  • 11. Data: 2019-12-15 21:04:39
    Temat: Re: Bezpiecznik 16A i prąd graniczny
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 15/12/2019 19:38, yabba wrote:
    > Zwróć uwagę, że zabezpieczenia nadprądowe służą do zabezpieczania
    > głównie instalacji czyli kabla w ścianie, gniazd i włączników. S16A
    > zabezpiecza kabel 2,5 mm2. Jeśli chcesz wymienić na S20, to musisz też
    > wymienić kabel do gniazda na 4mm2.

    Tam wszystko idzie na wymianę. Bezpiecznik mnie tylko zastanowił, bo sam
    za chwile będę miał obwód z prądem blisko znamionowego i tamten przykład
    wzbudził wątpliwość.

  • 12. Data: 2019-12-15 21:27:49
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu niedziela, 15 grudnia 2019 19:38:26 UTC+1 użytkownik yabba napisał:
> [...]
    > głównie instalacji czyli kabla w ścianie, gniazd i włączników. S16A
    > zabezpiecza kabel 2,5 mm2. Jeśli chcesz wymienić na S20, to musisz też

    Nie kabel tylko przewód. A zabezpieczenie dobiera się licząc spodziewany
    prąd zwarciowy a nie wymieniając na pałę przekrój przewodu.

    L.

  • 13. Data: 2019-12-15 21:32:43
    Od: yabba <...@...pl>

    W dniu 15-12-2019 o 21:04, heby pisze:

    > Tam wszystko idzie na wymianę. Bezpiecznik mnie tylko zastanowił, bo sam
    > za chwile będę miał obwód z prądem blisko znamionowego i tamten przykład
    > wzbudził wątpliwość.

    Zmierz ile na prawdę pobiera ta nagrzewnica. Może po godzinie coś się w
    niej przełącza na większy pobór?
    S-ki powinny pracować z obciążeniem znamionowym nieskończenie długo.
    Wyłączenie powinno następować dopiero przy przeciążeniu o kilkanaście
    procent. Jeśli wyłącza się poniżej prądu znamionowego, to uszkodzona
    jest S-ka.
    Możliwe, że styk przewodu jest kiepski i tam się nagrzewa, co powoduje
    nagrzewanie obudowy S-ki i zadziałanie członu przeciążeniowego w środku.

    yabba

  • 14. Data: 2019-12-15 21:51:21
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 15/12/2019 21:32, yabba wrote:
    > Zmierz ile na prawdę pobiera ta nagrzewnica.

    Zmierzyłem. Około 9kW.

    > Może po godzinie coś się w
    > niej przełącza na większy pobór?

    Nie, co prawda nie oglądałem tego w każdym detalu ale nie ma tam nic w
    środku. Jest tylko zabezpieczenie na przegrzanie które nie ma prawa
    zadziałać bez awarii wnetylatora.

> [...]
    > Wyłączenie powinno następować dopiero przy przeciążeniu o kilkanaście
    > procent. Jeśli wyłącza się poniżej prądu znamionowego, to uszkodzona

    Tak też liczę. Ale wzbudziła moją wątpliwośc opinia fachowca (wątek
    niżej) z falownikiem 10kW który ma mieć 3x25A. Albo S-ki maja jakiś
    bajer albo koleś wciska za duże.

    > Możliwe, że styk przewodu jest kiepski i tam się nagrzewa, co powoduje
    > nagrzewanie obudowy S-ki i zadziałanie członu przeciążeniowego w środku.

    Obserwacja jest taka że wpływa na to temperatura otoczenia. Im cieplej
    tym częsciej. Natomiast przeciwko jest fakt że po ponownym szybkim
    załaczaniu znowu długo pracuje.

    Anyway stawiam na uszkodzony wyłacznik i tak zasugeruje osobie z
    problemem, z resztą z wymianą instalacji bo ta pamięta czasy Gierka.

  • 15. Data: 2019-12-15 21:58:46
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    W dniu 2019-12-15 o 16:03, heby pisze:

    > Ale ja nie przeciążam :) Ja niedociążam :D

    nie mogę znaleźć tabel, ale przy prądzie do nominalnego nie powinno ci
    wywalać. Możesz mieć zarżniętą eskę zwarciami (miałem taką kiedyś -
    działała przedwcześnie i dziwnie luźno chodziła).