eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plNieruchomościPorady › Umowa o zarządzanie nieruchomością - co musi zawierać?

Umowa o zarządzanie nieruchomością - co musi zawierać?

2012-10-10 10:11

Umowa o zarządzanie nieruchomością - co musi zawierać?

Co powinna zawierać umowa o zarządzanie nieruchomością? © yellowj - Fotolia.com

Każda nieruchomość, aby pozostawała w należytym stanie technicznym i prawnym powinna posiadać zarządcę nieruchomości, którego zatrudniamy na podstawie umowy. To najważniejszy dokument regulujący stosunki pomiędzy właścicielem nieruchomości oraz jej zarządcą. Co powinna zawierać? O czym nie możemy zapomnieć decydując się na podpisanie umowy o zarządzanie nieruchomością?

Przeczytaj także: Zarządzanie najmem: samodzielnie czy z firmą?

Kto może zawrzeć taką umowę?

Zarządzenie nieruchomością to czynność opisana w Ustawie o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997 roku (Dziennik Ustaw z 2004 r. Nr 261, poz. 2603, z późn. zm.). – Zgodnie z jej zapisami, zarządcą nieruchomości może być osoba fizyczna, która legitymuje się posiadaniem licencji zawodowej zarządcy nieruchomości nadanej przez stosowne organy państwowe. Aktualną listę zarządców z licencją możemy znaleźć na stronach internetowych Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej – objaśnia Marcin Sodo z Nawigator Nieruchomości. Umowa musi mieć formę pisemną, ponieważ w innej formie nie będzie ważna. Wspomniana ustawa oraz kodeks cywilny regulują wymogi co do elementów umowy i sposobu jej zapisu. Ponadto zarządca nieruchomości jest zobowiązany do posiadania ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. Dzięki temu właściciel nieruchomości będzie mógł dochodzić swoich roszczeń od zarządcy. Wysokość polisy ubezpieczeniowej regulują ministerialne zapisy.

Co powinna zawierać umowa o zarządzanie nieruchomością?

Ważne są przede wszystkim elementy obowiązkowe dla każdej umowy cywilno prawnej. Umowa o zarządzanie nieruchomością musi zawierać oświadczenie zarządcy o tym, że posiada uprawnienia zawodowe wydane przez Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zezwalające mu na wykonywanie zawodu zarządcy nieruchomości. Do umowy wpisujemy numer licencji zarządcy. Zarządca oświadcza także w umowie, że zgodnie z wymogami prawa posiada ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej. W części dotyczącej przedmiotu umowy powołujemy się na Ustawę o gospodarce nieruchomościami oraz wymieniamy dane dotyczące księgi wieczystej nieruchomości, której zarządzanie dotyczy i informacje co do obiektów wchodzących w skład danej nieruchomości.

fot. yellowj - Fotolia.com

Co powinna zawierać umowa o zarządzanie nieruchomością?

Umowa o zarządzanie nieruchomością powinna zawierać dokładne wyliczenie obowiązków czyli tego, czego oczekujemy od zarządcy nieruchomości w ramach umowy

Szczegółowe określenie obowiązków zarządcy

Umowa o zarządzanie nieruchomością powinna także zawierać dokładne wyliczenie obowiązków czyli tego, czego oczekujemy od zarządcy nieruchomości w ramach umowy. Na początek należy wprowadzić zapis, zgonie z którym to zarządca będzie ponosił odpowiedzialność za opiekę nad nieruchomością wspólną zgodnie z przepisami prawa. Ponadto należy podkreślić, że zarządca zobowiązuje się dbać ochronę interesów wspólnoty (lub właściciela nieruchomości) i dochowywać szczególnej staranności, która jest właściwa dla zawodowego charakteru czynności i zasad etyki zawodowej zarządcy nieruchomości.

– W dalszej części powinniśmy przypomnieć, że zarządca jest zobowiązany do zachowania tajemnicy zawodowej. Oznacza to, że nie wolno mu przekazywać osobom trzecim jakichkolwiek informacji dotyczących zarządzania naszą nieruchomością, które mogłyby naruszać interesy wspólnoty lub właściciela nieruchomości – mówi Marcin Sodo. Ten obowiązek nie ustaje wraz z zakończeniem umowy, chyba że zarządca zostanie z niego zwolniony poprzez sąd lub inny powołany do tego organ.

Opisujemy wszystko od A do Z

Umowa o zarządzenie nieruchomością powinna zawierać opis czynności, których wykonywania oczekujemy od przyszłego zarządcy. Dokonujemy tego punkt po punkcie wprowadzając na przykład zapisy zobowiązujące zarządcę do prowadzenia pełnej dokumentacji dotyczącej wykazu lokali w nieruchomości oraz ich właścicieli i tego, ile udziałów posiadają w nieruchomości wspólnej. Umieszczamy także zapis wprowadzający dla zarządcy obowiązek reprezentowania nas przed sądami w sprawach dotyczących egzekwowania należności od mieszkańców na rzecz wspólnoty. Zarządca nieruchomości powinien także zostać zobowiązany w umowie do prowadzenia tak zwanej książki obiektu budowlanego i pełnej, aktualnej dokumentacji technicznej w sposób, który regulowany jest przez odpowiednie ustawy.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: