eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieBardzo potaniały solary Zestaw 100W + kontroler już za 20 $ › Re: Bardzo potaniały solary Zestaw 100W + kontroler już za 20 $
  • Data: 2023-05-26 10:08:19
    Temat: Re: Bardzo potaniały solary Zestaw 100W + kontroler już za 20 $
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid> szukaj wiadomości tego autora

    dn. 26.05.2023 o 06:33, ddddddddddd napisał:
    > tyle że to mnie akurat średnio interesuje w perspektywie kilkunastu
    > lat (pomijając nadejście kryzysu który obniży ceny praktycznie
    > wszystkiego) Ja chcę kupić i zapomnieć (na podstawie przyjętych
    > przeze mnie danych co jakiś czas sprawdzić czy daną spółkę nadal
    > warto trzymać, dokupić czy sprzedać)

    Czyli nie "kupić zapomnieć", skoro jednak chcesz to potem na bieżąco
    monitorować.

    Takim przykładem długofalowej krowy dojnej jest Danone. Nudna pozycja,
    przynosząca regularnie co roku 3.5% - obecnie nawet nie pokrywa
    inflacji. Teoretycznie idealny kandydat na "kup zapomnij". Ja kupiłem w
    styczniu 2020 po 72 euro. Dziś stoi po 57, czyli 20-procentowy spadek
    wartości w 3 lata, efekt Covid * Rosja. Gdybym przyjął w 2020 strategię
    "kup zapomnij" to byłbym stratny o 10% (nie licząc inflacji). Ja
    stratny nie jestem, bo w międzyczasie wykorzystałem wariacje kursu, w
    efekcie czego moja uśredniona cena zakupu dla tej pozycji to obecnie 49
    euro. Po mojemu - niech spada dalej. Ale dlatego ostrzegam przed "kup
    zapomnij", bo przy takim podejściu Danone byłby niezłą wtopą.

    Jeśli wolisz włożyć gdzieś pieniądz i nie interesować się nim przez 10
    lat, to prawdopodobnie pewniejszą inwestycją będzie jakiś fundusz
    inwestycyjny, który za opłatą będzie interesował się za Ciebie.

    > ja kupić z sensem nie umiem, a ty mi szortowanie polecasz :)

    Nie nie, nie polecam. Ja w ogóle niczego nie polecam. Podaję tylko
    przykłady tego, co można.

    > Tak - takiej TSLA wycenić się nie da, bo jej wycena oparta jest o
    > hype, ale są nudne spółki które (mniej lub bardziej) stabilnie
    > przynoszą dochód czy wypłacają dywidendy (przy okazji nie dające
    > zarobić kokosów) - takie IMO da się ocenić

    Takich akurat nie ma potrzeby oceniać. Skoro wartość jest stabilna to
    rynek już dawno ją wycenił. A i tak nie uchronisz się od tego, że nagle
    Putin wpadnie na jakiś pomysł, czy że chińczyk zje nietoperza, czy
    jeszcze że za sprawą suszy spadnie poziom Renu i produkcja przez pół
    roku stoi bo nie ma czym chłodzić maszyn.

    Mateusz