eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieBardzo potaniały solary Zestaw 100W + kontroler już za 20 $ › Re: Bardzo potaniały solary Zestaw 100W + kontroler już za 20 $
    From: Mateusz Viste <m...@...invalid>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Bardzo potaniały solary Zestaw 100W + kontroler już za 20 $
    Date: Wed, 24 May 2023 17:00:05 +0200

    dn. 24.05.2023 o 15:09, ddddddddddd napisał:
    > chyba za mała różnica żeby to się opłacało, szczególnie że baterie i
    > inwerter to największe koszta instalacji - ale robic tak przy okazji
    > uzywania prądu z PV może mieć sens

    Ok, o PV nic nie wspominałeś. Ja założyłem używanie gołej baterii, do
    odciążania gridu w dzień i dociążaniu w nocy. Z PV kalkulacja inna.

    > wykresy z wynikiem moich obliczeń wrzuciłem tutaj:
    > https://zapodaj.net/a6167a80146cb.jpg.html

    Śliczne.

    Gorzej z wnioskiem z nich wynikającym, bo ewidentnie produkujesz prąd
    wtedy, kiedy go nie potrzebujesz, skoro przy produkcji 25 kWh musisz
    puścić 20 kWh w gwizdek.

    Skoro już wtopiłeś w panel, to doinwestowanie w baterię może być
    sensowne. Nie po to, żeby cokolwiek zyskać, tylko raczej żeby mniej
    stracić... Bo skoro i tak spuszczasz prąd w kanał to można uznać, że
    masz go "za darmo" a amortyzację panela wpisać w straty.

    Alternatywnie - kombinować, żeby jakoś ten prąd wykorzystać... Może
    np. CWU grzać w środku dnia? Albo chociaż bitcoinów szukać? Należałoby
    możliwe opcje porównać z opłacalnością baterii.

    > Wyszło mi oszczędności ?860 rocznie (u nas 1kWh to na tą chwilę
    > ?0.32) - ale np. mam łącznie >1200kWh nadprodukcji, których nie
    > jestem w stanie zmagazynować (mógłbym zapłacić x2 albo x3 za
    > instalację i zarobić na tym... ?60 rocznie oddając do sieci lub np.
    > grzać CWU - ale nie mam zbiornika (piec 2-funkcyjny), więc to też
    > będzie kosztować (teraz dają dotacje na pompy ciepła, więc być może
    > zainstaluję ją... tylko po to, zeby mi dołożyli zbiornik (skoro i tak
    > wydają moje pieniądze na takie dotacje...)

    Dotacja na PC może wcale nie być taka różowa. Ja PC kupiłem sam w
    hurtowni, udając że jestem instalatorem który ma pierwszego klienta.
    Pytali o regon, podałem ten co mam i przeszło, nikt nie wnikał w
    cyferki PKD. Ze zniżką instalatorską całość kosztowała mnie bodajże
    jakieś 2500 EUR. Podłączyłem w jeden weekend i działa już trzeci rok.

    Gdybym połasił się na dotacje rządowe, to musiałbym zlecić instalację
    panu w bereciku co ma na to papier. Spotkałem dwóch takich. Abstrahując
    od tego, że nie zaimponowali mi wiedzą techniczną, to koszt zaczynał
    się od 12K eur. Z dotacji dostałbym 50%. Nadal ponad 2x drożej niż
    zrobić samemu bez dotacji. Dotacje to lewacka patologia i należy je
    wykorzystywać, ale czasem po prostu się nie da.

    Mateusz