  • 1. Data: 2023-06-07 10:51:47
    Temat: Budowa kanalizacji sanitarnej na osiedlu z prywatną drogą
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Jest sobie osiedle z drogą prywatną, około 150m, kostka, prosta. Podłoże
    to głównie piach.

    Bezpośrednio do ulicy przylega około naście domów. Szamba blisko krawędzi.

    Miasto rozpoczyna przebudowę drogi publicznej, do której ta prywatna ma
    dostęp. Przebudowa to również dołożenie kanalizacji.

    Miasto postawi w miejscu skrzyżowania drogi publicznej i prywatnej
    kolektor ściekowy do podłączenia się przez mieszkańców.

    Droga prywatna niestety spada w dół od miejsca gdzie jest kolektor.
    Grawitacyjnie może podłaczyć się nie więcej niż 20-30% domów. Spadek w
    najniższym miejscu to jakieś 4m.

    Przypuszczalnie jedyna opcja to (prywatna) przepompownia ścieków, czyli
    grawitacyjnie spadają w najniższy punkt drogi i tam są pompowane druga
    rurą do kolektora.

    Teraz: pytanie czy ktokolwiek z was jest w stanie oszacować koszt
    takiego przedsięwzięcia: połozenia rur, podpięcia domów, uruchomienia
    przepompowni. Nie chodzi oczywiście o szklaną kulę, rozumiem jak ktoś
    powie że od 1zł do miliona "bo nie wiadomo", ale chodzi o jakiś realny
    przykład, może ze swojej okolicy, aby dało się pi x drzwi oszacować
    koszta położenia kanalizacji na odcinku 150m z pompą, co da jako taki
    pogląd czy to w ogóle ma sens. Część mieszkańców może najzwyczajniej
    zrezygnować z partycypacji ale oni potrzebują jakiś rząd wielkości do
    przemyśleń.

  • 2. Data: 2023-06-07 11:04:56
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 07-06-2023 o 10:51, heby pisze:
> [...]
    > takiego przedsięwzięcia: połozenia rur, podpięcia domów, uruchomienia
    > przepompowni. Nie chodzi oczywiście o szklaną kulę, rozumiem jak ktoś

    Wątpię żeby wystarczyło.
    Ponad 700 tys to zapłaciliśmy ostatnio za podłączenie samej wody na
    dystansie kilkuset metrów do 30 działek rekreacyjnych wraz z
    przyłączami.....

    Kanaliza będzie zapewne dużo droższa, bo głębiej, większe wykopy no i ta
    przepompownia....

  • 3. Data: 2023-06-07 11:42:13
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/06/2023 11:04, Cavallino wrote:
    > Ponad 700 tys to zapłaciliśmy ostatnio za podłączenie samej wody na
    > dystansie kilkuset metrów do 30 działek rekreacyjnych wraz z
    > przyłączami.....

    Szacowałem wstępnie, po przejrzeniu kilkunastu cenników róznych firm i
    instytucji, że kwota na dom wydzie koło 20tyś optymistycznie licząc. Ale
    doświaczenie podpowiada mi, że to nie ma związku z rzeczywistością.

    > Kanaliza będzie zapewne dużo droższa, bo głębiej, większe wykopy no i ta
    > przepompownia....

    Byc może, ale róznice w cennikach są na tyle rozstrzelone, że nawet
    jeśli tak jest, to pewnie końcowa kwota i tak będzie trudna w
    wyliczeniu. Dlatego pytam o faktyczne przypadki, dzięki. Może będę miał
    jakieś górne widełki, w celu straszenia ludzi...

  • 4. Data: 2023-06-07 12:01:47
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 07-06-2023 o 11:42, heby pisze:

    > Szacowałem wstępnie, po przejrzeniu kilkunastu cenników róznych firm i
    > instytucji, że kwota na dom wydzie koło 20tyś optymistycznie licząc. Ale
    > doświaczenie podpowiada mi, że to nie ma związku z rzeczywistością.

    I słusznie - bo dokładnie 20 tys brutto to mi wyszło za działkę.
    Ale za wodę i bez pomp (ale z hydrantami).

> [...]
    > wyliczeniu. Dlatego pytam o faktyczne przypadki, dzięki. Może będę miał
    > jakieś górne widełki, w celu straszenia ludzi...

    Jaka jest normalnie różnica w budowie wody i kanalizy?
    Ze 3 razy drożej?
    No to pomnóż te 20 tys razy trzy....

  • 5. Data: 2023-06-08 03:24:22
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 7 June 2023 at 10:52:07 UTC+2, heby wrote:
> [...]
    > pogląd czy to w ogóle ma sens. Część mieszkańców może najzwyczajniej
    > zrezygnować z partycypacji ale oni potrzebują jakiś rząd wielkości do

    Sprawa jest trywialna
    Istotne jest czy droga jest publiczna czy nie
    i czy jest inny dojazd do budynków

    Gdy jest prywatna a nie publiczna i nie ma innego dojazdu do budynków, to nalezy
    ustanowić slużebność
    w zakresie użytkowania drogi.

    A potem kolejną slużebnośc w zakresie budowy kanalizacji

    Kanalizacja sanitarna pojawia się w przypadku szpitali, ale nie na osiedlu.

    Jeżeli kanalizacja nie będzie miała przepłukiwania deszczówką to zamieni sie w
    hodowlę ameb, legionelizy i innych chorób płuc i raka i wytruje osiedle w każdym
    przypadku rozszczelnienia.

    A dodatkowo powstanie hodowla bakterii beztlenowych, które zamienią ściek w czarny
    osad, który należy omijać z daleka o ile nie założyliśmy kombinezonu ochronnego wojsk
    chemicznych.

  • 6. Data: 2023-06-08 03:29:05
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 7 June 2023 at 12:01:49 UTC+2, Cavallino wrote:

> [...]
    > Ale za wodę i bez pomp (ale z hydrantami).

    > Jaka jest normalnie różnica w budowie wody i kanalizy?

    Nie ma co sie pytać, ale znaleźć firmę i niech zrobi kosztorys.

    Jak wyjdzie po 100.000 zł od 1.domu
    i ktos to wykona
    \to nie ma się co targować, bo szambowanie to syfilis z 19 wieku i przyczyna chorób
    płuc i zgonów

  • 7. Data: 2023-06-08 16:37:19
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/06/2023 03:24, a a wrote:
    > Sprawa jest trywialna
    > Istotne jest czy droga jest publiczna czy nie
    > i czy jest inny dojazd do budynków

    Tak sprawa jest trywialna. Wystarczy przeczytać posta, a nie tylko
    temat. A nie ,czekaj, nawet temat wystarczy...

    > Jeżeli kanalizacja nie będzie miała przepłukiwania deszczówką

    Mam nadzieję, że nie będzie miała. Łaczenie kanalizacji deszczowej i
    sanitarnej jest niewskazane prawnie.

  • 8. Data: 2023-06-08 18:04:48
    Od: a a <m...@g...com>

    On Thursday, 8 June 2023 at 16:37:38 UTC+2, heby wrote:
    > Tak sprawa jest trywialna. Wystarczy przeczytać posta, a nie tylko
    > temat. A nie ,czekaj, nawet temat wystarczy...
    > Mam nadzieję, że nie będzie miała. Łaczenie kanalizacji deszczowej i
    > sanitarnej jest niewskazane prawnie.

    Prawnie jest zakazane zrzucanie ścieków komunalnych do rzeki,
    ale odwrotnie to nie działa.

    Dlaczego o tym wspomniałem ?

    Covid-19 się zakończył niedawno, po 3 latach kwarantanny.

    I wielu chorowało i to w sąsiednich domach, blokach, mieszkaniach i nikt o nikim nie
    wiedział,
    a do ścieków trafiał mocz, kał z miliardami koronawirusów.

    I na malym osiedlu, ilość ścieków jest niewielka, przepłukiwanie instalacji nie
    następuje ciśnieniowo i te miliardy koronawirusów zatrzymały się w malych,
    osiedlowych instalacjach kanalizacyjnych na długie miesiące, bo warunki sprzyjające.

    I teraz gdzie jest ryzyko >?

    Ano każdy remont w domu, w łazience, kuchni, związany z wymianą instalacji, wanny,
    prysznica, sedesu, związany jest z otwarciem domowej kanalizacji i wprowadzeniem do
    domu, mieszkania, powietrza kanalizacyjnymi z miliardami patogenów
    i tutaj jest śmiertelne ryzyko utraty zdrowia i ży cia, zachorowań u małych dzieci,
    seniorów.

    Ścieki przemysłowe są licznikowane, czyli ilośc zrzucanych ścieków mierzona
    czujnikami magnetycznymi
    i na tej podstawie obliczana opłata.

    Opłata za ścieki komunalne jest liczona w przypadku domów, mieszkań, w Europie w
    oparciu o ilośc zużytej wody ciepłej i zimnej.

    Ale powracając do sedna.
    Na malym osiedlu domów, instalacja kanalizacyjna nie będzie przepłukiwana silnym
    strumieniem wody, ani nigdy czyszczona.

    A czy ten czarny osad ze ścieków, gromadzony w kanalizacji jest zdrowy to warto
    zapytań pracowników
    oczyszcalni ścieków, bo codziennie wchodza do kanalizacji
    i porównać ile oni żyją i na co chorują z pracownikami wodociągów, którzy do
    nakanalizacji nie wchiodza i smrodów
    nie wdychają i im cczujnik metanu nie piszczy, że musza opuscić kanał, bo stężenie
    metanu za wysokie i grozi zatruciem, zapaleniem.

    Zatem to żadna rada, ale tam gdzie do ścieków komunalnych ma dostęp deszczówka, tam
    następuje cykliczne przepłukanie kanalizacji dużym strumieniem wody i caly czarny
    osad z miliardami bakterii beztlenowych, miliardami patogenów, koronawirusów ( a jest
    ich 1000 rodzajow) , wirusami grupy, zapalenia płuc, jest usuwany z osiedla do
    oczyszczalni, czyli ryzyko choroby na osiedlu zostaje trwale zredukowane.

    A kto to wie, jakie zarazy jeszcze nadejdą za 5, 10, 15, 20 lat ?

    Nikt nie wie.

    Znajoma mieszkala w kamienicy w mieszkaniu powstałym z podzielenia mieszkania 250
    metrowego (cała kondygnacja) na kilka mniejszych i zbudowano lazienkę, ale wannę
    umieszczono za nisko bez miejsca na syfon i cale życie śmierdziało w lazience
    kanalizacją.

    Jej mama byla nauczycielką i nie żyla dlugo na emeryturze.

  • 9. Data: 2023-06-08 18:49:16
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/06/2023 18:04, a a wrote:
    > Prawnie jest zakazane zrzucanie ścieków komunalnych do rzeki,
    > ale odwrotnie to nie działa.

    https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20
    010720747/O/D20010747.pdf

    Art. 9. 1. Zabrania si ę wprowadzania ścieków byto-
    wych i ścieków przemysłowych do urządzeń kanaliza-
    cyjnych przeznaczonych do odprowadzania wód opa-
    dowych, a także wprowadzania ścieków opadowych
    i wód drenażowych do kanalizacji sanitarnej.

  • 10. Data: 2023-06-08 21:27:27
    Od: a a <m...@g...com>

    On Thursday, 8 June 2023 at 18:49:36 UTC+2, heby wrote:
> [...]
    > cyjnych przeznaczonych do odprowadzania wód opa-
    > dowych, a także wprowadzania ścieków opadowych
    > i wód drenażowych do kanalizacji sanitarnej.

    Z prawem jest tak, że ponad Ustawami rządzi orzecznictwo

    Oglądałem Igę, zatem teraz opowiadam po jej wygranej

    -
    Ta ustawa pochodzi od Kwacha

    (Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej: A. KwaEniewski

    zatem jego pytać o błędy w ustawie

    ==-=
    A jest ich ponad 100 !!!

    Dziennik Ustaw Nr 72 -- 5367 -- Poz. 747
    747
    USTAWA
    z dnia 7 czerwca 2001 r.
    o zbiorowym zaopatrzeniu w wod i zbiorowym odprowadzaniu Ecieków

    ---0
    Główny błąd polega na zintegrowaniu ścieków i wody pitnej w jednej ustawie.

    Woda pitna to czystośc i zdrowie

    a ścieki to choroba, zanieczyszczenia.

    To jest jakaś polska patologia, że Wodociągi i Ścieki pojawiają się w Polsce jako
    jedno przedsiebiorstwo
    i po jednej stronie drogi śmierdzi okropnie oczyszczalnia, a po drugiej znajduja się
    wodociągi (a często po tej samej stronie drogi znajdują sie wodociągi i ścieki).

    A czym są ścieki ?

    Ścieki to broń biologiczna, gdyż używane sa szczepy bakterii do rozkładu substancji
    organicznych, znajdujących się w ściekach i w ściekach w ciągu ostatnim 3 lat zarazy
    znajdowały sie tryliony koronawirusów

    i dlatego w Hameryc e badano ścieki na obecnośc koronawirusa, aby identyfikowac
    osiadla, dzielnice wolne od lub zakażone koronawirusem.

    Bo gdy koronawirusy w ściekach osiedlowych to znaczy, że na osiedlu mieszkaja osoby
    zarażone.,

    I pisał do mnie profesor z Glasgow, aby mu pomóc w wykrywaniu koronawirusów w
    ściekach w Gl;asgow.

    I w tym celu kontaktowalem się z Instytutem w Izraelu, premierem, ministrem zdrowia,
    bo ich instytut jako jedyny na świecie opracował spektroskop wykrywający koronawirusy
    w ślinie rozcienczonej sola fiozjologiczną i te spektroskopy zamówiłem.

    Ale co to sa ścieki ?

    To broń biologiczna i pracownicy zakladów oczyszczania maja status pracowników wojsk
    ochrony biologicznej.

    Kulczyk sprowadzał bakterie rozkladające gnojówkę w wielkich silosach w celu
    fermentacji produkującej z gnojówki metan.

    I z tego powodu wodociągi powinny być rozdzielone od pracowników oczyszczalni, aby
    się nigdy nie kontaktowali wzajemnie w pracy czy po pracy,
    bo ci jedni to czyści pracownicy a ci drudzy to brudni pracownicy od ścieków, które
    sa bardzo toksyczne i zawieraja miliardy bakerii, wirusów i wszelkich patogenow,
    których przeżywalność może być długa.

    Nieprawidłowe jest regulowanie materii brudnej, skażonej, zagrażającej zdrowiu i
    zyciu z materią czystą - czyli wodą pitną,
    jedną ustawą

    Ale pytac o to Kwacha.

    ---
    A teraz to samego meritum:

    8) Ecieki -- wprowadzane do wód lub do ziemi:
    a) wody zu yte na cele bytowe lub przemys?owe,
    b) ciek?e odchody zwierz ce, z wyjatkiem gnojówki
    i gnojowicy przeznaczonej do rolniczego wyko-
    rzystania w sposób i na zasadach okreElonych
    w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 2000 r. o na-
    wozach i nawo eniu (Dz. U. Nr 89, poz. 991),
    c) wody opadowe lub roztopowe, uj te w systemy
    kanalizacyjne, pochodzace z powierzchni zanie-
    czyszczonych, w tym z centrów miast, terenów
    przemys?owych i sk?adowych, baz transporto-
    wych oraz dróg i parkingów o trwa?ej nawierzch-
    ni,

    --
    Odprowadzanie ciekłych odchodów zwierzęcych do wód lub do ziemi, jest zakazane bez
    biologicznego oczyszczenia, gdyż wywołuje rozwój alg ( patrz Algi w Odrze w 2022

    -----

    10) Ecieki komunalne -- Ecieki bytowe lub mieszani-
    n Ecieków bytowych ze Eciekami przemys?owy-
    mi, lub mieszanin Ecieków bytowych z wodami
    opadowymi, lub mieszanin Ecieków bytowych
    ze Eciekami przemys?owymi i wodami opadowy-
    mi,

    A tutaj mieszanie śieków komunalnych, bytowych z wodami opadowymi (czyli deszczowką)
    jest wyraźnie dozwolone i zintegrowane jako łączne pojęcie.

    ---

    Nie będę dalej szukał wad w ustawie, bo gram w szachy, ale dzwoń w poniedziałek do
    Kwacha i pytaj o szczegóły