eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plNieruchomościPorady › Umowa o zarządzanie nieruchomością - co musi zawierać?

Umowa o zarządzanie nieruchomością - co musi zawierać?

2012-10-10 10:11

Przeczytaj także: Zarządzanie najmem: samodzielnie czy z firmą?


Nie zapominajmy o sprawach finansów

W kwestiach finansowych umowa o zarządzanie nieruchomością powinna nakładać na zarządcę obowiązek kontrolowania rozliczeń oraz wykonywania umów przez dostawców energii elektrycznej, wody czy gazu oraz pozostałych firm świadczących stałe, bieżące usługi na rzecz wspólnoty. Zarządca może także negocjować oraz przedstawiać wspólnocie oferty firm, które mogłyby świadczyć usługi na jej rzecz. Ponadto zarządca nieruchomości powinien mieć obowiązek bieżącego rozliczania wszelkich wpłat wnoszonych przez mieszkańców na rzecz wspólnoty, a wynikających z kosztów zarządzania nieruchomością wspólną lub pokrywających koszty dostarczania wody i ciepła czy wywozu nieczystości. Powinniśmy również zobowiązać zarządcę do sporządzania corocznego sprawozdania finansowego oraz wszelkich innych sprawozdań, jeśli prawo nakłada na wspólnotę obowiązek ich przygotowywania.

Kontakty zarządcy z mieszkańcami

Warto także zobowiązać zarządcę nieruchomości do przygotowywania rocznego planu gospodarczego oraz informacji o tym, czy plan został zrealizowany wraz ze szczegółowym wyliczeniem i podziałem finansów na każdego właściciela nieruchomości we wspólnocie. Zarządca w umowie o zarządzanie nieruchomością powinien być także zobowiązany do przekazywania na żądanie każdego z właścicieli lokali szczegółowych informacji dotyczących zarządzania nieruchomością wspólną i kwestii finansowych. Powinien on również być osobą odpowiedzialną za przygotowywanie wszystkiego co wiąże się z organizacją zebrań właścicieli lokali należących do nieruchomości.

Wynagrodzenie dla zarządcy

Oczywiście musi ona zawierać również stosowne regulacje dotyczące wynagrodzenia wypłacanego zarządcy. Należy w tym punkcie przypomnieć także o odpowiedzialności zarządcy za brak lub nienależyte wykonanie obowiązków wynikających z umowy oraz zastrzec, że zarządca nie może pobierać innych opłat za zarządzanie nieruchomością niż wynagrodzenie określone w umowie.

Odwołania do pozostałych aktów prawnych i załączników

Tak jak każda umowa również ta, dotycząca zarządzania nieruchomością powinna zawierać informację o tym, jak rozstrzygać kwestie, które nie zostały w niej przewidziane. W tym miejscu należy przywołać wspomnianą wcześniej Ustawę o gospodarce nieruchomościami, Ustawę o własności lokali z dnia 24 czerwca 1994 roku (Dziennik Ustaw z 2000 roku, nr 80, poz. 903 z późn. zm.) oraz standardowo kodeks cywilny. Do umowy należy dołączyć w formie załączników dokumenty takie jak świadectwo nadania zarządcy nieruchomości licencji zawodowej, polisę OC zarządcy nieruchomości, zaświadczenie zarządcy o wpisie do ewidencji gospodarczej oraz zaświadczenia o nadaniu numerów NIP i Regon zarządcy nieruchomości.

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: