  • 11. Data: 2023-07-06 11:05:59
    Temat: Re: Pomarańcza w doniczce
    Od: Trybun <M...@j...cb>

    W dniu 05.07.2023 o 23:32, XL wiosenna pisze:

    > Mango i awokado sobie wyhoduj z pestek z przejrzałych owoców tychże. Szczególnie
    awokado jest piękne. Miałam trzyletnie chyba, przycinane co roku, bo rosło jak
    głupie. Kruche bardzo - spadło ze schodów tarasowych podczas burzy i się kompletnie
    połamało, nie miałam czego ratować. A też miałam wtedy i tak już za dużo tego dobra
    wszelkiego. Teraz mam ,,tylko" figi coś koło 5 sztuk, 1pomarańczę, 2 kalamondyny
    (kwaśne, ale przepyszne do herbaty zimą, boskie wręcz, jak żaden inny cytrus) i 1
    cytrynę skierniewicką kupioną lata temu. Wszystko owocuje. I syatematycznie to
    wszystko przycinam, bo zimą muszę cytrusy stłoczyć w jednym nieogrzewanym pokoju z
    południową wystawą, a figi zimują z oleandrami w niemal ciemnej piwnicy, w
    najwiekszym z jej pomieszczeń, gdzie trzymam też zapasy - temp. 5-8 stopni.

    Z mango i awokado już eksperymentowałem. Mango nawet nie wzeszło, pewnie
    ma jakieś szczególne wymagania co do uprawy. Natomiast awokado tak jak
    piszesz - wschodzi rośnie, jednak u mnie żadne nie przetrzymało zimy,
    już w grudniu liście zaczynają brązowieć i drzewko powoli usycha. Nie
    mam pojęcia co jest przyczyną, za mało słońca czy za zimno jak na jego
    potrzeby. Z tego co pamiętam to Ty masz coś w rodzaju oranżerii, a u
    mnie to tylko doniczki w oknie nad grzejnikiem.

  • 12. Data: 2023-10-23 22:02:07
    Od: "1634Racine" <m...@...cbqebml>

    XL wiosenna w news:6db43cdf-274e-439f-b6f5-4736f2690e1en@googlegro
    ups.com
    [...............]
    > Mango i awokado sobie wyhoduj z pestek

    1.
    instrukcje tyczace *mango* z pestki sa w sieci, ale powiedz w paru slowach:
    jak najprosciej wyhodowac mango?
    Zabieralem sie kiedys za to taka metoda: pestka moczy sie w wodzie pare dni,
    obrac ze skorupy, do ziemi, koncowka ma wystawac. Z tym, ze u mnie: zero
    "szklarni" z butelki plastikowej.
    Efekt: wyschlo/zaschlo/nici z uprawy.

    2.
    cos jest "nie tak" z tym awokado? uroslo do 36 cm. Ziemia do palm,
    perlit,keramzyt.
    https://imgsh.net/a/YYQNJl6.png

    3.
    plotki mowia, ze w pewnym momencie wypada awokado/kazda (?) rosline
    przyciac, aby dala pedy boczne.
    to awokado rosnie jakby troche zbyt "lysawo"...
    faktycznie wypada przyciac?
    gdzie? https://imgsh.net/a/UTyUtqj.png

    > Teraz mam ,,tylko"
    > figi coś koło 5 sztuk,

    ciekawa sprawa. Jak to cudo wyhodowac z pestki?

  • 13. Data: 2023-10-23 22:02:58
    Od: "1634Racine" <m...@...cbqebml>

    Trybun w news:u6h6ff$pct0$1@dont-email.me
    [...........]
    [................]
    > Koniec końców wschodzą, po około półtoramiesięcznym leżakowaniu w
    > doniczce. Pestek było 15, jak na razie wzeszły trzy. Jedną już
    > przesadziłem do innej doniczki.

    1. jaka ziemia? cos w stylu..."do palm" moze byc? + perlit + keramzyt?
    2. pestki: jak gleboko do ziemi?
    3. ile podlewac/jak czesto?

  • 14. Data: 2023-10-27 15:21:41
    Od: Trybun <M...@j...cb>

    W dniu 23.10.2023 o 22:02, 1634Racine pisze:
> [...]
    > [...........]
    > [................]
    >
    > 1. jaka ziemia? cos w stylu..."do palm" moze byc?  + perlit + keramzyt?

    Spod krzaka leszczyny, struktura prawie torfowa,najlepsza w ogrodzie,
    nie wiadomo tylko czy dla pomarańczy.
    Różnie, najszybciej skiełkowała leżąca na wierzchu, jednak wypuściła
    kilka łodyg.
    Przed skiełkowaniem dość mocno, po umiarkowanie. Jednak coś w mojej
    metodzie nie wyszło, bo po osiągnięcie około 10cm wzrost się zatrzymał i
    tak pozostał do dzisiaj.
    Chyba jednak spróbuje z mandarynkami, podobno są mniej wymagające i
    łatwiejsze w uprawie.

  • 15. Data: 2023-10-27 15:46:04
    Od: "1634Racine" <m...@...cbqebml>

    Trybun w news:uhgdh7$29mvq$1@dont-email.me
    [...........]
    > Różnie, najszybciej skiełkowała leżąca na wierzchu, jednak wypuściła kilka
    > łodyg.

    ale jak gleboko? 1cm,2cm, 3cm,...
    wszystkie w jednej doniczce? po wykielkowaniu tez?

    > Jednak coś w mojej metodzie nie wyszło, bo po osiągnięcie około 10cm
    > wzrost się zatrzymał i tak pozostał do dzisiaj.

    no to sie udalo. Jakos. Moze jakis biohumus,wiecej swiatla. Poza tym -
    czekac...

  • 16. Data: 2023-10-27 19:02:54
    Od: Trybun <M...@j...cb>

    W dniu 27.10.2023 o 15:46, 1634Racine pisze:
    > Trybun w news:uhgdh7$29mvq$1@dont-email.me
    > [...........]
    >
    > ale jak gleboko? 1cm,2cm, 3cm,...
    > wszystkie w jednej doniczce? po wykielkowaniu tez?

    Trudno powiedzieć, wrzuciłem kilkanaście pestek do prawie wypełnionej
    ziemia doniczki i i przysypałem cienką warstwą ziemi. Średnia głębokość
    to jakiś centymetr.

    Po wykiełkowaniu przesadziłem pojedynczo do innych doniczek.

    > no to sie udalo. Jakos. Moze jakis biohumus,wiecej swiatla. Poza tym -
    > czekac...

    Stoją na parapecie okna po południowej stronie, a więc trudno o więcej
    światła. Tak, daję im termin do wiosny, jak nie ruszą to spróbuję z
    mandarynkami.