eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieBardzo potaniały solary Zestaw 100W + kontroler już za 20 $ › Re: Bardzo potaniały solary Zestaw 100W + kontroler już za 20 $
  • Data: 2023-05-25 08:14:29
    Temat: Re: Bardzo potaniały solary Zestaw 100W + kontroler już za 20 $
    Od: ddddddddddd <d...@d...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 24/05/2023 22:50, Mateusz Viste wrote:
    > dn. 24.05.2023 o 20:52, ddddddddddd napisał:

    > Rozumiem, że nie masz tam wspomaganego prosumenta, więc w grę wchodzi
    > wyłącznie autokonsumpcja.

    za odbiór kWh płacą ?0.05, a sprzedają za 0.32. 1200 zmarnowanych kWh to
    ?60 rocznie przy eksporcie, gra nie warta świeczki

    Teraz doczytałem ceny, które wcześniej
    > podałeś: ok. 3000 funtów za chińską instalację 5kVA z buforem 10 kWh. Z

    ok. ?5000 (12 paneli 400W, inwerter, baterie ok 10kWh i reszta potrzebna
    do instalacji)

    > tego co piszesz prąd z gridu macie tam bardzo drogi. W takich warunkach
    > być może jest to jakiś interes.

    był tani, ale rząd zajął się ustalaniem cen (najpierw zlikwidował
    mniejsze firmy dotując tylko większe). Dzięki nim zamiast ?90/mc płacę
    ?340/mc (no dobra, kilkanaście procent z tej kwoty to wina putina)

    > Na szybko wygooglałem, że w UK 1 kVA panela daje średnio 800 kWh
    > rocznie, czyli 4000 kWh dla Twojej instalacji. Wydaje mi się to
    > sporo

    mi też tak się wydawało, ale sprawdzałem realne uzyski z okolicznych
    paneli (a mieszkam w Szkocji, więc tu słońca jeszcze mniej)

    > - kilka razy byłem w Londynie, Dover, Ipswich i nie pamiętam,
    > żebym kiedykolwiek widział słońce. Może szczęścia nie miałem.

    Bez przesady, pytałem wielu rdzennych mieszkańców i poznałem jednego
    którego dziadek widział tu słońce ;)
    a tak na serio - jak sprawdzałem uzyski z kilku dni wcześniej, to w
    dniach pochmurnych też są całkiem niezłe. Z resztą pogoda tutaj
    charakteryzuje się tym, że jak pada to się ubierasz do wyjścia, bo jak
    się ubierzesz to będzie świeciło słońce :) - jak pracujesz na zewnątrz,
    to często gdy pada wsiadasz do vana, bo za chwilę będzie ładna pogoda.

    No ale
    > zakładając, że instalację masz optymalnie ustawioną i że te 10 kWh
    > baterii dasz radę napełnić do pełna 8 miesięcy w roku, to wychodzi mi
    > zwrot w okolicy 5 lat, a następne 5 lat korzystasz i jesteś jakieś 700
    > funtów rocznie na plus. Na wakacje lepiej nie wyjeżdżać, bo z każdym
    > dniem nieobecności jesteś do tyłu o 10 kWh.

    mi wychodzi ok 6 lat i ?860 rocznie do przodu (z ?1400 które płacę za
    zużycie)

    > Dalej niż 10 lat nie liczę, bo panele stracą moc, bateria pojemność a
    > inwerter się spali.

    ja dalej niż 10 lat nie liczę, bo nie wiem czy będę tu mieszkał tyle
    czasu. Istotne jest więc czy zwróci się wcześniej (dlatego dla mnie 5
    lat to optimum, które naciągam do 6 lat) i czy ew podniesie wartość
    nieruchomości przy sprzedaży (a myślę że dowolna PV podniesie, skoro
    ludzie instalują ją nie zważając na koszty, o kosztach utylizacji będą
    myśleć za 30lat...)

    Czyli dziś inwestujesz 3000 funtów, a przez 10
    > lat, jeśli wszystko się uda, zarobisz 3500. Warto? Może i tak, ale po
    > mojemu wychodzi trochę tak, że napracujesz się przy instalacji i
    > dozorowaniu ustrojstwa, żeby po 10 latach rozebrać ustrojstwo i sobie
    > po prostu za tę pracę zapłacić. Jeśli takie rzeczy Cię kręcą, to czemu
    > nie - hobby jak każde inne, coś trzeba w życiu robić. :)

    to słuszne podejście, jednak dylemat mam z każdą inwestycją w dom.

    Wymienić okna? w sumie obecne są przez zielony urząd uważane za dobre
    (tak twierdzi mój zielony certyfikat), więc po kilku latach będą miały
    taką samą wartość jak i nowe - a na pewno nie zaoszczędzę tyle, ile
    wydam na ich wymianę.
    ocieplić dom? albo się napracuję i zapłacę sobie oszczędnościami za
    pracę, albo nigdy się to nie zwróci.
    Jest jeszcze jedna kwestia. Dzięki takim solarom uniezależniam się od
    dostaw (w tą zimę już straszyli wyłączeniami, a kto wie czy w przyszłym
    roku nie pojawi się wirus przenoszony kablami niskiego napięcia...) - z
    resztą jak prawdziwy foliarz - zafoliowałem sobie smart meter (nadajnik
    gsm), bo stwierdziłem że zdalne wyłączenie przez smart meter jest
    najbardziej prawdopodobne (odetnie większość mieszkańców, a zostawi prąd
    potrzebującym i nielicznym ze starymi licznikami)

    Lukasz