  • 1. Data: 2023-05-23 16:18:58
    Temat: Bardzo potaniały solary Zestaw 100W + kontroler już za 20 $
    Od: a a <m...@g...com>

    Bardzo potaniały solary Zestaw 100W + kontroler już za 20 $

    To wychodzi 1 zł za 1 W
    czyli bardzo tanio

  • 2. Data: 2023-05-23 18:18:43
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Tue, 23 May 2023 07:18:58 -0700 (PDT), w
    <c424ff0e-e538-4ee1-8a38-aa913edba912n@googlegroups.
    com>, a a
    <m...@g...com> napisał(-a):

    > Bardzo potaniały solary Zestaw 100W + kontroler już za 20 $
    > To wychodzi 1 zł za 1 W
    > czyli bardzo tanio

    A przy okazji zapytam, bo znajomy zajarany mi pokazywał na Allegro jakieś
    zestawy na balkon, które podłącza się do gniazda i z tego mamy tani prunt.
    Używane.

    To działa w ogóle, ma to jakiś sens (ekonomiczny)?

  • 3. Data: 2023-05-23 20:45:07
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 23 May 2023 at 18:25:01 UTC+2, r...@k...pl wrote:
> [...]
    > Używane.
    >
    > To działa w ogóle, ma to jakiś sens (ekonomiczny)?

    Najważniejsze jest bezpieczeństwo/.

    Taki zestaw 100W solar + kontroler nie ma nic wspólnego z gniazdkiem to ładuje aku
    12V lub 2 x 12V gdy większa moc
    i ma wyjście użytkowe 12V lub 24V dla podłączenia oświetlenia, kompa, radia na niskie
    napięcie.

    A wszystko co się łaczy z gniazdkiem to bardzo niebezpieczna sprawa bo panel na
    balkonie a tam wilgoć i deszcz pada.

    Stanowczo odradzam.

    Co innego oficjalna instalacja solarów podłaczonych do sieci.
    Tam jest inwerter i separacja galwaniczna i wyjście 230V

    ale solary na dachu a nie na balkonie z uwagi na zagrożenie porażenia prądem.

  • 4. Data: 2023-05-23 21:30:48
    Od: ddddddddddd <d...@d...pl>

    On 23/05/2023 17:18, r...@k...pl wrote:
> [...]
    > Używane.
    >
    > To działa w ogóle, ma to jakiś sens (ekonomiczny)?

    pewnie nie ma, a może ma. Trzeba by znać szczegóły i policzyć.

    Ja obliczyłem że zestaw offgrid do domu, przy dzisiejszych cenach prądu
    (ale nie mieszkam w PL) zwróciłby mi się w 6 lat (co jest dla mnie
    satysfakcjonującym rezultatem). Ongrid nie liczyłem, bo u nas na niego
    są dotacje i muszą być zainstalowane przez firmę wytypowaną przez rząd,
    więc jest ponad 2x droższy, a za oddaną energię płacą grosze.
    Problem z solarami jest taki, że dają prąd wtedy gdy go nie potrzebujesz
    - w moich obliczeniach sens miała bateria 10kWh - większa nigdy by się
    nie zwróciła bo byłaby za droga, mniejsza nie wygenerowałaby
    wystarczających oszczędności, więc też by się nie zwróciła.

    Lukasz

  • 5. Data: 2023-05-23 22:10:28
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    wtorek, 23 maja 2023 o 21:32:38 UTC+2 ddddddddddd napisał(a):

> [...]
    > nie zwróciła bo byłaby za droga, mniejsza nie wygenerowałaby
    > wystarczających oszczędności, więc też by się nie zwróciła.

    A u szwabów się zwraca po kilkunastu latach. Czy to ma związek ze jestesmy chronieni
    przez Matkę Boską Częstochowską?

  • 6. Data: 2023-05-23 22:21:10
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    dn. 23.05.2023 o 20:30, ddddddddddd napisał:
    > - w moich obliczeniach sens miała bateria 10kWh - większa nigdy by
    > się nie zwróciła bo byłaby za droga, mniejsza nie wygenerowałaby
    > wystarczających oszczędności, więc też by się nie zwróciła.

    To jest ciekawy pomysł z tą baterią - ładować w nocy, zużywać w dzień.
    Wydaje mi się jednak, że jest jeszcze za wcześnie, by taki system był
    opłacalny.

    U mnie kWh przy taryfie stałej kosztuje 0.20 Eur, a kWh nocny przy
    dwutaryfowej ofercie 0.16, czyli 4 centy różnicy. Zakładając 10
    kWh buforowania dziennie, wychodzi 150 euro oszczędności rocznie.
    Liczmy 140, bo straty + ekstra koszt dwutaryfowego abonamentu.

    W tych 140 euro trzeba zmieścić amortyzację baterii, systemu ładowania,
    falownika... no i dozorować to ustrojstwo.

    Zakładając, że jesteśmy w stanie wykorzystać te 10 kWh każdego dnia
    przez 10 lat, i że taka bateria zachowa pełną pojemność te 10 lat, i że
    nic się innego po drodze nie zepsuje, to bateria musiałaby kosztować
    wraz z całym osprzętem poniżej 1000 euro aby opłacalność była wyższa od
    książeczki oszczędnościowej w banku.

    Jeśli nocna kWh kosztowałaby połową tego, co dzienna, to przy braku
    lepszego pomysłu na ulokowanie kapitału być może byłoby warto się
    zastanowić, ale w moich warunkach póki co nie spina się to. Czy na
    wyspach jest jakoś znacząco inaczej?

    Mateusz

  • 7. Data: 2023-05-24 16:09:10
    Od: ddddddddddd <d...@d...pl>

    On 23/05/2023 21:21, Mateusz Viste wrote:

> [...]
    >
    > U mnie kWh przy taryfie stałej kosztuje 0.20 Eur, a kWh nocny przy
    > dwutaryfowej ofercie 0.16, czyli 4 centy różnicy.

    chyba za mała różnica żeby to się opłacało, szczególnie że baterie i
    inwerter to największe koszta instalacji - ale robic tak przy okazji
    uzywania prądu z PV może mieć sens

> [...]
    >
    > W tych 140 euro trzeba zmieścić amortyzację baterii, systemu ładowania,
    > falownika... no i dozorować to ustrojstwo.

    czyli kilka lat na zwrot inwetera i kilka na zwrot baterii

> [...]
    > nic się innego po drodze nie zepsuje, to bateria musiałaby kosztować
    > wraz z całym osprzętem poniżej 1000 euro aby opłacalność była wyższa od

    ja do obliczeń brałem ceny z aliexpress (inwerter 5kVA ok ?500, 10kWh
    bateria chyba ok. ?1200, panele ok. 400W - ?100/szt.)

    > lepszego pomysłu na ulokowanie kapitału być może byłoby warto się
    > zastanowić, ale w moich warunkach póki co nie spina się to. Czy na
    > wyspach jest jakoś znacząco inaczej?
    >
    > Mateusz

    wykresy z wynikiem moich obliczeń wrzuciłem tutaj:
    https://zapodaj.net/a6167a80146cb.jpg.html

    jak to zrobiłem:
    1) odpaliłem arduino i na podstawie impulsów zliczanych z licznika i
    fotorezystora oszacowałem moje średnie dzienne i godzinowe zużycie (jest
    dość stałe - 10-12kWh pn-pt, x2 w weekendy
    2) na pvoutput znalazłem system o zbliżonej wielkości do tego jaki chcę
    zainstalować (spośród kilku wybrałem taki w dolnej połowie stawki jeśli
    chodzi o uzyski)
    3) z pvoutput odczytałem średnio w jakich godzinach prąd ze słońca jest
    generowany i raporty z mojego arduino (wysyłane do domoticz) podzieliłem
    na dzień (wtedy kiedy generowana jest energia) i noc (fakt, że np.
    pranie mogę przestawić na dzień pomijam bo nie chce mi się komplikować
    obliczeń, przyjmuję niezmienność zachowań domowników)
    4) pobrałem dane wybranego systemu z pvoutput z poprzedniego roku (dzień
    po dniu, ręcznie skopiowałem do excela - wyświetla tabelki z miesiącami
    podzielonymi na dni), przeliczyłem na wielkość 'moich' paneli i
    wyliczyłem zwrot (napisałem sobie program bo się uczę programować, więc
    upiekłem dwie pieczenie na jednym ogniu ;)
    Wyszło mi oszczędności ?860 rocznie (u nas 1kWh to na tą chwilę ?0.32) -
    ale np. mam łącznie >1200kWh nadprodukcji, których nie jestem w stanie
    zmagazynować (mógłbym zapłacić x2 albo x3 za instalację i zarobić na
    tym... ?60 rocznie oddając do sieci lub np. grzać CWU - ale nie mam
    zbiornika (piec 2-funkcyjny), więc to też będzie kosztować (teraz dają
    dotacje na pompy ciepła, więc być może zainstaluję ją... tylko po to,
    zeby mi dołożyli zbiornik (skoro i tak wydają moje pieniądze na takie
    dotacje...)
    Nie sprawdzałem póki co różnicy między 1 a dwoma taryfami (jest to
    utrudnione bo rząd uwalił małych dostawców i teraz nie ma walki o
    klienta i ogólnodostępnych cenników, bo ceny są ustalane przez rząd).
    Teraz czekam, bo mają ogłosić nową cenę na najbliższe miesiące, więc
    będę wiedział czy jest sens pchać się w to teraz, czy jeszcze czekać

    Lukasz

  • 8. Data: 2023-05-24 16:13:17
    Od: ddddddddddd <d...@d...pl>

    On 24/05/2023 15:09, ddddddddddd wrote:

    > wykresy z wynikiem moich obliczeń wrzuciłem tutaj:
    > https://zapodaj.net/a6167a80146cb.jpg.html

    i wyniki obliczeń:
    https://zapodaj.net/4e0ed2a416edb.jpg.html

    Lukasz

  • 9. Data: 2023-05-24 17:00:05
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    dn. 24.05.2023 o 15:09, ddddddddddd napisał:
    > chyba za mała różnica żeby to się opłacało, szczególnie że baterie i
    > inwerter to największe koszta instalacji - ale robic tak przy okazji
    > uzywania prądu z PV może mieć sens

    Ok, o PV nic nie wspominałeś. Ja założyłem używanie gołej baterii, do
    odciążania gridu w dzień i dociążaniu w nocy. Z PV kalkulacja inna.

    > wykresy z wynikiem moich obliczeń wrzuciłem tutaj:
    > https://zapodaj.net/a6167a80146cb.jpg.html

    Śliczne.

    Gorzej z wnioskiem z nich wynikającym, bo ewidentnie produkujesz prąd
    wtedy, kiedy go nie potrzebujesz, skoro przy produkcji 25 kWh musisz
    puścić 20 kWh w gwizdek.

    Skoro już wtopiłeś w panel, to doinwestowanie w baterię może być
    sensowne. Nie po to, żeby cokolwiek zyskać, tylko raczej żeby mniej
    stracić... Bo skoro i tak spuszczasz prąd w kanał to można uznać, że
    masz go "za darmo" a amortyzację panela wpisać w straty.

    Alternatywnie - kombinować, żeby jakoś ten prąd wykorzystać... Może
    np. CWU grzać w środku dnia? Albo chociaż bitcoinów szukać? Należałoby
    możliwe opcje porównać z opłacalnością baterii.

> [...]
    > zainstaluję ją... tylko po to, zeby mi dołożyli zbiornik (skoro i tak
    > wydają moje pieniądze na takie dotacje...)

    Dotacja na PC może wcale nie być taka różowa. Ja PC kupiłem sam w
    hurtowni, udając że jestem instalatorem który ma pierwszego klienta.
    Pytali o regon, podałem ten co mam i przeszło, nikt nie wnikał w
    cyferki PKD. Ze zniżką instalatorską całość kosztowała mnie bodajże
    jakieś 2500 EUR. Podłączyłem w jeden weekend i działa już trzeci rok.

    Gdybym połasił się na dotacje rządowe, to musiałbym zlecić instalację
    panu w bereciku co ma na to papier. Spotkałem dwóch takich. Abstrahując
    od tego, że nie zaimponowali mi wiedzą techniczną, to koszt zaczynał
    się od 12K eur. Z dotacji dostałbym 50%. Nadal ponad 2x drożej niż
    zrobić samemu bez dotacji. Dotacje to lewacka patologia i należy je
    wykorzystywać, ale czasem po prostu się nie da.

    Mateusz

  • 10. Data: 2023-05-24 17:42:16
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2023 o 17:00 Mateusz Viste <m...@...invalid> pisze:

> [...]
    > Pytali o regon, podałem ten co mam i przeszło, nikt nie wnikał w
    > cyferki PKD. Ze zniżką instalatorską całość kosztowała mnie bodajże

    Wszędzie tak samo :-) - u nas też to działa, dokładnie tak samo robiłem
    przy swoich urządzeniach.
    Dodatkowo dostałem dostęp do serwisówek itp.

    TG