eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieBardzo potaniały solary Zestaw 100W + kontroler już za 20 $ › Re: Bardzo potaniały solary Zestaw 100W + kontroler już za 20 $
  • Data: 2023-05-26 20:25:09
    Temat: Re: Bardzo potaniały solary Zestaw 100W + kontroler już za 20 $
    Od: ddddddddddd <d...@d...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 26/05/2023 09:08, Mateusz Viste wrote:

    > Czyli nie "kupić zapomnieć", skoro jednak chcesz to potem na bieżąco
    > monitorować.

    raz na kwartał max sprawdzić czy spółka idzie w wybranym przeze mnie
    kierunku i dokupić lub ją zredukować

    > Takim przykładem długofalowej krowy dojnej jest Danone. Nudna pozycja,
    > przynosząca regularnie co roku 3.5% - obecnie nawet nie pokrywa
    > inflacji. Teoretycznie idealny kandydat na "kup zapomnij".

    teoretycznie i praktycznie nie, bo nie pokrywa nawet inflacji

    Ja kupiłem w
    > styczniu 2020 po 72 euro. Dziś stoi po 57, czyli 20-procentowy spadek
    > wartości w 3 lata, efekt Covid * Rosja. Gdybym przyjął w 2020 strategię
    > "kup zapomnij" to byłbym stratny o 10% (nie licząc inflacji). Ja
    > stratny nie jestem, bo w międzyczasie wykorzystałem wariacje kursu, w
    > efekcie czego moja uśredniona cena zakupu dla tej pozycji to obecnie 49
    > euro. Po mojemu - niech spada dalej. Ale dlatego ostrzegam przed "kup
    > zapomnij", bo przy takim podejściu Danone byłby niezłą wtopą.

    tutaj mogę polecić książkę 'Get rich with dividends' (czy coś w tym
    stylu) Lichtenfelda - nie jako jedną pozycję mówiącą jak inwestować, ale
    jako dobry początek nauki - która mówi m.in. o tym, że dywidendowi
    arystokraci, to nie jest najlepszy pomysł na inwestycję...

    > Jeśli wolisz włożyć gdzieś pieniądz i nie interesować się nim przez 10
    > lat, to prawdopodobnie pewniejszą inwestycją będzie jakiś fundusz
    > inwestycyjny, który za opłatą będzie interesował się za Ciebie.

    prawdopodobnie też wyjdzie gorzej niż Danone- to już lepiej ETFy na
    globalny rynek (jeżeli nie planuje się za dużo zmieniać i uczyć przed
    zakupem) - przez generowane koszty większość aktywnych funduszy ich nie
    pobije.

    > Nie nie, nie polecam. Ja w ogóle niczego nie polecam. Podaję tylko
    > przykłady tego, co można.

    > Takich akurat nie ma potrzeby oceniać. Skoro wartość jest stabilna to
    > rynek już dawno ją wycenił. A i tak nie uchronisz się od tego, że nagle
    > Putin wpadnie na jakiś pomysł, czy że chińczyk zje nietoperza, czy
    > jeszcze że za sprawą suszy spadnie poziom Renu i produkcja przez pół
    > roku stoi bo nie ma czym chłodzić maszyn.

    tylko mnie takie spółki nie do końca interesują
    Polecam grupy na fb z inwestowaniem dywidendowym w nazwie, tam ludzie
    IMO skutecznie analizują spółki (przy czym nikt pewnie nie poleci zakupu
    TSLA - teraz czy kilka lat temu - bo jej wycena jest znacznie zawyżona
    dzięki tym, którzy inwestowanie opierają na wierze (co nie oznacza, że
    nie należy jakiegoś procenta takich spółek mieć w portfolio)
    Istnieją spółki które mają solidne podstawy - np. nie zadłużają się
    niepotrzebnie, wypłacają dość dobrą dywidendę, czy mają - w stosunku do
    firm z branży - dobry stosunek ceny akcji do wartości firmy
    W zasadzie jedną pozycję na ten temat zacząłem czytać i jest ciekawa,
    ale trochę czasu zajmie zanim przyswoję wiedzę (wygląda jak podręcznik
    ze studiów MBA, więc trzeba to sobie tłumaczyć na język ludzki ;),
    szczególnie że tymczasowo mam inne priorytety i większe ciśnienie będę
    miał jeśli nadejdą duże korekty (których się jeszcze nie spodziewam)

    Lukasz