eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieBardzo potaniały solary Zestaw 100W + kontroler już za 20 $ › Re: Bardzo potaniały solary Zestaw 100W + kontroler już za 20 $
  • Data: 2023-05-24 23:50:14
    Temat: Re: Bardzo potaniały solary Zestaw 100W + kontroler już za 20 $
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid> szukaj wiadomości tego autora

    dn. 24.05.2023 o 20:52, ddddddddddd napisał:
    > wątek był o PV więc uznałem że to się wie ;)

    Panie kochany, tu usenet jest, zawartość wątków mocno dynamiczna. :)

    > zwrot 17% rocznie wygląda dość sensownie
    > Ja na to patrzę z drugiej strony: skoro instalacja w panele może się
    > zwrócić w rozsądnym czasie, to dodatkowo wykorzystanie drugiej taryfy

    Rozumiem, że nie masz tam wspomaganego prosumenta, więc w grę wchodzi
    wyłącznie autokonsumpcja. Teraz doczytałem ceny, które wcześniej
    podałeś: ok. 3000 funtów za chińską instalację 5kVA z buforem 10 kWh. Z
    tego co piszesz prąd z gridu macie tam bardzo drogi. W takich warunkach
    być może jest to jakiś interes.

    Na szybko wygooglałem, że w UK 1 kVA panela daje średnio 800 kWh
    rocznie, czyli 4000 kWh dla Twojej instalacji. Wydaje mi się to
    sporo - kilka razy byłem w Londynie, Dover, Ipswich i nie pamiętam,
    żebym kiedykolwiek widział słońce. Może szczęścia nie miałem. No ale
    zakładając, że instalację masz optymalnie ustawioną i że te 10 kWh
    baterii dasz radę napełnić do pełna 8 miesięcy w roku, to wychodzi mi
    zwrot w okolicy 5 lat, a następne 5 lat korzystasz i jesteś jakieś 700
    funtów rocznie na plus. Na wakacje lepiej nie wyjeżdżać, bo z każdym
    dniem nieobecności jesteś do tyłu o 10 kWh.

    Dalej niż 10 lat nie liczę, bo panele stracą moc, bateria pojemność a
    inwerter się spali. Czyli dziś inwestujesz 3000 funtów, a przez 10
    lat, jeśli wszystko się uda, zarobisz 3500. Warto? Może i tak, ale po
    mojemu wychodzi trochę tak, że napracujesz się przy instalacji i
    dozorowaniu ustrojstwa, żeby po 10 latach rozebrać ustrojstwo i sobie
    po prostu za tę pracę zapłacić. Jeśli takie rzeczy Cię kręcą, to czemu
    nie - hobby jak każde inne, coś trzeba w życiu robić. :)

    Mateusz