eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieBardzo potaniały solary Zestaw 100W + kontroler już za 20 $ › Re: Bardzo potaniały solary Zestaw 100W + kontroler już za 20 $
  • Data: 2023-05-24 21:52:17
    Temat: Re: Bardzo potaniały solary Zestaw 100W + kontroler już za 20 $
    Od: ddddddddddd <d...@d...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 24/05/2023 16:00, Mateusz Viste wrote:

    > Ok, o PV nic nie wspominałeś. Ja założyłem używanie gołej baterii, do
    > odciążania gridu w dzień i dociążaniu w nocy. Z PV kalkulacja inna.
    wątek był o PV więc uznałem że to się wie ;)

    > Śliczne.
    >
    > Gorzej z wnioskiem z nich wynikającym, bo ewidentnie produkujesz prąd
    > wtedy, kiedy go nie potrzebujesz, skoro przy produkcji 25 kWh musisz
    > puścić 20 kWh w gwizdek.

    Jeszcze nie produkuję, to 'suche' wyliczenia
    Bez sensu jest produkować nadmiar (też mnie to boli), ale jeszcze
    większym bezsensem jest nie mieć w ogóle nadmiaru przez kilka dni w
    roku, a w pozostałe dni nie mieć realnych oszczędności. Inwerter musi i
    tak być ten sam, bo nie ogranicza mnie tylko maksymalna moc paneli, ale
    i maksymalna moc wyjściowa inwertera - żeby uciągnął całą moją instalację.

    > Skoro już wtopiłeś w panel, to doinwestowanie w baterię może być
    > sensowne. Nie po to, żeby cokolwiek zyskać, tylko raczej żeby mniej
    > stracić... Bo skoro i tak spuszczasz prąd w kanał to można uznać, że
    > masz go "za darmo" a amortyzację panela wpisać w straty.
    nie wtopiłem. Przy tych założeniach ten system najszybciej się zwróci.
    Jeśli nie zainstalowałbym baterii system byłby tańszy, ale jeszcze
    więcej energii bym nie wykorzystał. Gdybym zainstalował większą baterię
    nigdy by się to nie zwróciło. Gdybym oddawał energię do sieci to zyskuję
    praktycznie nic.
    zwrot 17% rocznie wygląda dość sensownie
    Ja na to patrzę z drugiej strony: skoro instalacja w panele może się
    zwrócić w rozsądnym czasie, to dodatkowo wykorzystanie drugiej taryfy do
    ładowania baterii w nocy tylko ten zwrot przyspieszy.

    > Alternatywnie - kombinować, żeby jakoś ten prąd wykorzystać... Może
    > np. CWU grzać w środku dnia?

    tak, jest to jakaś opcja (chyba jedyna sensowna)

    Albo chociaż bitcoinów szukać? Należałoby
    > możliwe opcje porównać z opłacalnością baterii.
    to raczej odpada (też o tym myślałem), koparki się starzeją i trzeba by
    było je wykorzystywać 24/7 - a gdy doliczyłem stałe zużycie dowolnej
    wielkości (np 2kW) to nic nie pomagało

    > Dotacja na PC może wcale nie być taka różowa. Ja PC kupiłem sam w
    > hurtowni, udając że jestem instalatorem który ma pierwszego klienta.
    > Pytali o regon, podałem ten co mam i przeszło, nikt nie wnikał w
    > cyferki PKD. Ze zniżką instalatorską całość kosztowała mnie bodajże
    > jakieś 2500 EUR. Podłączyłem w jeden weekend i działa już trzeci rok.
    to prawda, tak jest u nas z PV - dlatego moje wyliczenia oparte są na
    montażu własnym i cenach netto (bo w takich mogę to zainstalować)
    Cena PV ongrid (bo tylko takie montują) u instalatora to >?10k z baterią
    chyba 3kWh, nawet nie sprawdzałem ile i jakie panele

    > Gdybym połasił się na dotacje rządowe, to musiałbym zlecić instalację
    > panu w bereciku co ma na to papier. Spotkałem dwóch takich. Abstrahując
    > od tego, że nie zaimponowali mi wiedzą techniczną, to koszt zaczynał
    > się od 12K eur. Z dotacji dostałbym 50%. Nadal ponad 2x drożej niż
    > zrobić samemu bez dotacji. Dotacje to lewacka patologia i należy je
    > wykorzystywać, ale czasem po prostu się nie da.
    u nas dają 75%, do ?7500 ALE...
    znajomy ostatnio montował i zapłacił z własnej kieszeni ?800. Myk polega
    na tym, że do przyznania dotacji wymagają oferty na instalację, a do
    wypłaty środków nowy EPC certificate (czyli zielony papierek w którym
    będzie napisane że zostało to zainstalowane) - faktur nie sprawdzają. On
    miał wycenę na >?10k, ale przy instalacji okazało się, że wycenili mu
    część, którą już miał zainstalowaną (instalował jako dodatek do pieca
    gazowego), więc końcowa cena była niższa.

    tak czy inaczej sensu instalacji PC, gdy mam prawie nowy piec gazowy, za
    bardzo nie widzę (koszt kWh gazu to ok. 30% kWh z prądu, czyli już mam
    COP=3 bez żadnych inwestycji)

    Lukasz