  • 1. Data: 2011-08-17 18:43:24
    Temat: IzoDom 2000, ThermoDom i inne "styropianowe pustaki" - szalunek tracony
    Od: "K.M." <n...@n...pl>

    Witam

    Zastanawiam się nad budową domu parterowego metodą szalunku traconego IzoDom
    2000 lub ThermoDom,
    chciałbym, żeby dom był jak najbardziej energooszczędny więc... zaczynając
    od fundamentów, ścian i dachu...

    jestem skłonny wybrać tę metodę:
    - bo jest tańsza niż standardowa budowa z porothermu, ytonga, silikatów itp.
    doliczając ocieplenie 30-40 cm, aby osiągnąć U = ok. 0,10
    - można wykonać prace samemu z pomocą rodzinki w krótkim czasie,
    - tak na prawdę (podobno) nie ma problemu z wieszaniem ciężkich przedmiotów,
    mebli, trzeba tylko głębiej nawiercić aż do betonu,
    - unikamy mostków cieplnych już od samego funtamentu, który jest
    monolityczną ocieploną płytą,
    - dom ma być jak "termos", bo będę i tak miał rekuperację z gruntowym
    wymiennikiem ciepła,

    tylko teraz pytania:
    - co z ewentualnym pożarem? jak ten materiał się zachowa?
    - co ze zdrowiem użytkowników domu, czy ten "styropian" nie wpływa jakoś
    negatywnie na zdrowie, coś się ulatnia z niego, promieniuje itp.?
    - co z przenoszeniem dzwięków, czy czasem nie jest tak, że wszyscy wszystko
    słyszą w domu? tzn. siebie nawzajem pomiędzy pokojami?
    - czy nie ma problemu z osadzaniem drzwi, okien itp.?
    - co z wykraplaniem wilgoci w ścianach, czy tam nie zalęgnie się jakiś
    grzyb, pleśń pomiędzy warstwami styropianu?
    - skoro to jest taka cudowna metoda to czemu nadal buduje się domy raczej
    metodami tradycyjnymi?
    - domy budowane tym systemem mają podobną prawie zerową akumulacyjność
    ciepła, tylko czy to jest aż takie ważne jak chce ogrzewać pompą ciepła?

    Temat był wałkowany wiele razy, bo technologia już nie taka nowa, jednak nie
    znalazłem na googlach odpowiedzi na nurtujące mnie pytania,
    będę wdzięczny za odpowiedzi, szczególnie użytkowników takich domów, jak i
    wykonawców i producentów.

    pozdrawiam serdecznie,

    MK

  • 2. Data: 2011-08-17 19:25:40
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "K.M." <n...@n...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > - bo jest tańsza niż standardowa budowa z porothermu, ytonga, silikatów itp.
    > doliczając ocieplenie 30-40 cm, aby osiągnąć U = ok. 0,10

    a jak to liczyłeś, bo moim skromnym zdaniem to tanio nie będzie. Masz jakies
    wyliczenia to podaj. Cały pic polega na tym zeby ten energooszczedny dom wybudować za
    ludzkie pieniądze -nie sztuka dać 2mln złotych za dom który sie ogrzeje zima za 100zł
    miesięcznie.
    Zatem proponuję zastosować tradycyjną metodę budowania - temat tu wałkowany - ściana
    z najtańszego (materiał+robocizna) materiału np. silka 18cm, lub jakis beton
    komórkowy (ale tani, nie ytong) i obłożona grubym styro. Ja mam 20cm to ty zrób 30
    :-) Okna osadzone w ociepleniu itd. Co do fundamentów - na dzis wybrałbym płytę
    fundamentową czyli od dołu piasek (żwir) na głębokosc przemarzania, grube styro, i
    płyta betonowa na której postawimy wspomnianą silkę. To załatwi izolacje od dołu
    -zauważ ze tradycyjny fundament to same straty ciepła.

> [...]
    > - co z wykraplaniem wilgoci w ścianach, czy tam nie zalęgnie się jakiś
    > grzyb, pleśń pomiędzy warstwami styropianu?

    nie ma problemu techniczego w powyższych zagadnieniach

    > - skoro to jest taka cudowna metoda to czemu nadal buduje się domy raczej
    > metodami tradycyjnymi?

    bo jest drogo :-) Sprawdzałem u nich kształtki styro na dach to az usiadłem :)

    > - domy budowane tym systemem mają podobną prawie zerową akumulacyjność
    > ciepła, tylko czy to jest aż takie ważne jak chce ogrzewać pompą ciepła?

    akumulacyjnosc budynku nie ma najmniejszego znaczenia. A jak zrobisz naprawde ciepły
    budynek to bedziesz grzał prądem bez pompy za 50tys:-)

    b.

  • 3. Data: 2011-08-17 20:58:25
    Od: b...@k...math.uni.lodz.pl

    Budyń pisze:

    > akumulacyjnosc budynku nie ma najmniejszego znaczenia. A jak zrobisz
    > naprawde ciepły budynek to bedziesz grzał prądem bez pompy za 50tys:-)

    ta akumulacyjność to zdaje się przydatna jest jak nadejdą upały. Wtedy
    nagrzewanie wnętrza jest poooowoooolne.

    Dzisiaj z ciekawości policzyłem sobie akumulacyjność róznych materiałów
    - czyli ile energii trzeba włożyć żeby temperaturę metra sześcienny tegoż podnieść o
    1 stopień. Wyszło ciekawie - dąb wysoko a BK nisko.

    Materiał gęstość Ciepło właściwe akumulacyjność
    Jednostka kg/m^3 J/(K*kg) kWh/(K*m^3)
    Woda 1000 4200 1.166
    Beton 2200 880 0.538
    Drewno dębowe 800 2400 0.533
    Silikat pełny 1900 880 0.464
    Cegła pełna 1800 880 0.440
    Tynk cem-wap 1850 840 0.432
    Silikat drążony 1500 880 0.367
    Piasek 1500 880 0.366
    Drewno sosnowe 500 2390 0.331
    max+zaprawa 1200 900 0.300
    poroterm 680 880 0.166
    Beton komórkowy 600 840 0.140
    Styropian 12 1460 0.00487
    Powietrze 1.29 1000 0.00036

    bajcik

  • 4. Data: 2011-08-18 08:15:11
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

> [...]

    akumulacyjnosc budynku nie ma najmniejszego znaczenia. A jak zrobisz
    naprawde ciepły budynek to bedziesz grzał prądem bez pompy za 50tys:-)

    skąd wy bierzecie te ceny za pompę ciepła

    odwierty za 1m od 50zł na domek 4 po 50m wystarczą, są sposoby tez tansze
    mniej oficjalne :) np.:
    jedną instalację znam, co pobiera wodę z studni i schłodzoną wywala do
    kanalizacji

    pompa ciepła za 10k bez problemu kupisz (mam kilka do sprzeda jak ktos był
    zainteresowany oczywiscie made in china )

    a reszta instalacji to jak w kazdym przypadku innego ogrzewania

  • 5. Data: 2011-08-18 08:39:29
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "Amir" <d...@g...pl> napisał w wiadomości
    > skąd wy bierzecie te ceny za pompę ciepła

    nie od sprzedawców :-) Jeden z moich znajomych zaplacił za PC (jako całość układu)
    50kzł, a drugi 60kzł. Wiec stad te ceny...

    b.

  • 6. Data: 2011-08-18 10:43:29
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

    nie od sprzedawców :-) Jeden z moich znajomych zaplacił za PC (jako całość
    układu) 50kzł, a drugi 60kzł. Wiec stad te ceny...

    no tak:) ale to za komplet pewnie
    ja za komplet kocioł 26kW ogrzewanie podlogowe + grzejniki (dodatek) i
    instalacje wodne tez dalem ok 40k moze i więcej, ale raczej gorna polka
    wszystko

  • 7. Data: 2011-08-18 11:31:19
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > no tak:) ale to za komplet pewnie
    > ja za komplet kocioł 26kW ogrzewanie podlogowe + grzejniki (dodatek) i
    > instalacje wodne tez dalem ok 40k moze i więcej, ale raczej gorna polka
    > wszystko

    o ile wiem to była cena PC, dolnego źródła, bufora i instalacji je spinających a nie
    kompletu instalacji w domu.

    b.

  • 8. Data: 2011-08-18 11:56:59
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Amir napisał:
    > ja za komplet kocioł 26kW ogrzewanie podlogowe + grzejniki (dodatek) i
    > instalacje wodne tez dalem ok 40k moze i więcej, ale raczej gorna polka
    > wszystko

    No to mnie trochę z kompleksów wyciągasz... :-).
    Bo tu chodziły takie opinie, że kompletną instalację co i cwu da się
    zrobić za 10 - 12 kzł.
    Mnie coś kurcze więcej wyszło, ale mniej niż u Ciebie.
    Też górna półka i gwarancja wykonawcy.

    pozdr
    Robert G.

  • 9. Data: 2011-08-18 12:15:17
    Od: "K.M." <n...@n...pl>

> [...]
    > betonowa na której postawimy wspomnianą silkę. To załatwi izolacje od
    > dołu -zauważ ze tradycyjny fundament to same straty ciepła.

    Co do fundamentu to tylko płyta fundamentowa wchodzi w grę jeśli chce mieć
    na prawdę dobrze ocieplony dom,
    a ceny? hmmm... i tu jest dobre pytanie, bo sam osobiście nie sprawdzałem w
    firmach wymienionych w temacie, ale natknąłem się 2 razy przeglądając różne
    fora, że wychodzi taniej niż standardowo jeśli buduje się samemu, ale to
    może było kilka lat temu, nie sprawdzałem daty tych postów, a teraz nie mogę
    ich na szybko znaleźć, w jednym były dokładne wyliczenia razem z betonem i
    zbrojeniami i wychodziło wyraźnie taniej niż standardowe budownictwo.
    A może Ty masz jakieś wyliczenia? a jak wychodzą cenowo ściany, stropy, no i
    płyta fundamentowo w tej technologii w porównianiu do innych np. silka 20cm
    + 30cm styro? bo np. dach można już wykonać inną technologią przecież skoro
    w tej wychodzi tak drogo

    pozdrawiam

  • 10. Data: 2011-08-18 14:16:06
    Od: Budyń <b...@g...pl>

> [...]
    > + 30cm styro? bo np. dach można już wykonać inną technologią przecież skoro

    nie mam danych innych niż to: na dach idzie kształtek 2,52szt./m2, cena kształtki
    38,54zł brutto/szt. Czyli za same kształtki na dach zapłaciłbym ponad 20kzł :) O inne
    nie pytałem bo budynek juz stoi w technologii kanadyjczyka, a nad dachem sie wciąż
    myśli.

    b.