Jakie wątpliwości wzbudza nowy Kodeks budowlany?
2015-06-29 13:04
Przeczytaj także: Nowelizacja prawa budowlanego: jakie zmiany wprowadzi?
Sytuacje te będą związane z każdorazowym rozstrzyganiem kolizji przepisów rangi kodeksowej w stosunku do poszczególnych specustaw, które weszły w życie przed Kodeksem. Istnieje niebezpieczeństwo, że stosujące te przepisy organy uznawać będą pierwszeństwo przepisów Kodeksu nad przepisami specustaw, co w konsekwencji wymuszać będzie dla specinwestycji taką samą ścieżkę procesową jak dla zwykłych inwestycji. Omawiany problem dotyczy tak kluczowych zagadnień gospodarczych jak budowa dróg i autostrad, infrastruktury kolejowej, gazo-portu, lotnisk oraz telekomunikacji. Nie ulega wątpliwości, że wymienione inwestycje wymagają dla sprawnej realizacji szczególnego traktowania, a przepisy Kodeksu nie tylko im tego nie gwarantują, ale skutkować mogą całkowitym ich zastopowaniem.Szczegółowy komentarz Projektu KB.
I. Definicja „budowli”
„Art. 3. Użyte w Kodeksie określenia oznaczają:
(…)
2) budowla – każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem albo obiektem małej architektury, a także części budowlane urządzeń technicznych”
W ocenie BCC słuszne jest ograniczenie definicji „budowli” polegające na usunięciu kazuistycznego wyliczenia przykładowych obiektów, które stanowią taką budowlę. Równocześnie jednak, w proponowanej definicji, zdaniem BCC, brakuje ostatniego fragmentu definicji dotychczasowej. która stanowi, że budowlą są również „fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową”.
Uzasadnienie Projektu KB nie wyjaśnia tej zmiany, w związku z czym postulujemy nad uzupełnieniem proponowanej definicji właśnie o ww. fragment definicji obecnie obowiązującej, który w naszej opinii w dalszym ciągu stanowić powinien część definicji pojęcia „budowli”.
II. Definicja „obszaru oddziaływania obiektu”
„Art. 3. Użyte w Kodeksie określenia oznaczają:
(…)
16) obszar oddziaływania obiektu - teren, na którym jest realizowany obiekt budowlany zgodnie z projektem budowlanym, a także jego otoczenie w granicach, w jakich prowadzi do wynikających z Kodeksu i przepisów odrębnych ograniczeń”
Treść dotychczas obowiązującej definicji „obszaru oddziaływania obiektu” była w ocenie BCC wypracowana w sposób prawidłowy i w związku z powyższym powinna zostać przeniesiona do Projektu KB w niezmienionej formie. Należy pamiętać, że pojęcie obszaru oddziaływania obiektu jest niezwykle ważne, z uwagi na określenie stron postępowania o udzielenie pozwolenia na budowę. Nowa definicja w sposób niezrozumiały dokonuje ograniczenia obszaru oddziaływania obiektu. W uzasadnieniu kodyfikacji trudno znaleźć wyjaśnienie Projektodawców dla przedmiotowej zmiany, co wobec szczególnej istoty przedmiotowej definicji w ramach procesu inwestycyjnego, zmusza BCC do wstępnego zanegowania tej propozycji, z zastrzeżeniem, iż dopiero właściwe uzasadnienie przedmiotowej zmiany pozwoli na ostateczne stanowisko BCC w omawianej materii.
III. Definicja „robót budowlanych”
„Art. 3. Użyte w Kodeksie określenia oznaczają:
(…)
25) roboty budowlane – budowę, przebudowę, remont, rozbiórkę obiektu budowlanego lub instalowanie urządzeń związanych z obiektem budowlanym”
BCC kwestionuje usunięcie z zakresu definicji „robót budowlanych” pojęcia „montażu”. Projektodawcy w uzasadnieniu Projektu KB nie wyjaśniają jaka jest przyczyna tego zabiegu, wobec powyższego nie widzimy potrzeby dokonania takiej korekty.
IV. Jawność i publikacja rejestru wniosków o pozwolenie na budowę, decyzji o pozwoleniu na budowę oraz zgłoszeń budowy, kosztem sankcji (500 zł za każdy dzień) za niewydanie decyzji o pozwoleniu na budowę w terminie 65 dni od dnia złożenia wniosku.
„Art. 21
(…)
§ 6. Dane zawarte w rejestrach są jawne i publikowane na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego, z wyjątkiem danych (...)”
W uzasadnieniu Projektu KB wskazuje się na likwidację obowiązującej w ustawie Prawo budowlane kary 500 złotych, nakładanej na organ, który nie wydał decyzji o pozwoleniu na budowę w terminie 65 dni od dnia złożenia wniosku. W ocenie Projektodawców presja społeczna związana z upublicznieniem rejestru wniosków o pozwolenie na budowę, wydanych decyzji o pozwoleniu na budowę oraz zgłoszeń budowy wpłynie na terminowość działania organów skuteczniej, aniżeli obecnie obowiązująca kara finansowa.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Nowe prawo budowlane wiele nie zmieniło
-
Pozwolenie na budowę domu już niepotrzebne
-
Nowe prawo budowlane ożywi koniunkturę?
-
Kodeks budowlany zastąpi Prawo budowlane i inne ustawy
-
Zmiana ustawy prawo budowlane
-
Certyfikator energetyczny - zmiany
-
Prawo budowlane łamie prawa konstytucyjne?
-
Inwestycje budowlane - zmiany prawne
-
KPP: Prawo budowlane potrzebuje zmian
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)