eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieBardzo potaniały solary Zestaw 100W + kontroler już za 20 $ › Re: Bardzo potaniały solary Zestaw 100W + kontroler już za 20 $
    From: Mateusz Viste <m...@...invalid>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Bardzo potaniały solary Zestaw 100W + kontroler już za 20 $
    Date: Tue, 23 May 2023 22:21:10 +0200

    dn. 23.05.2023 o 20:30, ddddddddddd napisał:
    > - w moich obliczeniach sens miała bateria 10kWh - większa nigdy by
    > się nie zwróciła bo byłaby za droga, mniejsza nie wygenerowałaby
    > wystarczających oszczędności, więc też by się nie zwróciła.

    To jest ciekawy pomysł z tą baterią - ładować w nocy, zużywać w dzień.
    Wydaje mi się jednak, że jest jeszcze za wcześnie, by taki system był
    opłacalny.

    U mnie kWh przy taryfie stałej kosztuje 0.20 Eur, a kWh nocny przy
    dwutaryfowej ofercie 0.16, czyli 4 centy różnicy. Zakładając 10
    kWh buforowania dziennie, wychodzi 150 euro oszczędności rocznie.
    Liczmy 140, bo straty + ekstra koszt dwutaryfowego abonamentu.

    W tych 140 euro trzeba zmieścić amortyzację baterii, systemu ładowania,
    falownika... no i dozorować to ustrojstwo.

    Zakładając, że jesteśmy w stanie wykorzystać te 10 kWh każdego dnia
    przez 10 lat, i że taka bateria zachowa pełną pojemność te 10 lat, i że
    nic się innego po drodze nie zepsuje, to bateria musiałaby kosztować
    wraz z całym osprzętem poniżej 1000 euro aby opłacalność była wyższa od
    książeczki oszczędnościowej w banku.

    Jeśli nocna kWh kosztowałaby połową tego, co dzienna, to przy braku
    lepszego pomysłu na ulokowanie kapitału być może byłoby warto się
    zastanowić, ale w moich warunkach póki co nie spina się to. Czy na
    wyspach jest jakoś znacząco inaczej?

    Mateusz