  • 1. Data: 2021-04-15 23:07:29
    Temat: Czy ziemianka ma sens?
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Od dawna chciałem ziemiankę żeby trzymać w niej różne takie tam.
    Teraz w sumie byłaby możliwość ale naszły mię wątpliwości. Teoretycznie
    jest to fajny patent do przechowywania warzyw, kupić jesienią od rolnika
    w dobrej cenie i zachomikować. Tylko czy to tak działa? Nigdy nie miałem
    ziemianki ;)
    Ma ktoś? Miał? Albo ma przemyślenia?

    L.

  • 2. Data: 2021-04-15 23:37:23
    Temat: Re: Czy ziemianka ma sens?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty od dawna chciał ziemiankę żeby trzymać w niej różne takie tam:

> [...]
    > jest to fajny patent do przechowywania warzyw, kupić jesienią od rolnika
    > w dobrej cenie i zachomikować. Tylko czy to tak działa? Nigdy nie miałem

    Nie mam. Za to dziadunio miał nawet lodownię. Z końcem zimy wozem nad
    staw jeździli, lód piłami rżnęli, do specjalnej ziemianki wieźli, tam
    sieczką przesypywali. Do jesieni się trzymał. Dzisiaj sensu w tym nie
    znajduję, jeśli chodzi o przechowywanie żywności. Tradycjonalista ze
    mnie, jednak uważam, że ze składowaniem owoców i korzonków w atmosferze
    azotu się nie wygra. Natomiast co do "różnych takich tam", to można
    się zastanowić. Budowle tego typu bywają cenione w południowej Europie,
    na Bałkanach chyba szczególnie. Konkretnie w Bułgarii i Macedonii na
    taki obiekt "dupka" mówią. No, tyż piknie. Dobre miejsce, by się spotkać
    i wina napić, bo mikroklimat w lecie dobry, a w chłodniejszych porach
    roku temperatury też niezłe.

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2021-04-16 01:20:04
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 15 kwietnia 2021 o 23:07:38 UTC+2 Lisciasty napisał(a):
> [...]
    > jest to fajny patent do przechowywania warzyw, kupić jesienią od rolnika
    > w dobrej cenie i zachomikować. Tylko czy to tak działa? Nigdy nie miałem

    Był wiele lat temu na grupach taki co sobie zrobił ziemiankę. Z tego co pamiętam to
    była to ziemianka bardziej mieszkalna niż magazynowa.

  • 4. Data: 2021-04-16 06:52:39
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 15.04.2021 o 23:07, Lisciasty pisze:
    > Nigdy nie miałem ziemianki ;)
    > Ma ktoś? Miał? Albo ma przemyślenia?

    Gdybym miał miejsce - to bym od razu budował.
    Choćby w celach "prepersowych". Czyli, żeby mieć miejsce, które w czasie
    huraganu może posłużyć za schron; w razie globalnej awarii prądu zastąpi
    lodówkę - te rzeczy.

    --
    MN

  • 5. Data: 2021-04-16 11:42:21
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2021-04-16 o 06:52, Marcin N pisze:
> [...]
    > Choćby w celach "prepersowych". Czyli, żeby mieć miejsce, które w czasie
    > huraganu może posłużyć za schron; w razie globalnej awarii prądu zastąpi

    Super tylko żeby to było schronem to musi mieć jakąś sensowną kubaturę +
    trochę instalacji, pytanie ile to będzie babrania w ziemi i jaki koszt :>

    L.

  • 6. Data: 2021-04-16 12:20:08
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 16.04.2021 o 11:42, Lisciasty pisze:

    > Super tylko żeby to było schronem to musi mieć jakąś sensowną kubaturę +
    > trochę instalacji, pytanie ile to będzie babrania w ziemi i jaki koszt :>

    Nie wiem. Pomysł upadł bo i tak nie mamy miejsca. Ale są takie gotowce
    do kupienia.

    --
    MN

  • 7. Data: 2021-04-16 13:17:04
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marcin N napisał:

    > Nie wiem. Pomysł upadł bo i tak nie mamy miejsca. Ale są takie
    > gotowce do kupienia.

    Córka dopiero co kupiła dom. W komplecie jest ziemianka. Niewielka,
    ale na wino się nada. Dom ma napis 1929, ziemianka też z tego okresu.
    Zatem potwierdzam, są gotowce do kupienia.

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2021-04-18 23:40:26
    Od: adam <a...@a...pl>

    W dniu 2021-04-15 o 23:07, Lisciasty pisze:
    > Od dawna chciałem ziemiankę żeby trzymać w niej różne takie tam.

    No to rób, na pewno będzie jakiś pożytek z tego.
    Dawniej każde gospodarstwo na wsi miało taką piwniczkę. Dziś w erze
    lodówek zaniknęły.
    Taka piwniczka gwarantuje odpowiednią wilgotność i temperaturę. Idealna
    na przetwory, kwaszone ogórki, kiszoną kapustę itp. Tylko zastanów się,
    czy będziesz coś w niej trzymał. Brat zrobił sobie taką, fajna jest, wg
    starych wzorców. Ale żona odmówiła współpracy w tym zakresie i piwniczka
    stoi pusta.

  • 9. Data: 2021-04-19 00:19:37
    Od: adam <a...@a...pl>

    W dniu 2021-04-18 o 23:40, adam pisze:

> [...]
    > czy będziesz coś w niej trzymał. Brat zrobił sobie taką, fajna jest, wg
    > starych wzorców. Ale żona odmówiła współpracy w tym zakresie i piwniczka

    Ale ekonomiczny sens takiej piwniczki to chyba jest żaden. Ceny warzyw
    na jesieni i na wiosnę różnią się o parędziesiąt groszy. Jeśli Twoja
    rodzina zjada kartofelki + buraczki + marchewkę, pietruszkę i inne w
    ilości dajmy na to 500 kg/sezon, to zysk masz ok. 250 zł/sezon.
    Piwniczka zwróci się po 50 latach.
    Poza tym, jeśli wrzucisz tam te wszystkie warzywa na jesieni, to część
    do wiosny zgnije. Będziesz miał pleśń i zapach. Warzywa trzeba
    przebierać w zimie i wyrzucać zepsute. Ziemniakom trzeba obrywać
    wyrastające kiełki, obowiązkowo, bo inaczej na wiosnę nie będą nadawać
    się do jedzenia. Jeśli już będziesz miał te ziemniaki, to praktyczna
    rada - nie obrywa się kiełków ręcznie, tylko miesza się ziemniaki
    wielokrotnie, tak aby kiełki się nadłamywały. Mniej wtedy wyrastają i
    rzadziej się je przewraca.
    Natomiast jeśli dom nie jest podpiwniczony to taka piwniczka nieoceniona
    jest do przechowywania przetworów, wina, nalewek itp. Jeśli dużo tego
    robicie, to warto.

  • 10. Data: 2021-04-19 09:14:45
    Od: budynPL <b...@g...com>

> [...]
    > jest to fajny patent do przechowywania warzyw, kupić jesienią od rolnika
    > w dobrej cenie i zachomikować. Tylko czy to tak działa? Nigdy nie miałem

    zamów większe szambo prefabrykowane, tylko w płycie górnej zrób właz.
    Będziesz zachęcał znajomych "ja to wino w szambie trzymam" :-)
    Co do warzyw - o ile wojna nie przyjdzie - strata sił i środków.

    b.