilka stówek, które mógłbyś mieć trzymając te
    pieniądze na lokacie.

> [...]
    > waszego doswiadczenia, czy powinienem naciskac na podpisanie umowy przedwstepnej

    Z nieruchomościami jest tak, że jak nie masz pieczątki notariusza to nie
    masz nic. Tylko umowa notarialna obliguje sprzedającego do wywiązania
    się z transakcji.

    PZDR
    Shaman

  • 4. Data: 2009-10-14 12:34:21
    Od: "ATZ Rzeszow" <a...@P...pl>

    Użytkownik "luki" <l...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Witam, jestem w trakcie podejmowania decyzji o zakupie konkretnej dzialki.
    > Sprzedajacy chce 20% zadatku i nie zgadza sie na 10% co moim zdaniem powinno
    > byc

    warto tu zaznaczyc roznice miedzy zadatkiem a zaliczką.
    http://konsument.obornikionline.pl/s,jzjr_zadatek_cz
    y_zaliczka.html
    http://www.rp.pl/artykul/243710,148839_Zadatek_dyscy
    plinuje__zaliczka___nie.html

    zadatek bardziej zobowiazuje obie strony

    --
    pozdr Z.

  • 5. Data: 2009-10-14 13:30:38
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > wplaceniem zadatku teraz. Czy 20% to jest standard czy 10% powinno byc ok?
    > waszego doswiadczenia, czy powinienem naciskac na podpisanie umowy

    Kwestia wysokości zadatku jest zawsze umowna. A kwestia czy podpisać umowe u
    notariusza czy nie zależy tylko od twojej determinacji czy chcesz tą działke
    czy ewentualnie pieniądze. Jeśli podpiszesz umowę w formie aktu notarialnego
    to zmusisz właściciela do zawarcia umowy sprzedaży, jak zwykłą umowę cywilną
    to właściciel w najlepszym wypadku będzie musiał oddać podwojony zadatek,
    ale nie zmusisz go do zawarcia umowy sprzedaży.
    I na koniec uwaga praktyczna - poszukaj notariusza który za połowe ceny aktu
    sprzedaży przygotuje umowę przedwstepną z obietnicą że przy umowie sprzedaży
    dopłacisz drugą część. Teraz trochę im oboty spadły, szczególnie w małych
    miastach, więc spokojnie powinni pójść na taki układ.

  • 6. Data: 2009-10-14 13:51:13
    Od: bokomaru <b...@z...com>

    luki wrote:
> [...]
    > wystarczajacym zabezpieczeniem dla niego ze nie wycofam sie z transakcji.

    wyglada na naciaganie, dlatego idz do notariusza, jesli sie zdecydujesz.
    no i zastrzez sobie w umowie, ze jesli dzialka ma wady prawne albo
    transakcja nie dojdzie do skutku nie z Twojej winy (np. ANR skorzysta z
    prawa pierwokupu, albo okaze sie ze dzialka nie moze byc sprzedana,
    cokolwiek) to mozesz odstapic od umowy i dostaniesz zwrot kasy.

    dzialka budowlana czy rolna?

    --
    bartek

  • 7. Data: 2009-10-14 14:09:04
    Od: Lukasz Kozicki <R...@v...cy.invalid>

    luki napisał/wrote dnia/on 2009-10-14 12:21:
    > Czy 20% to jest standard czy 10% powinno byc ok?

    Standardem jest dogadanie się. Ja przy zakupie działki
    raz dawałem 1% zadatku, innym razem 7%, sam dałwałem 6%.
    Ale 20% to faktycznie dużo.

    > Z waszego doswiadczenia, czy powinienem naciskac na
    > podpisanie umowy przedwstepnej
    > u notariusza?

    Jeśli dasz tak wysoki zadatek, to chyba niekoniecznie...
    Umowa notarialna, to zabezpieczenie zawarcia transakcji.
    A w wypadku gdyby sprzedawca odmówił zawarcia transakcji
    musi Ci zwrócić podwojony zadatek, gdybyś Ty odmówił -
    zadatek Ci przepada. Być może więc sprzedawca liczy, że
    np. nie dostaniesz kredytu i dlatego chce tak dużo - ale
    raczej nie spodziewa się, że sam odmówi Ci sprzedaży, bo
    byłby na tym mocno do tyłu. Możliwe w końcu, że uważa, że
    ziemia do lutego jeszcze podrożeje, skoro się więc godzi
    na takie odsunięcie podpisania umowy, chce mieć przynajmniej
    wcześniej kasę. Albo po prostu potrzebuje tyle kasy teraz,
    od razu.

    Przy umowie notarialnej zapłacisz pewnie taksę notarialną
    2x (można się targować, ale do całkowitej rezygnacji z
    taksy za 1 z 2 umów nie liczyłbym). Natomiast mając umowę
    notarialną, odpowiednio sformułowaną, możesz wymusić spisanie
    umowy przyrzeczonej, nawet gdyby sprzedawca zmienił zdanie
    (i v-versa). Jeśli zaś zrezygnujesz z umowy notarialnej,
    zadbaj by przy umowie cywilnej było co najmniej 2 świadków,
    by utrudnić jej podważenie i zapewnić sobie zwrot 2-krotności
    zadatku (to też należałoby wpisać do umowy, aby mieć pewność
    że obie strony są tego świadome). Możesz w końcu podpisać
    umowę ze specjalną klauzulą, zgodnie z którą zadatek nie
    przepadnie, a zostanie zwrócony w swej niepodwojonej wartości
    w wypadku gdyby np. nie doszło do podpisania umowy z powodu
    odmowy udzielenia kredytu przez bank (formuła "z powodów
    niezaleznych od kupującego" nie wystarczy, bo zdolność
    kredytowa zależy m.in. od Ciebie)

    Mam nadzieję, że nic nie namieszałem - nie jestem prawnikiem,
    tylko 3 razy już coś kupowałem lub sprzedawałem ;-)

    Pozdr,
    --
    ŁK

  • 8. Data: 2009-10-14 14:20:58
    Od: Lukasz Kozicki <R...@v...cy.invalid>

    luki napisał/wrote dnia/on 2009-10-14 12:21:

    > Finalizowanie zakupu ma nastapic dopiero w lutym, umowa przedwstepna wraz z
    > wplaceniem zadatku teraz. Czy 20% to jest standard czy 10% powinno byc ok?

    Standardem jest dogadanie się. Ja przy zakupie działki raz dałem 1% zadatku,
    innym razem 7%, sam dostałem przy sprzedaży 6%. Ale 20% to faktycznie dużo.

> [...]

    odsunięcie podpisania umowy, chce mieć przynajmniej wcześniej kasę. Albo po
    prostu potrzebuje tyle kasy teraz, od razu...

    Przy umowie notarialnej zapłacisz pewnie taksę notarialną 2x (warto się
[...]
    zostanie zwrócony w swej niepodwojonej wartości w ściśle określonym wypadku,
    np. gdyby nie doszło do podpisania umowy z powodu odmowy udzielenia kredytu
    przez bank (formuła "z powodów niezależnych od kupującego" nie wystarczy,

  • 9. Data: 2009-10-14 14:41:41
    Od: "CHlorek" <s...@i...pl>

    > Z nieruchomościami jest tak, że jak nie masz pieczątki notariusza to nie
    > masz nic. Tylko umowa notarialna obliguje sprzedającego do wywiązania się
    > z transakcji.
    nie wprowadzajcie człowieka w błąd.
    umowa wstępna nie musi byc zawarta u notariusza.
    wazne żeby miec ja dobrze sformułowaną i jest tak samo ważna.
    dopiero umowa własciwa musi być notarialna.

  • 10. Data: 2009-10-14 14:51:37
    Od: "luki" <l...@o...pl>

    > luki napisał/wrote dnia/on  2009-10-14 12:21:

    [...]

    dziekuje wszystkim za rady

    pozdrawiam,

    luki