  • 1. Data: 2009-09-03 18:35:23
    Temat: 1 działka 2 domy....
    Od: MAYKY <m...@c...pl>

    Witam

    Jak to prawnie jest ?????
    mozna na jednej działce postawić dwa domy ????
    jeden mały drugi duzy ????

    mayky

  • 2. Data: 2009-09-03 19:08:50
    Temat: Re: 1 działka 2 domy....
    Od: Lukasz Kozicki <R...@v...cy.invalid>

    MAYKY pisze:
    > Witam
    >
    > Jak to prawnie jest ?????
    > mozna na jednej działce postawić dwa domy ????
    > jeden mały drugi duzy ????

    Ile chcesz, byle się zmieściły. O ile wyraźnie nie zabrania tego
    miejscowy plan zagospodarowania, bo może tak być. Ewentualnie
    można drugi dom wybudować jako budynek gospodarczy. Sporo domków
    "dla gości" albo "dla starszych rodziców" tak sie buduje.

    Pozdr,
    --
    ŁK

  • 3. Data: 2009-09-03 19:19:11
    Od: MAYKY <m...@c...pl>

> [...]
    > można drugi dom wybudować jako budynek gospodarczy. Sporo domków
    > "dla gości" albo "dla starszych rodziców" tak sie buduje.

    no właśnie w 2 kontekscie chce to zrobic

    miejsca jest , w planie nic negatywnego nie wyczytalem

    Mayky

  • 4. Data: 2009-09-03 19:22:41
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    MAYKY pisze:
    > Witam
    >
    > Jak to prawnie jest ?????
    > mozna na jednej działce postawić dwa domy ????
    > jeden mały drugi duzy ????

    Jak pisał Łukasz - zależy od miejscowego planu zagospodarowania
    przestrzennego i wielkości działki.

    Alternatywą zwykłego domu mieszkalnego jest (też jak pisał Łukasz ;) )
    budynek gospodarczy - najprościej parterowy o powierzchni zabudowy do
    25m2, bo wtedy nie jest potrzebne pozwolenie na budowę (wystarczy tylko
    zgłosić i jak urząd w ciągu miesiąca nie zaprotestuje, to można budować
    - prostsza procedura).

    Wg. przepisów (o ile znów czegoś nie zmienili) aktualnie można stawiać
    dwa takie na każde 500m2 działki.

    Uwaga: podatek od nieruchomości za taki domek może być 10x wyższy od 1m2
    pow. użytkowej, niż za dom mieszkalny (też zależ od lokalnych ustaleń,w
    każdym razie ustawowe limity są 10x wyższe).

  • 5. Data: 2009-09-03 21:16:45
    Od: "nuclear2001" <n...@p...onet.pl>

> [...]
    > 25m2, bo wtedy nie jest potrzebne pozwolenie na budowę (wystarczy tylko
    > zgłosić i jak urząd w ciągu miesiąca nie zaprotestuje, to można budować

    a jak się to mado takiej sytuacji że myslę o zbudowaniu wolnostojącego
    garażu na 2 samochody z małym mieszkankiem na poddaszu - da się to na tej
    zasadzie (tylko zgłoszenie) zrobić? tzn że przedstawiam projekt garażu z
    większym dachem, a potem się adaptuje ;P o planach zagospodarowania u mnie
    na wsi nie słyszałem, w kazdym razie różne rózniste rzeczy powstają więc
    raczej jakiś zastrzeżen nie ma ;)

  • 6. Data: 2009-09-03 21:29:39
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    nuclear2001 pisze:

> [...]
    > zasadzie (tylko zgłoszenie) zrobić? tzn że przedstawiam projekt garażu z
    > większym dachem, a potem się adaptuje ;P

    Tylko jedna kondygnacja - żadnych poddaszy. I nie garaż, a budynek
    gospodarczy. Oczywiście samochód możesz sobie trzymać i w budynku
    gospodarczym.

    Gorzej z "zagospodarowaniem wolnej przestrzeni pod dachem" ;)

    Formalnie nie wolno, ale takie roboty się w oczy nie rzucają, więc
    wątpię, żeby ktoś się przyczepił.

    > o planach zagospodarowania u mnie
    > na wsi nie słyszałem,

    To nie słuchaj po wsiach, tylko udaj się do właściwego urzędu gminy.

    > w kazdym razie różne rózniste rzeczy powstają więc
    > raczej jakiś zastrzeżen nie ma ;)

    ...a potem może przyjść inspektor budowlany i wlepić 50'000 PLN grzywny
    za samowolkę ;->

  • 7. Data: 2009-09-04 06:46:02
    Od: "Slawek T." <t...@g...net>

    Andrzej Lawa pisze:

    > Uwaga: podatek od nieruchomości za taki domek może być 10x wyższy od 1m2
    > pow. użytkowej, niż za dom mieszkalny (też zależ od lokalnych ustaleń,w
    > każdym razie ustawowe limity są 10x wyższe).

    Oczywiście podatek będzie wyższy tylko jeśli będzie to zarejestrowane
    jako budynek gospodarczy. A jeśli jako drugi budynek mieszkalny to
    opłata będzie taka sama jak w przypadku pierwszego domu.

    ST

  • 8. Data: 2009-09-04 10:44:45
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Slawek T. pisze:

    > Oczywiście podatek będzie wyższy tylko jeśli będzie to zarejestrowane
    > jako budynek gospodarczy. A jeśli jako drugi budynek mieszkalny to
    > opłata będzie taka sama jak w przypadku pierwszego domu.

    Ale wtedy potrzebne jest pozwolenie na budowę, a nie tylko zgłoszenie.